Balen om het 10 uurtje van andere kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pluk, 19 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Klinkt als een oplossing :)

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Daarom ben ik zo blij met het snoep beleid hier op school. Hier moeten ze fruit of groente mee nemen punt. Koek etc gaat gewoon weer mee naar huis en mag niet worden op gegeten.

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Nee idd, hier zou ik ook niet vrolijk van worden.

@ts: prima opgelost toch? Ik gaf mijn zoontje op het kdc op vrijdags ook altijd iets extra's, namelijk paprikaatjes of stukjes wortel. Of ik drukte met een hartjesvorm een stukje ontbijtkoek uit. En een volkorenbiscuitje elke dag, tot hij zei liever een appel te willen. Die verpakte chocoladetroep komt er hier niet in.
    Ik vind het zelf trouwens erg leuk om zelf gezonde tussendoortjes te maken. Vorige week hebben we bananenbrood gebakken met pecannoten en stukjes verse kokosnoot en een klein stukje pure chocola.

4. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Lol.... nou heb ik me er toch een gemaakt... zat ik op het forum te lezen en kom ik het zoveelste onderwerp tegen waarbij ik denk.. hoe verzin je het? En voordat ik het wist reageerde ik... e het stomme is, dat ik toen ook tijdens het reageren nog steeds zoiets had van.. com'on... is er nou werkelijk niemand die denkt.. he ik bekijk het anders? Maar nee.. omdat het om ons kind gaat moet alles het beste zijn.. of lijken.. en wat ik er ook nog graag even bij wil vermelden... dit is geen aanval op ts of iemand... het is voor mij gewoon een wtf moment... dus bij deze:

hallo gezondheidsfreaks...
    Ik lig letterlijk in een deuk waar dit topic over gaat.. over een voorverpakt koekje???? Het onderwerp glijdt een beetje af naar het schoolbeleid.. tot dusver zie ik in een voorverpakt koekje, crackertje, peperkoekje of wat dan ook.. nou niet bepaald een probleem... wat ik eerder een probleem vind is dat iedereen hier zijn schijnheilige zegje doet..
    Sorry, ik ben zo'n slechte moeder.... mijn kind krijgt wel elke dag een voorverpakt iets mee.. en hij vindt het elke dag een spannende verassing.... en weet je.. hij lust nauwelijks zoetigheid... en weet je wat nog meer... wij hebben geeneens een friteuse in huis.. niet omdat het slecht zou zijn... nee we eten gewoon liever onze zelf geooste groente uit eigen tuin.. of koken liever een eitje die ons kippetje zelf legt...
    Ohja... en waterijsjes maken we ook zelf.. soms gaan er peren en frambozen uit de tuin in.. heerlijk vindt hij dat! En zijn lievelingsgerecht? Groentesoep..

Maar echt.. op school zijn koekje afnemen omdat er in zijn klas een kindje zit die een pruillip in de supermarkt maakt. Ik zou het zo sneu vinden voor hem... staat hij me straks in de supermarkt een pruillip te trekken... stel je nou eens voor.....
    ik zou de moeder adviseren om eens een gesprekje met haar kind aan te gaan... en je kind leren omgaan met dagelijkse dingen..

thats life weet je..

een ander punt vind ik het als school er ook actief aan meedoet om voorverpakte koekjes te weren... dan doe ik gezellig mee en mijn kind moet er mee leren dealen.. vooralsnog blijf ik die slechte moeder...

en voordat er weer hordes gierende hormonen te snel gaan reageren omdat ze op hun strepen willen staan en wel een goede moeder willen zijn... nothing can beat a lion.... zo ik ga slapen.. ;)

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.715
    2.517
    113
    Bij onze school is woensdag koekdag, dan mag er een liga meegenomen worden, andere dagen alleen fruit/groente.

6. 2015mama

2015mama Actief lid

13 aug 2014
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    #46 2015mama, 20 aug 2014
    Laatst bewerkt: 20 aug 2014
    Dit is zoals elegance zegt geen aanval (of reactie die bedoeld is om iemand te kwetsen).

Maar eerlijk ik neem het echt niet zo nauw met al die gezonde regeltjes!
    Ik ben een hele moeilijke eter super moeilijk. Ik heb tot mijn 18de geen bloemkool, spruitjes of broccoli geproeft.. Mijn ouders zijn er echter gek op en eten graag gezond vooral gezonde gestoofde groentes vinden ze heerlijk! Ikke niet! ik ben gewoon moeilijk. Hetzelfde geldt voor vis en vlees. Maar ik kan zo een hele broodje donèr op. Mijn ouders hebben mij nooit gedwongen gezond te eten. Ik mocht eten wat ik wou.. Ik hoefde het niet eens te vragen.. Mijn groentes die ik op me bord kreeg mochten terug de pan in als ik ze niet wou.. En met mij gaat het hartstikke goed! En toen mijn ouders verantwoordelijk voor me waren ook! Mijn ijzer is super, mijn suiker is top. Lichamelijk ben ik helemaal fit en bijna nooit ziek, op een verkoudheidje na of eens in de zoveel maanden migraine. Ik heb geen overgewicht gehad toen ik jonger was en geen rotte tanden. Wat ik hiermee wil zeggen is wat voor jou ongezond lijkt, voor de ander geen probleem lijkt.
    Ik zelf woord zeker weten de moeder die haar kindje boterhamen, fruit, sap en een toetje (babybel, cheese dippers, cheese strings of een koek) zal mee geven. Mijn man en ik hebben gelukkig dezelfde visie. Hij keurt mijn toekomstige lunchtrommel helemaal goed. En trouwens mijn man is en was qua eten nog erger!! Hij at wit gesneden brood met boter of nutella en bestrooide het vervolgens met een handje suiker., en hij kan in 1 dag een zak snoep/chips na achter drukken. En ik kan met me hand op me hart zeggen dat hij bijna nooooooit ziek is! Hij is in 5 jaar tijd alleen naar de ha of spoedeisends hulp gegaan voor verwondingen. En als jullie nu een man voor jullie zien met een bierbuik.. Hij was athletisch gebouwd en is het nu nog steeds!! (en echt met me hand op mijn hart niet alleen in mijn ogen!)

Dus nog even ter verduidelijking, ik zal waarscheinlijk "nog een ergere" moeder worden dan die van M. En al spreekt een juf mij erop aan dat andere kindjes "gezond" mee krijgen dan zal ik duidelijk maken, dat mijn kindje dan buiten de boot valt. En als er echt ernstige problemen ontstaan, zal ik mijn kind als het echt nodig is van die school afhalen en op een andere plaatsen (wonend in adam, dus gelukkig zit er op elke 2 a 3 straaten een bs) TENZIJ me kindje aangeeft dat het wel heel graag het zelfde eet als de andere kindjes (gezond dus), en ik dit ook kan opmaken aan de inhoud van haar lunchtrommel..

Nogmaals ik wil niemand beledigen.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    In A'dam zijn wel veel scholen, maar ook veel wachtlijsten. ;) En ik vraag me ook af of je het koekje in de koektrommel belangrijker vindt dan eventuele vriend(innet)jes ed?

Mijn dochter krijgt dus meestal fruit mee, wordt ook 'boos' als ze dat niet krijgt. Maar zo nu en dan geef ik wel eens wat anders mee, zoals cheese dippers, een liga of wat dan ook. Ze zegt wel eens dat andere kinderen altijd koekjes bij zich hebben en wijst in de supermarkt aan wat, maar ze zeurt er niet om. Ze vraagt wel eens waarom zij niet altijd koekjes mee krijgt en dan leg ik dat uit. Dat vindt ze prima. Ze vraagt er dan nog steeds zo nu en dan om en zo nu en dan koop ik ook wat (meestal iets wat ik zelf ook een goede oplossing vind, dus bv. geen chocoladecakejes, dat vind ik meer iets voor een feestje ofzo). Ze krijgt dan bv. vier keer fruit en één keer wat anders mee in een week. Zij en ik vinden dat zo goed, dus dan is het in mijn ogen ook goed.

Met wat lekkers op de overblijf en dan ook nog delen (x weet ik het hoeveel ;)) zou ik minder blij zijn. Dan krijgt ze waarschijnlijk veel meer dan ik zou willen.

Ik vind fruit op school wel handig. Ik werk een aantal dagen en op de dagen dat ik vrij ben gaat ze nog wel eens ergens spelen en krijgt daar dan bv. een koekje of snoepje. Fijn als ze dan op school al fruit op heeft.

@TS: Als jullie je daar goed bij voelen, dan is dat een prima oplossing. :) Zou alleen niet verwachten dat ze in de supermarkt helemaal nooit meer zeurt om die koekjes, want die kans lijkt me klein. ;)

8. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Dat je nu niet ziek wordt van alsmaar onverantwoord eten en dat je vitamines op peil zijn, betekent niet dat het geen schadelijk effect heeft op je gezondheid. Mee stal zie je pas op lange termijn de gevolgen van ongezonde leefstijl zoals diabetes, hart- en vaatziektes, kanker etc. Ik vind dat je je kind ook qua voeding hoort mee te geven wat goed en slecht is en niet zomaar z'n gang laten gaan, zoals je ouders bij jou hebben gedaan.

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.276
    10.999
    113
    Mama2015, dat jij gezond eten voor een kind niet belangrijk vindt begrijp ik niet, maar is je goed recht (en ik ben ook echt niet van de biodynamische suikerpolitie). Maar dat je zelfs vasthoudt aan ongezonde dingen begrijp ik niet. Wat is je bezwaar tegen wel een stuk fruit? Je klinkt nu als die ouders in Engeland die een rel schopten omdat Jamie Oliver het wààgde om hun kind groente voor te zettencin plaats van dagelijks fastfood.

10. Saskia78

Ongeveer hetzelfde als ouders die steigeren omdat hun kind een keer een ongezond koekje krijgen.

Uiteindelijk als je kinderen groeien eindigen de meesten gewoon op de gulden middenweg denk ik.
    De fanatiekste gezonde eters zijn ouders van kinderen die niet of net naar school gaan valt me op dit forum op :)

(En ja, zelf niet anders. Al krijgt ze op school nog steeds altijd gezond eten... Ze mag ook weleens de helft van mijn bounty of kinderbueno . Dat had ik aantal jaar geleden echt nooit gedacht.)

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.504
    113
    Als je je op deze school inschrijft vertellen ze je meteen dat ze een gezond eet beleid aanhangen. Over wat nu gezond is valt te discuseren.

Vanmorgen stond ik even binnen te wachten en kon ik mooi even observeren. De betreffende jonge man stond dus al in de gang te zwaaien met zijn koekjes (prince) in dit geval. Met de woorden ik heb lekker koekjes en jullie lekker niet, gevolgt door de tong pfrrrrt actie.

De juf gaf aan dat bijna iedereen fruit bij zich had.

Nu ik hem heb gezien denk ik niet dat het pakje koekjes de oorzaak is van mijn dochters gedrag mbt koekjes maar meer zijn ogen-uit-steek methode met de koekjes.

12. Saskia78

Dat jochie weet dus ook sonderzgoed dat de rest feuit heeft en best ook een koekje lust.

13. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ons zoontje start begin september in de nursery. Aan de ouders wordt £1 per week gevraagd voor een gezonde snack en drankje. Ze geven ook aan het gezond te willen houden,
    Snacks weet ik niet welke ze aanbieden maar drank is melk of water.

14. sjak

sjak Niet meer actief

Er is geen enkele school die jou kan verplichten wat jij je kind wel of niet meegeeft naar school. Dat scholen een gezond beleid hebben is super! Dat er geen frisdrankautomaten en snoepautomaten (middelbaar) vind ik heel erg goed, maar nog steeds geen verplichting meer een richtlijn.
    Een juf is iemand die jou kind dingen moet leren, niet iemand die ouders moet vertellen wat hun kind wel of niet mogen of kunnen eten... Zou wat zijn zeg?

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier is het wel een verplichting. Ik weet niet hoe het zit met de hogere groepen, maar bij de kleuters (hier beginnen ze vanaf 2,5 jaar) wordt alleen fruit of groente als 'snack' geaccepteerd. Andere dingen worden gewoon ingenomen. Het is blijkbaar nodig.

16. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Bij ons mag alles, behalve dingen met chocolade, maar dat is omdat ze dan 25 snoeten moeten poetsen.
    Ze hebben 2 snackmomenten, dus zoontje krijgt steeds een stuk fruit mee en het andere is variabel. Vaak een stuk zelfgemaakte cake, koekje,,cracotte of van die gedroogde ananasbrokjes. Maar hij krijgt thuis geen koekjes meer na schooltijd, dus het is één koekje per dag. Ik kan daar mee leven. Natuurlijk heb ik liever gewoon ALTIJD gezond, maar kunnen omgaan met de lekkere trek is ook een kunst. En alles compleet verbieden heeft volgens mij het tegenovergestelde effect.

Ik zeg liever aan mijn zoon dat af en toe snoepen kan, maar dan verantwoord. Zodat hij niet gaat schransen zodra de mogelijkheid hem voordoet.
    Een beetje de gulden middenweg.

17. adi

adi Niet meer actief

Natuurlijk mag een school verplichten wat OP school wordt gegeten.
    Net zoals ze mogen verplichten welke kleding niet toegestaan is op school en hoe kinderen zich daar horen te gedragen. De school neemt nou eenmaal een belangrijk onderdeel van de opvoeding voor haar rekening

18. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Wat bedoel je precies met 'de school neemt een belangrijk onderdeel van de opvoeding voor haar rekening'?

19. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    toch wel. Hier is het zo dat de ongezonde dingen gewoon terug mee naar huis gaan. Pakjes drinken etc ook mag ook niet. Hier zijn ze ook heel duidelijk in ook met de traktatie gezond zoals groente en fruit mogen ze in de klas op eten en de ongezonde dingen gaan in de tas mee naar huis

20. dekilene

dekilene Niet meer actief

Mijn dochter krijgt altijd fruit mee.
    Heel soms op woensdag krijgt zij een ontbijtkoek mee. Maar dat ligt er een beetje aan af ik het in huis heb.

Verder mag zij geen lactose en dat zit in veel dingen

Deel Deze Pagina