HOi ik ben zwanger van ons eerste kindje. Ben gezond en fit en heb een heerlijke zwangerschap gehad. Alleen ligt de baby nu in een onvolkomen stuit, met de beentjes recht omhoog. De verloskundige en gyneacoloog denken dat de natuurlijke weg proberen een optie is gezien de ligging en grootte van de baby. ik vind het zo lastig. Weet niet hoe bevallen echt zal zijn, kan ik het aan via een stuit en ik ben bang dat de baby extra risico's loopt. Een keizersnede vindt de gynaecoloog een grote buikoperatie met de bijbehorende risico's en herstel en wellicht hebben we hierna nog een kinderwens en de gynaecoloog zegt dat een 2e kindje na een keizersnede meer risico's geeft voor de baby en mijzelf ivm litteken in de baarmoeder. ik weet dat het voor iedereen anders is maar ik wil toch vragen of iemand me kan adviseren vanuit eigen ervaring ?
Ik heb geen ervaring met een stuitbevalling. Maar als de gynaecoloog en de verloskundige zeggen dat het een optie is zou ik het zeker doen. Herstellen van een keizersnede is niet niks. Ik heb wel vriendinnen die dat hebben gehad en het is geen pretje. Natuurlijk is dan toch voor je lichaam echt beter. Als het niet lukt kun je natuurlijk altijd nog voor een keizersnede gaan. Succes met deze pittige beslissing.
ik zou persoonlijk voor een keizersnee kiezen stuitbevalling kunnen ook voor de baby veel risico zijn. heb een keizersnee gehad ja het is vervelend maar alles voor de kleine. neem aan dat je niet een hele kleine baby krijgt zodat al die risico weg zijn. en daarbij heb je nog kans dat het een spoedkeizersnee word
Hoi toetje Ervaar jij nu problemen met je 2e zwangerschap? Dat is 1 van de risico's van een keizersnede toch?
Ik zou ook voor de keizersnede gaan, mocht het mis gaan tijdens de stuitbevalling wil ik niet denken aan die risico's dan.
Er zijn inderdaad risico's aan een stuitbevalling ja, maar ook aan een keizersnede. Ik ben op de natuurlijk manier bevallen in een stuit. En ja zeer doet het, maar ja dat doet het lijkt mij ook als het hoofdje eerst komt. Als de artsen het aandurven zou ik gaan voor een natuurlijk bevalling. Bij mij stond er een heel medische team klaar omdat niet veel vrouwen het aan duren. De kans is ook nog zeer groot dat als je het probeert en het gaat niet vlot genoeg dat het dan als nog een keizersnede wordt. (dat is ivm die risico's) Toen ik bevallen was zei een arts dat het 5 jaar geleden was dat er iemand in stuit was bevallen in dat ziekenhuis. Sommige moeders durfden het niet en sommige draaiden uiteindelijk nog uit op een keizersnede. Ik zou het zo weer doen, maar heb ook wel een vrij vlotte bevalling gehad. Binnen 5 uur en 20 was ze er. Ik wilde ook geen keizersnede omdat ik haar zelf op de wereld wilde zetten en haar daarna in mijn armen sluiten. (Dat zit er niet in met een keizersnede want dan wordt het kindje meegenomen door de arts, als je geluk heb krijg je het kindje dan nog even te zien). Ik ben er trots op dat ik haar zelf op de wereld heb (mogen) zetten. Wil je meer weten mag je gerust een pb sturen. Veel succes met je keuze.
Mijn eerste kindje inmiddels bijna 6 jaar geleden lag ook in stuit en toen heeft de gynaecoloog al bij 36 weken beslist om een datum vast te leggen voor een keizersnede. Zij wilde echt niet wachten op een natuurlijke bevalling, er zijn risico's aan verbonden. Ik heb persoonlijk goede ervaring met keizersnede en een snel herstel gehad, de wond is prima hersteld. Nu ligt ons tweede kindje normaal en wachten we op een natuurlijke bevalling. Is perfect mogelijk vertelde de gynaecoloog ons laatst. Alleen als ik zwakke weeën zou hebben of het kindje overtijd is, zal ze mij de keuze geven voor al dan niet een keizersnede. Veel succes ermee, trots of niet, ik zou alleszins voor een keizersnede gaan!
Een stuitbevalling lijkt mij geen pretje. Ik had een spoedkeizersnee (niet ivm stuit) en moet zeggen dat ik de keizersnee niet eng vond en het herstel ging redelijk snel. Het is natuurlijk wel een flinke buikoperatie, maar een stuitbevalling lijkt me erg pijnlijk en ik zou bang zijn dat ze alsnog moeten ingrijpen.
tiepetje, ik weet precies voor welke moeilijke keuze jij nu staat! Onze kleine meid (eerste kindje ook) heeft heel lang dwars gelegen in mijn buik en is vervolgens gedraaid naar ook een onvolkomen stuit! Ik heb toen een gesprek gehad met een gyn over een eventuele draaipoging. Is dit voor jou niet meer mogelijk? Ik moet zeggen dat ik dat zelf meteen afgewezen heb door alle risico's die daar weer aan zitten en met het idee in mijn hoofd dat de kleine niet voor niks zo is gaan liggen en ook aan een stuitbevalling vond ik te veel risico's zitten! Ik heb dus zelf uiteindelijk voor de geplande keizersnee gekozen welke ik afgelopen 15 jan gehad heb! Het blijft natuurlijk een grote buikoperatie, maar omdat het dus gepland was en ik geen weeën ofzo had namen ze overal rustig de tijd voor en heb ik het echt als heel positief ervaren! En ik vindt dat je ook moet weten dat het herstel ook heel snel en goed kan gaan, ik had namelijk helemaal niet veel last van de wond, was al snel van de pijnstilling af en liep de volgende dag alweer rond, daar stonden ze wel van te kijken! Dit is mijn ervaring en ik wens je heel veel succes met je keuze! Ow en wat mama27 zegt, ik heb ook mogen kiezen of ik ons meisje geboren wilde zien worden, dus toen ze haar uit mijn buik haalde hebben ze de doeken weg gehaald en ze werd daarna heel even gewoon naast mij door de kinderarts nagekeken en kreeg haar daarna gewoon meteen in mijn arme !
tot nu toe nog niet maar ik heb wel verklevingen in mijn buik heb ook geen verklaardbare redenen waarom ik een keizersnee heb gehad. voor die verklevingen zou het nu wel beter zijn om normaal te bevallen.
hier sluit ik me bij aan google staat vol met onderzoeken ernaar. ik was gegaan voor een natuurlijke keizersnede
schoonzusje haar 1e lag ook in stuit. Ze is vaginaal bevallen. Bij haar 2e beviel ze ook vaginaal. Ze zei dat ze nooit en ook nooit meer iemand zou aanbevelen vaginaal te bevallen als de baby in stuit lag. Ze vond de 2e bevalling een eitje vergeleken de 1e. Ze had alle uitscheuringen die er waren en heeft lang pijn gehad van onderen. Mijn zus heeft 2x keizersnee gehad en ook dat is niet fijn. Het herstel duurt ook wel een tijdje. Zelf gelukkig geen ervaring mee. Het lijkt me een hele moeilijke keuze. Je weet nooit hoe het loopt bij jou. Dat kan niemand je zeggen. Sterkte met de keuze en de bevalling.
Ik heb geen kind gehad in een stuit, maar ik ben 2 x vaginaal bevallen. Bij de eerste was het uitgescheurd. Bij de tweede volledig tot het anus. Nou ik kan zeggen dat dat ook geen pretje is, je houdt daarna toch wel wat problemen aan over. Nu krijg ik een keizersnee. Ook al vind ik het misschien wat eng klinken, liever een keizersnee dan dat ik straks vaginaal bevalt en van onderen nog veel meer kapot maak. Ik zou zoals velen zeggen : voor een keizersnee gaan. Gewoon omdat met een stuit ook nog altijd risico's aan verbonden zijn en het ook nog eens een spoedkeizersnee kan worden omdat iets niet lukt. Maar het is jou keus. Veel succes met je keus maken !
Ik hoop dat ik zo'n resultaat op de echo krijg morgen. Kleine ligt hier ook in een stuit en krijg morgen een echo. Als het onvolkomen stuit is dan ga ik voor een vaginale bevalling of op zijn minst wel proberen. Als het niet lukt tja dan zal een keizersnee wel moeten maar bewust kies ik er niet voor.
Ik zou ook voor een keizersnede gaan. De eventuele complicaties bij een vaginale bevalling bij stuitligging zijn te groot
ik heb verklevingen van de keizersnee maar daar komen ze meestal niet achter. ik heb alleen een iui gehad en daar was mijn linkereileider niet bij de echo te zien daarna heb ik een bbz gehad vonden ze mijn andere eileider weer niet dus op het moment dat ze de eileider weg hebben gehaald waar de zwangerschap in zat hebben ze de rest ook bekeken. bleek mijn linker eileider verkleefd over mijn baarmoeder te zitten en mijn baarmoeder verkleefd aan mijn buikwand eileider hebben ze mooi hersteld en baarmoeder laten zitten kan geen kwaad volgens hun waar ik dan wel vanuit ga.
Hoi Bedankt voor de vele redacties!! Ik kan hier zeker iets mee, heel waardevol!! Wij hebben besloten voor een keizersnede te gaan. De risico's voor de baby willen we zo klein mogelijk houden. Heel erg bedankt voor jullie adviezen!!
Ik zit dus met hetzelfde dilemma......Alleen bij mij is het mijn tweede bevalling en de eerste was zo vlot verlopen, dat de gynaecoloog en verloskundigen een stuitbevalling aanbevelen. Nu heeft iedereen het hierboven over de risico's, maar die zijn er met een normale ook. En van de meest recente onderzoeken wordt ik ook niet veel wijzer.... dus ik heb geen idee wat nu.....