Gister ontvingen wij een mail van het kdv dat de kinderopvangtoeslag vanaf 2014 op hun rekening overgemaakt moet worden. Het restant wordt dan van mijn rekening geïncasseerd. Reden van deze maatregel is dat ze de afgelopen tijd regelmatig geen geld kunnen incasseren bij ouders (nooit bij ons overigens). Ze schrijven trouwens al de 24/25e af, ik heb mijn salaris dan nog niet, dus ik kan mij voorstellen dat het hier bij sommige mensen fout kan gaan, maar dat terzijde. ik snap wel dat zij enige financiële zekerheid willen, maar ik vind het nergens voor nodig dat de toeslag rechtstreeks naar hen gaat. Ik betaal netjes mijn rekeningen op tijd. Mijn vraag is nu of zij mij hiertoe kunnen verplichten?
Goh, verplichten weet ik niet. Bij ons was het een optie en wij doen het wel ... anders wordt het een kwestie van geld doorschuiven van rekeningen. Het is makkelijker als bij mij gewoon het netto bedrag afgeschreven wordt en dat de toeslag rechtstreeks naar hun toe gaat. Scheelt een hoop kopzorgen. Maar ik kan het me wel voorstellen van het KDV, als er veel ouders zijn die hun rekeningen niet betalen ... de slechten verknallen het voor de goede mensen zoals altijd
Wij hebben dit ook laten doen vonden het zelf wel ideaal en ons kdv ook... Alleen nu blijkt dat het kdv in 2014 dan allemaal overzichten van alle uren naar de belastingdienst moet sturen en het hun 2000 euro per jaar gaat kosten. Vandaar dat ze het nu weer op onze eigen rekening storten. Maar ik kan het begrijpen zijn best hoge kosten.
Ik heb die optie nooit gehad bij mijn kdv, maar eerlijk gezegd zou ik het ook niet willen. Je bent ten alle tijden zèlf verantwoordelijk voor je toeslagen/aangifte en zo geef je alle controle uit handen. Je moet er dan maar vanuit gaan dat het goed gaat bij de BD. Vooral omdat ze tegenwoordig bij de BD zelf salarissen ed aanpassen. Of ze het kunnen verplichten weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik zou dat nooit doen. Als ze failliet zouden gaan, dan heb je ook al een probleem. En wij zijn zoals Bluesky zegt, ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor je toeslagaanvragen en ik hou liever zelf de regie over dit soort dingen. Verplichten kunnen ze niet. Het mag en het is mogelijk maar dat is heel wat anders dan verplichten.
Het lijkt erop dat het sowieso niet meer kan in 2014. Dit kreeg ik vandaag in de mail van mijn KDV: Dus TS, ik denk dat je even goed moet navragen bij je KDV of die verplichting wettelijk nu wel mag ...
ik heb idd ook begrepen van een vriendin in de kinderopvang dat het verplicht wordt. Zij hadden al verscheidene ouders gehad die info vroegen..ze heeft ze overigens naar de administratie doorverwezen, maar volgens mij is het straks voor iedereen zo.
Helemaal mee eens. Ik zou het dus echt niet doen. Bij mijn weten kunnen ze je hiertoe niet verplichten. Dus ik zou ze mededelen dat ik dat niet doe.
Dit staat op Rijksoverheid.nl Misbruik toeslagen voorkomen Vanaf 1 december 2013 moet u 1 bankrekeningnummer gebruiken voor uitbetaling van toeslagen, inkomstenbelasting en omzetbelasting. Zo is het niet meer mogelijk dat iemand die misbruik maakt van identiteitsgegevens van een ander, onterecht toeslag ontvangt op zijn eigen bankrekening. Een uitzondering geldt voor mensen in de schuldhulpverlening. Voorwaarde is wel dat hun bewindvoerder het budget beheert via een bankrekening die op zijn naam staat. Dus kinderdagverblijven krijgen straks niets meer aan toeslag als dit er doorkomt.
Heb je daar een linkje van? Ik vind dit namelijk moeilijk te geloven. Mijn man heeft een eigen bedrijf dat los staat van onze privesituatie en als ik het zo lees moet ik prive dus zijn omzetbelasting gaan betalen of hij krijgt voortaan de toeslagen. Dat lijkt me dus niet de bedoeling. Op zich is fraude relatef makkelijk te controleren door de BD: Kijk gewoon of de bankrekening op naam van de toeslagaanvrager staat en als dat niet zo is zet je de boel stop. Makkelijker genoeg lijkt me, ze weten toch al alles van ons...
Ik zou er zelf niet blij mee zijn, want je kan wel gedoe krijgen met terug betalen of als t kdv failliet gaat dat je de toeslag terug moet betalen maar t kdv het al op heeft gemaakt en je niks terug krijgt, zeker in deze tijd zou ik hier echt op letten. En eventueel een ander kdv zoeken.
Dit staat weer vermeld op de site van BD zelf. Lijkt me dan niet dat het kinderdagverblijf je kan verplichten om de toeslag rechtstreeks naar hen over te laten maken. Toeslagen en belastingteruggaven op 1 rekeningnummer Hier kunnen we er voor kiezen om het rechtstreeks naar het kdv over te laten maken omdat ze een overeenkomst hebben met de BD. Helemaal geen verplichting.
Een KDV kan je nooit verplichten nee, per 1 december moet je nagaan of je KDV een convenant met de belastingdienst heeft, als dit het geval is dan kan je nog steeds de toeslag over laten maken aan de opvang. Dit moet alleen wel weer opnieuw opgegeven worden via mijn toeslagen. Ik ben zelf financieel manager bij een grote opvang organisatie. Als organisatie hebben we natuurlijk het liefst dat de toeslag naar ons komt. We hebben dan meer financiële zekerheid. Ook komt het steeds vaker voor dat mensen niet betalen en gezien de opvang in zwaar weer zit helpt dat niet mee. Bij ons krijg je gratis 11,5 opvang als je de toeslag naar ons laat storten
Ik kan me niet voorstellen dat ze je hiertoe kunnen verplichten. Ik zou het ook absoluut niet nodig vinden dat het kdv op deze manier inzicht krijgt in de gezinsfinanciën, gaat ze niets aan hoeveel toeslag je krijgt toch?
Vandaag een mail gekregen dat ze inderdaad een convenant met de BD hebben en dat we het moeten invullen. Ik ga ze inderdaad mailen dat ik dat niet ga doen, ik ben blij dat jullie er hetzelfde over denken.
Raar, ik kijk op de site van de belastingdienst en daar staat inderdaad hetzelfde als wat hier al geplaatst was: 1 rekeningnummer voor uitbetalingen Maar op de site van de toeslagen (óók van de belastingdienst) staat dit: Toeslag uitbetalen aan de kinderopvang Dus wat jouw kinderopvang wil kan volgens die site nog wel?? Heeeeel apart!
maar als een kinderopvang failliet gaat dan gaat je toeslag naar de curator en denk maar niet dat je dat geld ooit terug ziet want je staat dan achteraan in de rij van schuldeisers. Was een poos geleden ook in het nieuws. Ik weet niet of een convenant je beschermt?