Wie kan mij even helpen. Gister bij de VK mijn bloeduitslagen, dit niet verwacht. A Negatief. Maar ze had het over prikken met 27 weken. En nu las ik op internet over antistoffen blablabla. Mijn vraag. Hoe zit het? Wat zijn de gevolgen voor mij en voor de kleine. Is het gevaarlijk? Vind het een beetje scary namelijk!! Help!
Hoi! Niets om je zorgen over te maken! Ik ben zelf O negatief. Je krijgt rond de 30 weken een injectie met anti-D. Deze zorgt ervoor dat wanneer je kindje geboren wordt en er is contact tussen jullie bloed, jij geen antistoffen gaat aanmaken. Dit zou bij een eventueel volgend kindje een probleem kunnen geven. Maar na de geboorte wordt nog gekeken of je kindje resus positief of negatief is. Wanneer het net als jij negatief is, is er niets aan de hand. En wanneer je kindje positief is, krijg je nog een injectie. Ik zou me er dus niet te druk over maken. Wanneer je je toch een beetje druk maakt, zou ik gewoon met de verloskundige bellen en vragen of zij het hele verhaal wat duidelijker uit zou kunnen leggen. Groetjes Mariska
Vraag even na bij je vk wat ze gaan doen, die prik met 30 weken geven ze namelijk niet altijd meer. Ze kunnen nu de bloedgroep van je kindje bepalen door jouw bloed te testen, als je kindje ook negatief is (rond de 27 weken, geloof ik), dan heb je die prik dus helemaal niet nodig. Maar volgens mij wordt het nog niet overal zo gedaan.
Ze zei dat ik me iig geen zorgen hoeft te maken, en dat ze nog nergens van uit gaat omdat we verder nog niets weten. Met 27 weken moet ik prikken op de bloedgroep van de kleine begreep ik, mocht dit dus positief zijn dan krijg ik een prik, en na de bevalling eventueel ook nog wat ik begreep. Ik schrok een beetje en dacht dat het ernstige gevolgen zou kunnen hebben voor mezelf, of voor de kleine. (paniekzaaier he! )
Je hebt gelijk, dat hebben ze de laatste keer bij mij ook gedaan. Hoe dan ook het heeft in principe geen gevolgen voornje kindje. Daarom doen ze juist dit onderzoek. Groetjes Mariska
Nee, hoor. Dit heeft ook geen gevolgen voor jou. Alleen dat je misschien injecties krijgt. (ik zelf ben er niet gek op). Groetjes Mariska
ik ben ook a negatief en heb 2 "positieve" kindjes gekregen. In beide zwangerschappen rond de 30 weken en na beide bevallingen een spuit gehad. Eventjes vervelend, maar er verder geen last van gehad. Don't worry......
ik heb ook bloedgroep A negatief. Ze gaan nu onderzoeken wat voor bloedgroep de baby heeft en n.a.v. de uitslag krijg ik in week 27 dan een spuit...
Het beleid rondom de rhesusprik is inderdaad net veranderd, nu is het zoals het hierboven staat dat je evt in week 27 geprikt wordt. Het is wel belangrijk om altijd te melden dat je een negatieve rhesusfactor hebt, bijv als je naar het ziekenhuis moet (horen ze naar te vragen, maar de vk gaf het als tip mee). Door een bloeding in het tweede trimester moest ik namelijk al eerder de prik, voor de zekerheid.
Ben O negatief en heb ook rond de 30 weken een injectie gehad ( D gamma globuline heette dat geloof ik). Mijn dochtertje bleek na de geboorte A negatief te zijn dus verder geen injectie meer gehad.
O ja en van die prik merk je echt niet veel van hoor heb hem ook gehad rond de 30 weken (al weer helemaal vergeten ) Ik had ook helemaal geen reactie na de tijd. (ook wel fijn om te weten)
ik ben AB negatief.. En vroeguh toen kreeg je dus bij 30 weken de eerste injectie met Anti-D en ik ben na de bevallingen zoooo bij geweest (ahum) dat ik dus niet weet of ik na de bevalling ook heb gehad, ik denk van wel, maar weet het niet zeker meer Maar ik heb er dus geen last van gehad.
Ik heb ook A Negatief en bij me dochter kreeg ik toen daarvoor een injectie met anti-D. Zelf had ze ook net als mij A Negatief. Ze zeiden toen mocht ik ooit weer zwanger zijn dat ik dan weer een injectie met anti-D zou krijgen. Maar nu schijnt het anders te gaan(bij mijn vk althans wel) ik moet tegen die tijd nogmaals bloedprikken en daaruit kunnen ze dan ook zien welke bloedgroep de baby heeft.
Ik heb ook O negatief en er wordt bij mij met 27 weken bloed afgenomen. In mijn bloed kunnen ze zien of de baby positief of negatief is, en als hij/zij positief is dan krijg ik die prik, zowel met 30 weken als net na de bevalling. Is het negatief, dan hoeft het allemaal niet. Julia was positief, maar bij haar kreeg ik standaard bij 30 weken en na de bevalling een prik, en daar is verder alles ook goed gegaan. Als je dit niet doet, gaat je lichaam anti stoffen aanmaken tegen die positieve stoffen van het bloed (als het met elkaar in contact komt) en dat is niet goed voor je (weet niet precies hoe erg dat is). Maar goed, die prikken helpen je er mee, dus er is eigenlijk geen gevaar ofzo!
Hier zelf ook negatief en mijn zoontje is positief. Nou die prik steld niks voor. Zeker na een Icsi behandeling. Wou hem zelf ook wel ff zetten als het nodig was.......
Ik heb ook o negatief, is bloed afgenomen en een injectie gekregen. Volgens mij was dit rond de 30 weken. Het enige vervelende eraan was dat ik een tijd later de rekening ervan kreeg ( eigen risico van vgz...)
Ik heb hetzelfde! Ben ook negatief. Best bizar als allebei je ouders positief zijn haha. Maar ze hadden het er idd over dat bij week 27 weer geprikt werd. zat er eerst ook over in maar mijn broertje doet geneeskunde en die zei dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken. Vooral voor het eerste kind is het niet gevaarlijk. Voor het tweede kind kan het gevaarlijk worden
Ben zelf 0 negatief. Kreeg bij week 30 een prik in me bil en na de geboorte werd zoontje getest en hij is a-positief. Dus kreeg weer een prik. succes!