Heeft iemand er ervaring mee dat de tegenpartij een schade die je onmogelijk veroorzaakt kan hebben op jouw verzekering probeert te verhalen? Van de week heb ik een auto-ongeluk gehad, er is gelukkig niemand gewond geraakt, dat is het belangrijkste. Ik reed achteruit weg vanuit parkeerstand, de tegenpartij reed naast mij, vooruit, en heeft zonder richting aan te geven de auto naar rechts gestuurd, mijn baan op, om zelf de auto te parkeren. Naar mijn mening stond ik stil op het moment van de botsing, de tegenpartij beweert van niet, wel zijn we het er over eens dat we beiden niet harder reden dan stapvoets. En toen was er een botsing tussen de rechter hoek van mijn bumper achter en het rechter achterste portier van de tegenpartij. Onmiddelijk wees de tegenpartij een deuk aan die ze grof was dat het plaatwerk van de auto gescheurd was. Hij begon direct in gebrekkig Engels te roepen dat het mijn schuld was en dat ik ervoor zou gaan zorgen dat die schade betaald zou worden. Ik heb meteen aangegeven dat ik die schade niet veroorzaakt kon hebben, om de simpele reden dat er al duidelijke stofstrepen in de verschillende kreukels zaten. Ook zit de schade te hoog om door mijn bumper veroorzaakt te zijn en kan ik volgens mij niet een deuk die meer dan een meter breed is, verschillende kreukels en gescheurd plaatwerk heeft veroorzaken met de snelheid waarmee de botsing plaats vond. Er zit geen schade aan mijn auto. Ik heb één keer proberen aan te geven dat hij ook schuldig was aan de botsing, hij gritste toen mijn papieren en mijn rijbewijs uit mijn handen en het heeft me echt minuten gekost voordat hij ze weer terug gaf. Uiteindelijk heb ik wel het schade formulier gedeeltelijk kunnen invullen, ik heb zijn naam, zijn kenteken en zijn rijbewijs gegevens. Hij ook die van mij. Op mijn vraag wat nou precies zijn schade was, weigerden hij en zijn bijrijder meerdere malen een antwoord te geven. Ze zouden wel gaan kijken welke schade mijn verzekeraar was bereid te vergoeden en dat was dan de schade. Laat ik één ding voorop stellen, als hij mij een deuk had aangewezen waarvan ik ook maar enige reden had gehad om aan te nemen dat deze veroorzaakt was door de botsing, dan zou ik er uiteraard voor gezorgd hebben dat hij die schade vergoed kreeg, door mij of door mijn verzekering. Maar dat is dus niet zo. Hij probeert een oude schade op mij te verhalen die ik in mijn ogen nooit veroorzaakt kan hebben. En natuurlijk zag ik op meerdere andere plaatsen op zijn auto ook schades die niet gerepareerd waren. Bij geen van die schades had ik het idee dat mijn auto er in de buurt was geweest. Hij probeert dus mij en mijn verzekering op te lichten, hoe kan ik er zo goed mogelijk voor zorgen dat hem dit niet gaat lukken?
Dat heb ik gedaan, helaas is het een verhaal van zijn woord tegen het mijne en moet straks een schade-expert gaan bepalen of ik de schade (gedeeltelijk) veroorzaakt heb of niet.
Zou het aan de schade expert overlaten. Die laat zich echt niet in de maling nemen. Hij ziet ook duidelijk dat een deuk te hoog / te laag of al langer aanwezig is. Je hebt je verhaal gedaan meer kan je niet doen. Het kost jou zelf geen cent meer als er te veel schade word vergoed, het kost de verzekering geld en die zijn door je gewaarschuwd dus als ze slim zijn leggen ze dit verhaal bij de expert neer.
Uiteraard. Dan moet ik het maar aan de schade expert overlaten. Maar ik kan het gewoon niet hebben dat iemand via mij, mijn verzekering probeert op te lichten. Dat soort lui kosten de samenleving veel te veel geld.
Die vraag heb ik al van meerdere mensen gehoord die ik het verhaal verteld heb. Ik ken de familie via via, ze zijn pas sinds dit jaar in Nederland en deze man is ouder dan 65. Hij heeft dus geen aow opgebouwd, geen pensioen en zijn inkomen wordt aangevuld tot bijstand. De auto stond volgens mijn verzekering niet op naam van de bestuurder en de dagwaarde van de auto zonder schades is ook nog maar 1500 euro. Mijn gok is dat de auto door deze schade technisch total loss is en de familie geen geld heeft om de auto te vervangen. Ik sluit niet uit dat de man met opzet een aanrijding veroorzaakt heeft.
Uit jouw verhaal zou ik ook denken dat het met opzet gebeurd is. Jouw verzekering moet de expert laten komen bij hun auto.. En , misschien in dit geval gelukkig, verzekeringsmaatschappijen houden er niet van om geld uit te keren. En iemand met een beetje verstand van schade kan zo zien of de schade door jou is gemaakt of niet.
Even een tip voor een volgende keer (hopelijk is het niet nodig) maar als er zo'n stampei word gemaakt met het invullen van de papieren bel dan de politie. Dan kan er niet gesjoemeld worden met de verzekeringspapieren. De schade expert kan wel duidelijk zien of de schade door jouw auto veroorzaakt is. Heb zelf heel wat jaren geleden iemand aan de deur gehad die beweerde dat ik schade had gereden bij hem. Ik ben me nooit ergens bewust van geweest anders was ik wel gestopt. Had zelf ook geen schade ergens. Hij beweerde dat ik achteruit was gereden tegen een zijdeur aan bij hem. Het heeft hem een maand of 2 geduurd voordat ie mij gevonden had vanwege half herinneren van het kenteken. Zijn deur zat aardig in elkaar maar dat had mijn autootje nooit kunnen veroorzaken vanwege de hoogte van mijn bumper vs de hoogte van de deuk. Toch beweerde ie bij hoog en laag dat ik het was geweest. Uiteindelijk heeft een schade expert beide auto's gezien en idd aangegeven dat ik dat niet heb veroorzaakt. Zou dus zeker afwachten wat de expert zegt. Snap alleen niet zo goed hoe de papieren nu zijn ingevuld want je moet het volledig invullen en beide tekenen. Daarna valt er niks meer aan te passen. Er moet dus ook een schets gemaakt worden van wat er is gebeurd.
Mijn vader is schade expert. Geloof me, die prikken echt wel door dit soort geintjes heen hoor. Mensen liegen en bedriegen een hoop dus dat zijn ze gewent. Wel supervervelend voor jou! Rare lui heb je toch...
Volgens mij is er ook nog zoiets als een systeem, waarin aangemerkt wordt wanneer welk voertuig voor welke schade verhaalt. Dus als voor deze schade al eens via iemand anders geclaimd is, dan valt ie sowieso door de mand. TS, ik zou het loslaten en overlaten aan de verzekering. Is jouw energie niet waard. Vertrouw erop dat de verzekering zijn werk goed doet. Zij willen echt niet onterecht uitkeren, hoor! Enige wat wel zou kunnen, is dat de verzekeraar het schadebedrag toch uitkeert, omdat een onderzoek hen meer zou kosten. Daar kun je niks tegen doen.
Bedankt allemaal. Ik ga het inderdaad maar aan de experts overlaten en erop hopen dat ze niet gewoon gaan uitkeren. Maar omdat de deuk zeer breed is, over beide portieren verspreid, het plaatwerk gescheurd en er ook lakschade is, denk ik dat de schade aan de auto minstens 1000 euro is. Ik zat vanochtend de foto's nogmaals te bekijken en ik zag toen ook sporen van rode lak zitten. Ik rijd in een blauwe auto. En natuurlijk is het mijn energie niet waard, ik heb echt genoeg dingen om me druk over te maken, maar ik heb gewoon een hekel aan oplichters. @Meiske2015, wat vervelend dat je in ene iemand aan de deur hebt gehad die jou probeerde op te lichten. De papieren zijn (gedeeltelijk) ingevuld en ondertekend. Een situatieschets heb ik niet kunnen maken, die man bleef de papieren uit mijn handen rukken. Ook weigerde hij aan te geven welke schade nou precies van onze botsing kwam, dus dat heb ik ook niet precies kunnen invullen.
Heb je ter plaatse niet de politie gebeld? Dit zou ik doen als er discussie ontstaat en zeker als ik de schade niet veroorzaakt heb heb ik hun als getuige nodig, en heb je Op het schade formulier gezet mijn auto stond stil deze deuk is niet door mij veroorzaakt?
Er was een getuige die beweerde dat ik de schade wel veroorzaakt had. Achteraf vraag ik me natuurlijk af of die man met de bestuurder samenwerkte. Hij ondersteunde de bestuurder ook in zijn weigering de precieze schade te noemen. Zoals gezegd, er zat lak bij die deuk van een andere auto in een kleur die niet overeenkomt met mijn auto en er zat al een duidelijke laag stof in de kreukels. Beiden heb ik duidelijk op de foto staan. Op het formulier staat dat er discussie was of de schade oud was.
Omdat jullie gelijk hebben dat ik het vanaf nu aan de experts van de verzekering moet gaan overlaten en er verder niet meer over na moet denken, heb ik @Beheer gevraagd dit topic te sluiten.
Alleen door het gebrekkig nederlands en papieren niet terug willen geven had ik persoonlijk al de politie gebeld. Helemaal als ze mn papieren niet terug willen geven of de niet helemaal ingevuld konden worden. Pas nog op een parkeerplaats gestaan waar 2 partijen woorden hadden. De 1 beweerde dat de andere tegen haar auto aan gezeten had en liet ook plekken op de auto zien waar de andere partij het niet mee eens was. Politie kwam erbij en die hebben de auto's naast elkaar gezet en zo gekeken of die plekken wel mogelijk waren door de aanrijding. Ze hebben geholpen de formulieren in te vullen. Mijn auto was op dat moment ook beschadigd door een andere automobilist en had deuk en lakschade over 2 portieren. En op achterbumper een plek waarvan ik niet zeker wist of ik die zelf een keer veroorzaakt had of dat dat bij de aanrijding hoorde. Aan schade expert gevraagd en die kon zo aan de lakkleur en de hoogte en dergeljjke zien dat dit alles van 1 aanrijding kwam. Moest een nieuwe deur in. Schade ruim 1700 euro. Paar maanden terug door een ander een aanrijding gehad. Politie reed toevallig langs maar die ging wel meteen naar tegenpartij om zn verhaal te horen EN zn gegevens. er werd mij toen door agent ook gezegt dat ze alles in het systeem hadden staan en dat ik of de verzekering ze konden bellen als de tegenpartij moeilijk ging doen. Jammer dat de formulieren niet volledig ingevuld zijn. Dat zorgt ervoor dat de afhandeling alleen maar langer duurt. EN, als ze geen duidelijke "dader" aan kunnen wijzen dan gaat het fifty-fifty. Beide partijen schuld en ook beide partijen een aantal treden terug in de verzekering. Maandelijks dus meer betalen.. Paar jaar terug gehad met andere auto. Ik sta op vuilniswagen te wachten en reed heeeeel langszaam erachteraan. Er komt een auto achter me de bocht uit die dacht dat ik stilstond eb die knalt me voorbij en stuurt naar rechts om voor me te rijden. Op het moment dat hij naast me kwam rijden en naar rechts stuurde(ging snel), trok ik net iets op. Gevolg: mijn linkerbumper pakte zijn gehele rechterzijkant van voor naar achteren! En dan hebben we het over mijn daeweoo matiz tegen een dikke volvo station Hij beweerde dat ik helemaal stil stond en ineens optrok.(dus wegrijden uit parkeren dus bijzondere hamdeling). En ik beweerde dat ik al zachtjes vooruit reed, achter de vuiniswagen aan. Zijn woord tegen het mijne dus het was voor verzekering niet duidelijk. Was dus EN mn eigen risico kwijt EN ik ging een paar treden omlaag. Als het duidelijk zijn schuld geweest was dan hanld het me helemaal niks gekost.