bakken

Discussie in 'De lounge' gestart door lydian, 13 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lydian

lydian Niet meer actief

Ik houd heel erg van bakken, maar wil graag recepten zonder ei.. Wie kan me helpen? Alvast bedankt!

2. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Volgens mij kun je koekjes bakken zonder eieren. Maar weet niet of je zoiets bedoeld?

3. lydian

lydian Niet meer actief

ja ik bedoel echt gewoon vanalles, ik heb al wel pepernoten gezien en arretjescake enz

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Kruidkoek! Erg lekker.

Het recept voor Kruidkoek:

500 gr zelfrijzend bakmeel of 500 gr bloem en zelfrijzend bakpoeder
    6 theelepels koekkruiden
    Mespuntje zout
    300 gr bruine basterdsuiker
    2 eetlepels suikerstroop
    300-500 ml melk
    Eventueel vulling: max 200 gr, bijvoorbeeld krenten, rozijnen, noten, gember
    Cakevorm
    Boter of olie

Verwarm de oven voor op 150 graden. Vet een cakevorm goed in met boter of olie. Roer alle droge bestanddelen door elkaar, voeg de stroop en de melk toe er roer weer alles door elkaar. Roer de vulling erdoor. Doe het mengsel in de cakevorm en zet 1,5 uur op de laagste stand in de oven. De kruidkoek is gaar als hij los laat van de vorm en droog is van boven.
    Als de koek moeilijk uit de vorm komt, kan het helpen om een natte, koude theedoek over de vorm te leggen.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je kunt ei soms ook vervangen door banaan.

6. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    bij appeltaart kun je de ei vervangen door appelmoes :D

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zandkoekjes : 100 gram suiker, 200 gram boter, 300 gram meel en wat citroensap of een zakje vanillesuiker.

Er zijn veel eivrije recepten en vaak kun je het ook wel door iets anders vervangen, ff googelen.

8. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    In de allerhande nr 9 staan allemaal taarten in zitten ook wel een paar tussen zonder ei.

9. tuc

tuc Niet meer actief

een bekende van mij moet ook altijd zonder kippeneiwit bakken en die vervangt het ei in taart altijd door een scheutje vanillevla...proef je niks van, maar het doet zn werk prima.

10. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

11. lydian

lydian Niet meer actief

Thnx voor jullie tips!

12. MB2

MB2 Actief lid

13 sep 2012
    435
    27
    28
    NULL
    NULL
    Caramel shortcake:
    Bodem: 55 gram suiker, 120 gram zachte (room)boter en 180 gram zelfrijzend bakmeel, snufje zout.
    Hier maak je een deeg van en dat doe je in een springvorm van 26 cm (voor een ronde vorm). Gaatjes erin prikken en 20 minuten in een oven van 180 graden bakken. Bakpapier op de bodem is handig!

Vulling: 120 gram boter, 120 gram suiker, 1 blikje gecondenseerde melk en 1 lepel suikerstroop (=gewoon stroop wat je op een pannenkoek doet).
    Alles in een pannetje en al roerend aan de kook brengen. Dan 7 tot 10 minuten al roerend laten koken. Wel blijven roeren, anders gaat het aanbakken. (Neem een ruime pan!)
    Dit gaat over de bodem en dan laat je het geheel afkoelen in de koelkast. Af en toe voelen of het al stijf wordt. Het moet niet helemaal afkoelen! Er komt een klein laagje vet op te staan, dit even eraf deppen met een velletje keukenrol.
    Het is het handigst met de vulling te beginnen wanneer de bodem nog zo'n 5 minuten in de oven moet (wanneer de bodem nog warm is hecht de caramel beter aan de bodem).
    Zelf laat ik alles eerst een minuut of 15 afkoelen op het aanrecht voor ik de vorm in de koelkast zet.

Topping: Wanneer de caramel is afgekoeld 170 gram (of meer) chocolade naar keuze laten smelten en erover heen doen, weer af laten koelen in de koelkast. Wanneer de chocolade hard genoeg is kun je de shortcake al in blokjes snijden. De chocolade hoeft niet keihard te zijn, maar wanneer het nog te zacht is gaat de chocolade lopen en krijg je geen mooie laagjes. Het handigste is de cake te snijden met een klein mesje en niet met een broodzaag.

Deel Deze Pagina