Balen kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Fiora, 18 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Cathelijne, ik vind het ook erg jammer. Mijn eerste kraamperiode was juist superfijn dus dit is wel een domper. Ik voel me ondertussen ook zo slap en moe dat mijn hoofd alleen maar staat naar bedrust.

Nicky wat fijn dat jouw kraamzorg zo goed geregeld is. Ik wens je alvast een fijne tijd.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    dan heeft ze bar weinig uitgevoerd...

ik heb ook alleen maar moeder en kind zorg gehad. overigings op eigen verzoek. heerlijk:)

in die korte tijd dat ze er was deed ze:
    - onze controles
    - ontbijt (nou ja, wilde ze wel maar niet gedaan. wilde ik niet. houd
    niet zo van dat gedoe)
    - wc
    - was erin
    - stofzuiger erdoor
    - bed verschonen
    - badkamer

niet allemaal op 1 dag maar wel gedaan. al had het voor mij niet gehoeven. dat weekje overleven we wel als huishouden even stil ligt. kwestie van me er niet druk over maken.

3. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wat enorm balen! Maar erg slecht dat je zo weinig uren krijgt per dag en dat ze niks tot weinig doet. Worden de aantal uren niet uiteindeljik uitgesmeerd over meer dagen? Dat de was blijft liggen is op zich niet zo erg zolang er genoeg in de kast is. Normaal krijg je 8 dagen kraamhulp, maar jij nu misschien 12?
    Echt slechte zaak dat ze niet genoeg mensen hebben. Dat is niet jou probleem maar wordt op deze manier wel jou probleem. Ik zou daar echt werk van maken!

4. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Wat slecht zeg van dat kraambureau!

Ik ben zelf kraamverzorgende bij de organisatie die Nicky net noemde. Wij werken wel volgens zomerrooster, wat inhoud dat we de eerste 4 dagen 8 uur maken en de laatste 4 dagen 4 uur zodat we in de middag nog eventueel naar een ander gezin kunnen of een opvang kunnen doen.
    Maar dan heb je wel je volledige aantal uren!

Het is echt een kwestie van geen goede planning. Ze weten hoeveel verzorgingen er zijn in een bepaalde maand en hoeveel mensen er op vakantie willen, dat moeten ze goed afstemmen.

Heel erg zonde dat jij nu zo op je kraamtijd terug moet kijken zeg.

5. Pukske

Pukske Actief lid

6 aug 2014
    142
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf gekozen voor 2,5 / 3 uur hulp per dag. Maar zij deed toch echt heel veel in die tijd. Naast de controles en het verzorgen van de koffie/thee/beschuitjes voor de visite deed ze elke dag het toilet en de badkamer. Ze verschoonde de bedden en verzorgde de was. Daarnaast nog ruim tijd voor tips betreffende de verzorging en de voedingen terwijl we gezamenlijk thee dronken ;)

6. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Ja ik heb gewoon pech gehad deze keer met kraamzorg. Ik ben in elk geval blij dat die week voorbij is.

7. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik hoor echt heel vaak dat kraamweek niet goed over raar verloopt. Echt heel jammer want het is de 1e periode met je kindje. Periode die je ook nooit meer zal vergeten. Vind het schandalig wat er soms gebeurt bij gezinnen. Kraambureau waar ik bij heb gezeten laat ik links liggen bij een volgend kindje. En ik raadt ze ook niemand aan terwijl dit een heel oud bureau is. Mijn moeder had dit bureau zelfs in huis toen ik en mijn zus geboren werden. (35 jaar geleden)

8. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL

Ik zat in augustus 2013 bij naviva. Niks gemerkt van vakantiedrukte, terwijl het wel vakantie was én er een heleboel baby's waren geboren in die maand.
    Vind het heel vervelend voor TS! Je betaald je scheel aan verzekering maar als puntje bij paaltje komt lappen ze de boel aan hun laars...Ze heeft gewoon recht op de uren en de zorg! En daarbij; als je in de zorg werkt, dan moet je ook je handen tijdens de zomervakantie uit de mouwen willen steken, anders moet je een ander beroep kiezen!

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Heel vervelend dat het zo gelopen is ts!
    Je kraamperiode zou juist een fijne tijd moeten zijn waarin je goed uit kunt rusten en zo te horen is dat bij jou niet gelukt!

Ik werk als relatiebeheerder voor een grote kraamzorgorganisatie en zie het dus ook van de andere kant.
    Bij ons mogen de dames (400 stuks) max 2 weken vakantie in de zomerperiode.
    Daarmee zouden we iedereen de zorg kunnen geven die gevraagd is, maarrrrr sowieso zijn juli en aug de drukste maanden van het jaar ( ongeveer 150- 200 meer inschrijvingen per maand) en zouden we dus eigenlijk wat extra personeel moeten hebben ( maar dat lukt niet omdat onze collega instellingen met hetzelfde probleem zitten).
    Daarnaast is kraamzorg lastig te plannen. Zo zitten we dagen duimen te draaien ( en kan dus iedereen gewoon de gevraagde zorg door 1 kv krijgen) en zo staat de telefoon roodgloeiend en heb je om 10 uur de laatste kraamverzorgster die je die dag beschikbaar hebt op pad gestuurd en hoop je heeeeeeeeel hard dat de telefoon daarna niet meer gaat.

Inspelen op de verwachte drukte is dus gewoon lastig en iedereen heeft ook gewoon recht op vakantie. Niet iedereen kan vakantie nemen in het voor of naseizoen en 2 weken vind ik geen overbodige luxe.
    Ook wij hanteren een zomerrooster (eerste 4 dagen 8 uur, daarna 4 dagen 4 uur) om de pieken op te vangen en bovendien weten onze clienten al bij de intake dat er dagen voor kunnen komen dat we geen volledige zorg kunnen leveren. We doen dit wel altijd in overleg (voor sommige vrouwen is het soms gewoon nodig dat de kv langer blijft, terwijl een ander het misschien prima vindt als de kv maar 3 uur komt).

Wat betreft de ziektekostenverzekeraar: wij zijn verplicht om 3 uur zorg te leveren en dat is in dit geval ook gebeurd, dus daar valt ws niks uit te slepen.
    Desondanks wel heel jammer dat het zo gelopen is. Je zou haast denken dat de communicatie en zorginzet hier veel beter had gekund.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dat klinkt allemaal heel logisch en begrijpelijk :) Maar wat kan er allemaal gedaan worden in 2,5 uur? Ik doe in die tijd echt wel een was, kan de wc's doen, even snel een swabber door de kamers, snij fruit voor de kids, smeer boterhammen, geef ze wat te drinken. Natuurlijk zijn de controles het belangrijkst, maar die duren toch geen 2,5 uur? Wat is daar het beleid voor?

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Echt rot Fiora :( Ik had je een kraam gegund die van aanpakken wist, want dit is onzinnig :(

12. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Ik begrijp de drukte wel maar 2x 8 uur heb ik
    niet eens gehad daarnaast vind ik het nog steeds gewoon een kwestie van slechte planning als je maanden van tevoren al de drukte voorziet.

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Daar heb je ook helemaal gelijk in.
    Ze hadden de tijd veel efficienter kunnen gebruiken.
    Voor de opvang van de andere kinderen helpt dat natuurlijk niet:(

14. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik snap je frustratie echt hoor meid, het is gewoon enorm balen.
    Natuurlijk wisten ze van de komende drukte en hadden ze je daarover moeten informeren.
    Helaas is zoiets niet te plannen. Van de ziektekostnverzekaars ben je als kraamzorgorganisatie verplicht alle clienten aan te nemen dus je kunt niet zeggen vol is vol.
    Ook bij andere organisaties zijn dit drukke maanden dus lenen is geen optie.
    Je kunt je personeel niet verplicht vakantie op laten nemen voor juli en na augustus, dus zeg het maar hoe het dan opgelost zou moeten worden.......

15. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Lies,

Bedankt voor je reactie.
    Ik zie een kraambureau als een bedrijf zoals elk ander bedrijf, wat je dus doet als je onderbezetting voorziet is zorgen voor seizoensmedewerkers, flexwerkers met een 0 uren contract die beschikbaar zijn in de drukke periode, contact met uitzendbureau's die in de zomer kunnen leveren(kun je dus in dit geval al ver van tevoren regelen)en de vakantie van je vaste krachten zo plannen dat je diensten er niet onder lijden. Op mijn werk kunnen er ook niet meer dan 2 tegelijk weg in de zomer en zo gaat het bij meer bedrijven.

Overigens zit het pijnpunt hem waarschijnlijk in het kostenplaatje want met name tijdelijke krachten en uitzendkrachten zijn natuurlijk duurder dan vast personeel.

Hiernaast hoor van de andere dames om me heen van de zwangerschapsyoga die zijn bevallen dat ze wel gewoon alle uren kraamzorg hebben gehad in deze periode dus het kan echt anders.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Helemaal eens met je laatste post Fiona! Ik heb zelfs weleens gehad dat mijn vriend en ik niet samen 3 weken hadden, maar 2 weken. Omdat het gewoon niet anders kon.
    Ik vind het echt belachelijk dat het zo bij je gegaan is.

17. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik ben dus zelf kraamverzorgende maar in 2,5 uur kan ik een heleboel doen hoor, dus snap niet dat er gewoon niets gebeurd is.

18. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Sasjuh ik zal wel pech hebben gehad met onze kraamhulp dan

19. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat zal ws per branche ook wel verschillen hoe moeilijk/ makkelijk het is om personeel in te huren.
    Horecawerk, seizoenswerk (vaak ongeschoold) is we wat anders dan een gediplomeerd kv ( vrij specifiek)
    Ik weet iig dat het in ons werkgebied haast onmogelijk is. We proberen het elk jaar en het lukt meestal wel om tijdelijk wat vutters aan te trekken. Het vaste personeel moet extra werken en per team van 18 kv mogen er per week max 2 vakantie hebben en max 2 weken in het hoogseizoen. Via uitzendbureaus kunnen we hier niet aan gediplomeerde kraamverzorgenden komen, want die zijn nl niet beschikbaar.
    Natuurlijk heeft elke bedrijfstak in de zomerperiode te maken met vakanties van het personeel, met 1 groot verschil: in de kraamzorg is het de ene dag duimen draaien met zijn allen, de andere dag loopt het in 1 keer storm.

Natuurlijk kan het kloppen dat andere dames wel volledige zorg hebben gekregen. Die kunnen net op een dag bevallen zijn dat het minder druk was, of ze hebben zorg gehad bij een andere kraamzorgaanbieder die het op dat moment net even minder druk had.

Bij ons lukt het in 90% van de kraambedden om tijdens de zomerperiode de gevraagde uren te geven, maar helaas in 10% niet. De clienten zijn daar overigens wel tijdens de intake al van op de hoogte gebracht en zoals al eerder gezegd gaat het altijd in goed overleg.

Dan nog blijft het enorm balen natuurlijk en ook ik had je een hele onbezorgde, fijne kraamperiode gegund.

20. Duufke22

Duufke22 Niet meer actief

Ik heb ook kraamzorg gedaan en zoals hierboven al werd gezegd kan je in 2,5 uur zoveel meer doen! Het is nu telaat, maar mocht er nog een keer zoiets voorkomen bij een volgend kindje, direct bellen! Mocht het bureau er geen aandacht aan schenken dat de kraamverzorgende zo weinig doet dan zou ik toch proberen te wisselen van bureau. Zodat je sowieso nog een paar goede dagen hebt.

En ik snap niet zo waarom ze diezelfde kraamverzorgende niet gewoon die 6 uren laten blijven? Kon ze zelf niet langer werken of wouden ze haar niet meer uren geven voor die ene keer? Lastig!

Ik vind het heel vervelend voor je, dit verdient geen enkele kraamvrouw.

Deel Deze Pagina