Ik wil soms wel eens iets bakken, zoals voor het aanstaande afscheid van mijn dochter van het KDC, maar ik wil dan eigenlijk geen suiker gebruiken. Nu is bakken zonder suiker zo ongeveer onmogelijk natuurlijk, dus zou ik iets vervangends moeten gebruiken voor de geraffineerde suiker. Wat kan ik nou gebruiken? Ik zie door de (internet)bomen het bos niet meer. Op de ene site lees ik bijvoorbeeld dat je goed palmsuiker kunt gebruiken, maar op een andere site lees ik weer iets totaal anders daarover . Dus....wat zijn jullie ervaringen met bakken met een geraffineerde suikervervanger? Welk(e) product(en) gebruik je en waarom juist die? Uiteraard zijn recepten van baksels überhaupt zonder suiker natuurlijk ook welkom. Ik heb er zelf al eens 1 gevonden (appelmoesmuffins, Appelmoesmuffins met rozijnen | Yummy in my Tummy!) en die is erg goed in de smaak gevallen.
Kokosbloesemsuiker, agave siroop of maple sirop. Volgens mij zijn dat de betere varianten! En andere dingen als dadels en bananen. Tip; het boek 'gezond bakken' van Amber Albarda! Staan echt heerlijke dingen in! O.a. chocolate chip cookies die gezond zijn! En LEKKER!!
Ik gebruik hier bananen, honing, dadels, agavesiroop, rozijnen, bosbessen en heel af en toe een beetje stevia. Zo net eierkoeken gebakken van amandelmeel, honing en ei. Erg lekker en door de honing toch wat zoet.
Idd kokosbloesemsuiker honing of agavesiroop. Hier maken we veel met rozijnen, die zijn ook lekker zoet. Of dadels, mjam!
Ik heb wel eens brownies gemaakt met fijngemalen dadels i.p.v suiker. Was erg lekker! Had ook niet verwacht dat de combinatie chocola/dadels lekker zou zijn.
Bij mij bevalt honing tot nu toe het beste (wel de biologische variant, want de normale honing bevat voor het grootste gedeelte suikerwater). Nadeel vind ik weer dat je dit echt proeft. Kokosbloesemsuiker is ook prima, maar erg duur. Hetzelfde geldt voor Agave siroop. En idd dadels zoeten ook goed.
Idd met bananen en gedroogd fruit. Zie veel leuke dingen voorbij komen! Het blijft lastig om te bakken zonder suiker of zoetstoffen. Anders een hartige taart, ook super lekker en net wat anders! Honing mag je overigens gewoon verwarmen echter gaan dan de "goede" enzymen kapot, dus dan hou je alleen de zoete smaak ervan over.... En de zoetstof in honing is ook gewoon fructose en glucose...(dus suiker) maarja dat is in veel andere vruchten en siropen ook zo.
Ja dat bedoel ik, het mag heus wel... Maar het heeft dan geen meerwaarde, zo kan je net zo goed suiker gebruiken.
Nou, ik mag de boeken van Amber Albarda van mijn vriendin lenen, dus dan ga ik daar eens in op zoek naar iets leuks en lekkers om te bakken voor mijn dochters afscheid.
De aardbeienscones en chocolatechip cookies zijn hier iig een groot succes! Let er alleen wel op dat veel met noten (notenmeel) wordt gemaakt ivm eventuele allergieën op het kdc?