Hoi allemaal, Sinds 24 september heb ik een nieuwe baan, ik ben echter op 23 september zwanger geraakt (eerste echte dag, dus niet volgens de 40 weken berekening). Ik ben nu dus 11 weken zwanger. Mijn proeftijd is inmiddels om, maar ik zal dus maar enkele weken (of pas rond het einde van mijn jaarcontract incl. vakantie) terugkomen van mijn zwangerschapsverlof. Ik vind dit nogal eng! Ik weet dan ook niet hoe en wanneer ik mijn baas dit moet vertellen. Iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom!
Hoi, Volgens mij hoef je wettelijk gezien pas 3 maanden voor je uitgerekende datum te vertellen dat je zwanger bent. Je moet namelijk minimaal 3 weken voor de gewenste ingangsdatum je zwangerschapsverlof aanvragen en deze begint meestal 4 a 6 weken voor je uitgerekende datum. Maargoed, in principe maakt het niet uit wanneer je het gaat vertellen, want of je nu nog 2 of 20 weken wacht, dit zal niets veranderen aan het feit dat je de laatste periode van je jaarcontract met zwangerschapsverlof zal zijn. Ik weet niet of je na je zwangerschapsverlof minder wilt gaan werken of gewoon hetzelfde aantal dagen als nu? Ik denk zelf dat als je hetzelfde aantal dagen wilt blijven werken, dat je een grotere kans hebt dat je contract verlengd wordt. Groetjes Saskia
Ik had hetzelfde. Was aangenomen in mijn nieuwe baan. zou per 21 mei beginnen en op moederdag testte ik positief. (1e ronde raak) We hadden echt niet gepland dat het zo snel zou gaan. Bij mij reageerde mijn baas ontzettend positief. Heb het met 11 weken zwangerschap verteld omdat ik op dat moment net een wissel van management kreeg. Ontzettend leuke reacties van zowel mijn oude als van mijn nieuwe manager. Uiteindelijk loopt mijn zwangerschap niet zoals zou moeten, dus ik werk al vanaf ong. 20 weken halve dagen. Ook daar werd totaal niet moeilijk over gedaan. Ik ben zelfs overgeplaatst naar een vestiging in mijn woonplaats, omdat dat wat minder belastend zou zijn qua reistijd. Verder heb ik vandaag gehoord dat ze erg tevreden zijn over mijn werk, en dat ik verlenging krijg. Weliswaar nog een keer een jaarcontract ipv onbepaalde tijd, maar dat vind ik ook eigenlijk wel logisch. Ik heb het zelf ter sprake gebracht, ook gezien het feit dat ik op zijn vroegst 1 april terug kom van verlof en half mei dus mijn contract af zou lopen, en ik toch wel graag eerder wou weten waar ik aan toe was. Hier alleen maar positieve geluiden dus. Werk overigens als intercedente bij een groot landelijk uitzendbureau
Ik heb gisteravond de eerste echo gehad, en tot onze verassing was het niet 1 kleintje maar 2! Ik kon het vandaag dan ook niet meer voor me houden en heb het op het werk verteld. Reacties waren gelukkig erg positief!
Wat geweldig dat je zwanger bent, en ook nog een tweeling! Ik heb bij 7 weken verteld dat ik zwanger was, ze wisten al dat we bezig waren. Mijn contract loopt een week na de uitgerekende datum af, maar ik heb dus een contract gekregen voor onbepaalde tijd voor 3 dagen per week! (werkte fulltime). Het ligt gewoon heel erg aan je werkgever, ik wist al dat ik een hele goede had en dat het waarschijnlijk geen problemen zou opleveren, maar het had me er anders ook niet van weerhouden om zwanger te raken. groetjes, Snoopy
ik had hetzelfde probleem lekker he nou je het heb gezegd ik begon op maandag en de vrijdag ervoor teste ik posi maar gelukkig waren ze hier ook posi een 2ling! WAT leuk!