Voor gewoon bakken vind ik metaal/glas wel fijner. Maar siliconen bakvormen worden hier toch ook regelmatig gebruikt, meestal wel voor andere doeleinden. Bv dingen in porties invriezen vind ik erg handig in siliconen muffinvormpjes/wafelvorm etc. Siliconen bakmat is ook handig om ergens onder te leggen, zoals bij brood maken (onder de kom wanneer ik ingrediënten voor het deeg meng, zodat ie niet wegschuift en ook later bij het vormen van het brood), hoewel in de bakmat soms ook in de oven gebruik.
Ik gebruik graag siliconen voor cupcakes en metaal voor appeltaart en cake, maar dat is denk ik ook persoonlijk. Het lijkt me wel lastig om iets met wat kruimelig deeg uit een soliliconenvorm te halen.
Ik denk dat het nogal persoonlijk is. Cupcakes en appeltaart gaan hier in een metalen vorm, cakes etc vaak in een siliconenvorm.
Cupcakes in siliconen. Appeltaart, monchou, kwarktaart, cake achtige taarten en gewone cake gaan in een metalen bakvorm of blik.
Ik heb eigenlijk vooral metalen vormen om mee te bakken. Sinds kort heb ik 3 siliconen vormen (halve bollen in twee maten). Maar die heb ik tot nu toe alleen gebruikt voor in de vriezer en koelkast (desserts zoals parfait, mousse, e.d.) Dus wat mij betreft is het persoonlijk wat het beste is (afhankelijk van wat je zelf prettig vindt en wat je wil maken).
Muffins en tulband doe ik zelf altijd in siliconen vormen. Verder heb ik eigenlijk alleen metaal voor al het andere.
Ik vind siliconen fijner. Vooral die goedkope vormen roesten vrij snel vind ik. Maar siliconen vind ik meer ‘zweten’.
Daarom vind ik glas eigenlijk het fijnste. Siliconen vormen gebruik ik voor muffins en bepaalde broodsoorten. Voor de rest metaal/glas.
Bij veel gebruik liever metaal. Ik heb zo'n vouwbare vergiet (ideaal) maar daar komen vrij snel scheuren in. Ik heb wel die hapjes siliconen vormen die je gebruikt als je zelf hapjes voor die kleintjes maakt en invriest. Die is nog altijd veel in gebruik voor invriezen van porties eten (ik maak altijd voor een weeshuis stoofvlees klaar in de slowcooker). Twee van die dingen en als t bevroren is over in een ziplock, dan kan ik t mooi geportioneerd bewaren.