Bakken zonder (geraffineerde) suiker

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 12 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik zag de aarbeienscones al op haar website staan inderdaad en heb het recept gelijk bij mijn favorieten opgeslagen :D.

Ik ben helemaal enthousiast van haar recepten. Ik heb zelf heel erg snel last van een onstabiele bloedsuikerspiegel en weinig energie, dus ik ga me echt eens goed verdiepen in haar kookmethode.

2. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Dan zullen haar andere boeken je ook vast wel bevallen! Zijn echte aanraders vind ik. Gezond en natuurlijk eten :)

3. Amethist

Ik kook al zoveel mogelijk zonder zakjes e.d., maar ik wist bijvoorbeeld nog niet dat gewone bloem etc. ook geen aanrader is.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waar kopen jullie je spullen zoals kokosolie en kokosbloesemsuiker? Waar is het een beetje betaalbaar?

5. Amethist

Kokosolie heb ik volgens mij wel eens bij de Jumbo gezien. En verder natuurlijk bij een natuurwinkel.

6. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Ik zag laatst bij de drogist in ons dorp (dio) ook een heel rek met kokosbloesemsuiker, rauwe cacao en kokosolie. Ook agave en ahornsiroop trouwens, maar deze zijn tegenwoordig goed te verkrijgen in de supermarkt. Zo laatst ook bij ah een kg spelt meel gekocht. Even goed zoeken maar dan is er ook veel te vinden. Verder kun je online ook een hoop vinden zoals op bodyenfitshop.nl en pitpit.nl

7. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Idd online! Scheelt soms best veel geld. En in je omgeving kijken of meer mensen wat nodig hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld een grotere hoeveelheid (o.a) kokosbloesemsuiker, pure cacao, cacao nibs, noten en kokosolie gekocht en verdeeld voor mij en mijn zussen. Scheelt ook!

8. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Oh en ik haal speltbloem, speltmeel en amandelmeel in duitsland. Een stuk goedkoper! Net als speltpasta e.d.

9. Amethist

Ik ga ook eens op die websites kijken. Dank je wel.

Duitsland is voor ons een beetje uit de buurt ;).

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Deze waren zowel thusi als op school ook een groot succes :)

Qua dippende suikerspiegel heb je er minder aan overigens.
    Die dipt ook banaan.

11. Amethist

Waarom?

Overigens is dat in dit geval niet zo erg. Het gaat er vooral om dat ik iets wil bakken waar niet een lading suiker in zit.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Omdat een banaan vooral uit (natuurlijke) suikers bestaat.

Het recept:
    Ik laat meestal de walnoten eruit en de karxemon iets minder scheutig. Kardemom overheerst al vrij snel en wij hebben kardemompeulen hier.. Die zijn een heel stuk sterker dan het stegeman potje. Dus beetje gokken. Als we poeder gebruiken is het altijd een afgestreken lepeltje in ieder geval.. Voor ons genoeg :)
    Het voegt namelijk wel wat toe qua smaak. Maar goed, smaken kunnen verschillen op zich.

Ingrediënten bananen muffins met honing:

2 bananen
    50 g roomboter
    2 eieren
    150 ml volle melk
    150 ml vloeibare honing
    300 g zelfrijzend bakmeel
    2 theelepels bakpoeder
    1 theelepel gemalen kardemom
    6 walnoten in stukjes

Bereiden bananen muffins met honing:

De oven vast voorverwarmen op 200 °C. De bananen met staafmixer of vork pureren in een kom. Dan de boter smelten,
    ik doe dat meestal in de magnetron.
    De honing en de boter door bananenpuree roeren. De eieren lichtjes loskloppen en ook mengen met bananenpuree.
    Dan de melk door banaanmengsel roeren. Boven een andere kom het bakmeel met bakpoeder en kardemom zeven.
    Je hebt nu dus twee komeen, één met droge ingredienten en één met 'natte' ingredienten.
    De kom met natte ingredienten is nu dus bij de kom met droge ingredienten gevoegd.
    Nu het bananenmengsel met vork of pollepel snel door bakmeel scheppen een paar klontjes is geen bezwaar.
    Te lang door roeren is een garantie voor taaie muffins of ijhockeypucks dus beheers je laat die klontjes zitten.
    Nu het mengsel over muffinvormpjes verdelen en bestrooien met walnoot.
    De muffinvorm op een rooster in het midden van oven zetten en de muffins in ongeveer 25 min. gaar bakken.
    Laat de bananen muffins met honing 5 min. afkoelen op een rooster buiten de oven.
    Nu kan je de Bananenmuffins uit de vormpjes halen
    Eets smakelijk!

Bananen muffins kunnen eigenlijk altijd wel. In Amerika is het voor veel mensen een ontbijt. Door de Walnoten hebben
    deze muffins toch een heel bijzondere volwassen smaak.

Varianten zijn makkelijk te maken met deze muffins. In plaats van walnoten kan je ook kiezen voor een ander soort noot.
    Met Pecannoten lijkt me ook heel erg lekker.

13. Amethist

Oh met bananen. Ja, maar ik bedoelde aarbeienscones, die op de site van Amber Ambarda staan.

Jouw recept ziet er ook lekker uit. Dank je wel!

Deel Deze Pagina