Peuter en verkeer

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 19 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hoe pak ik dit aan, wat ik doe werkt niet echt...

Onze zoon kan sinds een paar mnd los fietsen en doet dit heel erg graag. Ik trek dan vaak mijn hardloopkleren aan en zo maken we een rondje van een half uur ofzo. Hij heeft ook al wel eens 6km gefietst met mijn vriend hardlopend mee. Helaas heeft hij nog totaal geen zicht op verkeer en het gevaar ervan. Stopt niet, zwiert zo de weg op, kijkt om zich heen en luistert slecht. Ik maak bv de afspraak dat hij bij het groene paaltje stopt. Rijdt hij toch door, de weg op. Vaak moet ik heel hard roepen/ schreeuwen Stoooopppp!!!
    En dan gaat hij vaak huilen of is hij boos en rent/fietst hij expres de grote weg op.

Soms houdt ik hem letterlijk beet bij zijn capuchon terwijl hij woest is. Ik heb al veel geprobeerd: keer op keer uitleggen waarom mama wil dat je stopt als ik het zeg, straffen door fiets af te pakken, beetpakken als hij de weg opsjeest, maar er is geen vooruitgang. Soms gaat hij ook zo hard dat ik hem niet bij houd. En dat weet hij.

Hij moet van mij in principe op de stoep rijden, op de weg is niet veilig nu hij nog zo "roekeloos" rijdt.

Heeft iemand tips hoe ik hem kan bijbrengen dat verkeer echt gevaarlijk is en dat hij moet oppassen? Ik kan hem wel "thuishouden" omdat hij ook nog wel jong is, maar hij zal het vroeg of laat toch moeten oefenen en leren.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Heel simpel... het gaat je niet lukken om je peuter enig verkeersinzicht bij te brengen.
    Een kind op de leeftijd is nog totaal miet in staat om afstanden en snelheden in te schatten. Ze hebben geen benul hoe lang een andere verkeersdeelnemer (of zijzelf) er over doen om tot stilstand te komen. Ze kunnen oorzaak en gevolg niet goed overzien. Dus wat dat betreft mag je gewoon niks van je zoon verwachten. Je wilt natuurlijk dat hij gewoon ‘verstandig’ is. Maar daar is hij nog niet aan toe, zijn hersenen zijn nog niet zo ver ontwikkeld.

Nu zijn er natuurlijk ook peuters die wel netjes naast mama blijven fietsen of keurig stoppen bij het groene paaltje. Dat heeft dan niks te maken met verkeersinzicht of verstandig zijn. Dat zijn kinderen die ‘gewoon’ beter luisteren. Die stoppen niet bij het groene paaltje omdat de grote weg gevaarlijk is. Die stoppen bij het groene paaltje omdat mama dat heeft gezegd. (En waarschijnlijk kunnen ze dan ook best vertellen dat de grote weg gevaarlijk is... maar dan herhalen ze gewoon wat ze van mama hebben gehoord. Ze kunnen dat nog niet zelf inschatten. In een andere situatie zul je het dus opnieuw moeten vertellen.)

Ik denk dus dat je in andere oplossingen moet gaan zoeken. Bijvoorbeeld een route waarbij hij geen gevaarlijke dingen kan doen. (Stoep langs een rustig, vrij liggend fietspad. Niet hoeven oversteken etc.)

Of je moet ervoor zorgen dat hij meer gemotiveerd is om te luisteren. Dat betekent; vooraf vertellen wat je van hem verwacht en wat je doet als hij niet luistert. Dus: “Je stopt bij het groene paaltje. Als jij toch doorrijdt, pakt mama jouw fiets af en moet je naar huis lopen.” En als je dat zegt, moet je dat doen. Niet nog een keer waarschuwen, vragen of uitleggen. Dat heb je gehad. Meteen reageren.
    Bedenk dus vooraf goed of jij zin hebt om met een fietsje onder je ene arm en een krijsende peuter onder je andere arm naar huis te lopen. Als je dat niet kan of wilt... dan ook niet zeggen dat je dat gaat doen.

(Ik heb het trouwens gedaan. Twee keer zelfs. Was best pittig. Gratis tip; tijdens deze oefenperiode een klein rondje maken waarbij je steeds dicht bij huis bent. Het tilt èrg onhandig. Nog betere tip: zorg dat er een slot op de fiets zit, zodat je bij een driftbui desnoods de fiets aan de eerste de beste lantaarnpaal hoeft vast te maken en je alleen je tegenstribbelende kind hoeft mee te nemen.
    Het goede nieuws is trouwens: onze draak wist na twee keer al dat mama het meende. En die stopte dus voortaan als ik het zei!)

En natuurlijk: als je zoon goed luistert veel complimentjes geven en vertellen hoe trots je bent en dt het zo gezellig is om samen te hardlopen / fietsen.

Loeki82, JChris, Mooiezomer en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb ook een paar keer zijn fiets naar huis gedragen en hem schreeuwend er achteraan. Heeeerlijk vond hij al die oude dametjes die vroegen of het arme jongetje gevallen was. Heerlijk aandacht voor zijn driftbui haha.

Complimentjes vindt hij fijn, maar dat is hij bij de volgende stoep vergeten.

Ik wist niet dat het echt helemaal niet mogelijk is. Maar het zou kunnen inderdaad.
    Stoppen als mama "stop" zegt lijkt me toch dat hij dat wel kan begrijpen, zonder dat hij verkeersinzicht heeft? Dat is meer een kwestie luisteren en doen wat mama zegt?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Stopt hij wel als jullie gewoon te voet gaan? Anders dat eerst oefenen? Zelf mee fietsen ipv lopen lijkt me ook handiger, omdat je dan makkelijker de weg enigszins kan blokkeren voor hem.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook 1 die er vrij enthousiast vandoor crosst op z'n fiets (nog wel met zijwielen), maar gelukkig wel redelijk goed kan luisteren, echter als ik iets roep terwijl hij al een stuk verderop is dan komt het niet meer aan.
    Hier weet hij al heel lang dat hij bij een kruising moet stoppen, dat leer ik hem al sinds hij los loopt en we beginnen nu met kijken of hij over kan steken, goed links, rechts, links kijken om te zien of er echt niks aan komt. Hij roept soms namelijk 10 meter vanaf de straat dat er niks aan komt.
    Maar wat ik dus met fietsen doe is voordat hij bij mij wegfietst het eerste zichtbare kruispunt of een ander herkenningspunt benoemen om daar te stoppen, dan moet hij even wachten tot mama er ook is, dan gaan we samen de straat over en dan het volgende punt benoemen.
    Als ik heel hard stop naar hem roep, dan lijkt het op de 1 of andere manier ook niet aan te komen en ik denk niet eens dat hij dat bewust niet wil horen.
    Maar als hij echt zo slecht luistert en het wordt gevaarlijk, zou ik er inderdaad ook duidelijke consequenties aan verbinden. Al denk ik dat het belangrijkste de communicatie vooraf is en heel veel herhalen, herhalen, herhalen en ook de tijd nemen om hem dingen zoals oversteken e.d. aan te leren. Desnoods dus eerst lopen i.p.v. op de fiets, want ik neem aan dat als jullie lopend weggaan hij dan ook zo de straat op rent of blijft hij dan wel netjes wachten?
    Wij gaan bijna elke middag gewoon een stuk lopen/ fietsen, dus zonder doel en die tijd besteed ik om hem wat 'verkeersregels' aan te leren.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste luisterde mega goed met 3 jaar als we een stuk gingen fietsen, echt geen enkel probleem. Ze bleef op de stoep, keek super goed uit, er is echt geen enkel moment geweest waarbij ik iets spannend vond.

Maar mijn jongste is zo anders, die is gigantisch roekeloos en luistert simpelweg niet. Als zij mee gaat, moet ze áltijd naast me blijven fietsen (ik ren dan), daarvan afwijken is geen optie - ze stuurt zo de stoep af en de straat op bijvoorbeeld. Met haar is een stuk fietsen écht een uitdaging. We doen het dagelijks, ze blijft roekeloos en dat is ook de reden dat ik enkel bekende, zeer overzichtelijke stukjes met haar fiets. Ik kan het 100x uitleggen, herhalen, consequenties etc. Maar dit gaat nu al zo sinds ze amper 2 is, en mijn man was ook exact zo, ben bang dat het haar karakter is ;)

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Om die reden ga ik nog niet eens fietsen met onze dochter van bijna 6. Ze kan prima fietsen maar is erg impulsief en eigenwijs.... en snel afgeleid. Daar krijg ik nogal hartverzakkingen van wat resulteert in continu mopperen omdat ik overal gevaar zie. Mijn vriend is daar beter in. Daarnaast heeft hij de kracht om haar al fietsend vast te houden en te sturen en zelfs in geval van nood haar van haar fiets te trekken met 1 hand.
    Complexe verkeerssituaties overzien kunnen kinderen pas vanaf een jaar of 8/9. Daarvoor is hun zicht bijvoorbeeld nog onvoldoende ontwikkeld (tunnelvisie).
    Een peuter in druk verkeer laten fietsen klinkt als gekkenwerk als je het mij vraagt. Dan maar boos. Beter dan plat.

Natuurlijk is eea wel afhankelijk van het kind. Onze oudste luistert sowieso slecht. Daarom altijd jassen met capuchons.
    De jongste kunnen wel veel beter van op aan dus ik denk ook dat die eerder vertrouwd mee kan op de fiets.

8. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hoe verschillend kunnen kinderen zijn.
    Mijn dochter mag alleen op de fiets naar het speeltuintje. Uit zichzelf is ze erg voorzichtig en van mij mag ze alleen naar de speeltuin als ze op de stoep blijft fietsen en lopend oversteekt. En dat doet ze dan ook. Ze luistert altijd heel goed.

Mijn zoon mag dat denk pas op zijn 18e. Totaal ander kind dan zijn zus. Luistert voor geen meter en is erg roekeloos. Hoe vaak ik ook iets zeg, uitleg of er consequent op reageer. Binnen een paar minuten doet hij het weer.

Is denk ook deels karakter. Je kunt niet alles sturen. Je zult per kind moeten bepalen wat wanneer kan.

9. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik las laatst zelfs dat kinderen pas vanaf het 10e jaar voldoende verkeersinzicht hebben om hun eigen rol in zo' n complex geheel te kunnen overzien.

Mijn zoon van 8 is nog steeds een gevaar op de weg, mede door zijn adhd, maar ook als hij zijn medicijnen op heeft doet hij maar wat. Helemaal op zichzelf gericht. Hij mag ook niet alleen weg op de fiets... hij gaat maar lopen...

10. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Ik ga ook altijd hardlopen terwijl de oudste ernaast fietst. Wij hebben de deal gemaakt dat 1x niet luisteren fiets inleveren is en gelijk naar huis, ze mag dan de eerst volgende keer niet mee.

Verkeersinzicht niet hebben is prima, daar heeft ze mij tenslotte voor. Maar als ik stop zeg moet ze stoppen en dat weet ze dondersgoed.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Idd slot mee, en niet luisteren = terug naar huis lopen. (Niet dat het gedrag dan helemaal weg is, dl gaat er nog steeds vandoor maar durft niet meer vd stoep af).

12. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat klopt. Zoals Tupp ook uitlegde het is geen kwestie van verkeersinzicht, want dat hebben ze simpelweg niet.
    Het is een kwestie van dat hij vertikt te luisteren en dus zou hier de consequentie zijn dat ze niet meer mee mogen.

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Mijn oudste heeft ook altijd goed geluisterd en zowel op het loopfietsje als los op haar gewone fiets ging en gaat het altijd goed. Mijn jongste daarentegen luistert ietsje minder en ook daar verbind ik dus consequenties eraan als hij niet stopt wanneer ik dat zeg.
    Je zoontje is natuurlijk nog erg jong en als het van nature een kind is dat iets minder goed luistert, zou ik misschien het fietsje vooralsnog nog niet in het gewone verkeer meenemen, maar misschien alleen in bijvoorbeeld een bos of een ander stuk waar hij veilig kan fietsen

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier is niet luisteren ook niet meer mee. Simpel. Mijn oudste kan ook zo koppig zijn en niet luisteren, die grijp ik in gevaarlijke situaties (ze rijden hier gewoon altijd te hard) ook bij haar capuchon. Dan maar boos, liever dat dan aangereden worden omdat zo'n dommekl**t op tijd op zijn werk moet zijn.

Zone 30, tel daar gerust 40 km bij op in een eenrichtingsstraat met smalle stoepen.. oh oh wat hebben we een haast met z'n allen! En file op de hoofdweg, dan maar een sluiproute nemen he! Dat je dan een peuter van zijn loopfietsje ramt, een kind schept dat net oversteekt of een moeder met kinderwagen die moet uitwijken voor foutparkeerders op je motorkap hebt, nemen we er graag bij he!

Goed, adem in adem uit... ik word echt gek van die automobilisten die denken dat de weg van hun is en nooit gehoord hebben van zwakke weggebruikers.

Mede daarom mogen mijn dochters niet zomaar fietsen.

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Klopt, onze zoon heeft een kort lontje, altijd al snel driftig geweest, en zijn oren werken vaak niet zo goed. Als baby van 9mnd kroop hij al razendsnel 10x achter elkaar de tuin uit als ik even niet oplette, omdat hij iets interessants zag op straat. We hebben daarom zelf onze voortuin moeten barricaderen met een hek en een bordje "hek sluiten, zoon ontsnapt anders". Ik merk wel dat hij vaak zelf een beetje schrikt als hij de weg opgesjeest is en wij daar boos om worden. Ik zie hem dan kijken "sh*t, ik ben toch weer zo de weg opgesjeest.".

Als we dan thuiskomen en ik heb zijn fiets afgepakt dan ga ik als de eerste woede gezakt is wel met hem praten over wat er gebeurde, ik vraag dan of hij weet waarom mama zijn fiets heeft afgepakt. Dan weet hij altijd precies te vertellen "omdat ik niet luisterde en omdat ik toch de weg op reed"

16. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Mijn dochter is 5 en fietst nog weleens op de stoep met mij mee terwijl ik met de kinderwagen loop. Ze moet nog steeds bij me fietsen en mag niet vooruit fietsen. Ik ben altijd bang dat ze niet op tijd remt voor de auto's. Dit doet ze vanaf dat ze 3 is en daarvoor met de loopfiets. Als ze niet luisterde gingen we gelijk naar huis. Zodat ze in het vervolg wel bij me bleef. Gewoon streng zijn hierin en anders nog niet met hem op pad gaan met z'n fiets.

Deel Deze Pagina