Hallo iedereen, Zijn hier dames die onder water bevallen zijn? Hoe is dit verlopen? Voor- en nadelen? Ik ben er vroeg bij, maar ben nogal een planner... Hihi En ook; iemand een idee of een onder water bevalling goedkoper of duurder is dan een 'gewone' bevalling? Groetjes
Compleet onder water bevallen lijkt me niet handig... maar je bedoelt vast een bevalling in bad. Ik heb dat gedaan, thuis in een bevalbad. Mijn ervaringen zijn erg positief. Het warme water wat constant op temp gehouden wordt (moet omdat de baby geboren moet worden met temp van rond de 37 graden) werkt erg ontspannend. Ik ben normaal niet een bad mens, alleen als ik ziek ben vind ik het wel fijn. Maar wij hebben geen bad. Doordat je kan ontspannen kun je minder pijn ervaren. Hoeft niet zo te zijn natuurlijk dat is voor iedereen anders. Daarbij is de kans op uitscheuren groter, maar helaas ging dat bij mij niet op. Wat ik ook fijn vond is dat je letterlijk een muurtje om je heen hebt. Niemand kan direct dichtbij komen. De VK moet meer moeite doen om je aan te raken en in mijn geval deed ze dat dus ook bijna niet. Wel regelmatig hartje luisteren maar toucheren deed ze alleen op moment dat ze dacht dat ik persdrang had. Kindje wordt in een bad rustig geboren, overgang van vruchtwater naar wijde wereld is veel kleiner, blijft daardoor ook warm en je kunt nog een tijdje blijven zitten. Mijn eventuele volgende bevalling gaat weer in bad, zeker weten
Ik nog niet, maar het staat op de planning! Ik ga deze week mijn bevalbad bestellen. Hoop dan over een weekje of 7 a 10 heerlijk ontspannen in bad te bevallen en mijn verhaal te kunnen delen Wel denk ik dat een water bevalling duurder zal zijn. Je moet immers het bad huren of kopen, waarmee je toch al gauw enkele honderden euro's kwijt bent. Zover ik weet geen nadelen. Wel voordelen: - Het warme water werkt ontspannend en bloedddruk verlagend - Het warme water werkt pijn verzachtend en zorgt ervoor dat je weeen beter kan opvangen/verdragen - De uitdrijvingsfase van de bevalling verloopt meestal geleidelijker, het verkleint de kans op uitscheuren of een knip. - Je kunt in het water in elke houding zachtjes bewegen of wiegen terwijl je gedragen en ondersteund wordt door het water. Makkelijker de spanningen in het bekken, de rug en de benen tussen de weeën door los te laten. - Geboorte duurt gemiddeld korter - Verkleint kans op medische ingrijpen of kunstverlossing - Je kindje komt rustiger ter wereld, de overgang naar het leven buiten de baarmoeder is minder plotseling.
Ik ben dus ook in een bevalbad bevallen in het geboortehuis. Ik kan haast geen nadelen bedenken. Ik vond het erg fijn in het water. Voor ik het water in ging had ik ook nog heftige beenweeën, deze hielden direct op in het water. Buiten het bad kon ik geen prettige houding vinden, in het water hoef je niet echt te 'zoeken' naar een houding, het gaat gewoon veel natuurlijker. Mocht ik ooit nog een tweede bevalling hebben, dan ga ik zéker weer in bad bevallen. Veel meer ontspannen. Enige nadeel was dat ik niet goed kon persen in het water. Helaas ben ik dus na 1,5 uur persen uit bad gegaan om het toch verder op bed te proberen (dat was eigenlijk het enige wat ik niet wou). Uiteindelijk lukte het persen op bed beter dan in bad... Een tweede bevalling hoop ik ook daadwerkelijk in bad te bevallen, schijnt voor de baby inderdaad een fijne overgang te zijn. Ik hoop dan dat ik beter 'weet' hoe ik moet persen dus dat het ín bad zal lukken.
Hier in bad bevallen, gewoon thuis in m'n eigen bad. Mijn ervaring? GEWELDIG! Ik kon de weeën veel beter opvangen dan bij m'n eerste, ontsluiting ging snel en soepel en ze is inderdaad heel rustig geboren. Ik kon ook alles zien gebeuren, en haar zelf aanpakken. Heel bijzonder!
Eerste keer in een bevalbad bevallen: super ervaring! De weeën opvangen in bad vond ik alleen niet fijn (te warm, en ik stond liever hangend aan mijn man) maar de uitdrijving ging soepel en ik voelde geen pijn. Tweede keer in mijn eigen bad bevallen omdat dat goedkoper was en op temp houden hoefde toch niet omdat ik alleen de uitdrijving in bad wou doen. Het werd helaas een schouderdystocie dus ik moest uit bad klimmen terwijl het hoofd al geboren was, op all fours op de badkamervloer geboren. Daardoor medische indicatie voor de derde bevalling. Dat was dus op bed, maar ging gelukkig heel goed! Ik heb haar zelf aangepakt, durfde ik niet bij mijn eerste! In bad is echt bijzonder, ook omdat je man achter je kan zitten en je kan helpen en steunen met zijn lichaam. Een bad huren kost idd best veel, en het is heel jammer als je buiten de termijn bevalt of/en alsnog naar het ziekenhuis moet. Ik vond het het wel waard!ik raad je zeker aan om een rond bevalbad te huren, en niet in je eigen bad. De hoge smalle randen hebben bij mij hoogst waarschijnlijk de schouderdystocie veroorzaakt. Ik kon mijn benen niet goed spreiden en de vk kon er niet goed bij
Ik ben de eerste keer in bad bevallen en vond dit zo fijn, dat ik dat deze bevalling weer wil. Voordelen zoals hierboven ook genoemd: - Het warme water werkt ontspannend en bloedddruk verlagend - Het warme water werkt pijn verzachtend en zorgt ervoor dat je weeen beter kan opvangen/verdragen - De uitdrijvingsfase van de bevalling verloopt meestal geleidelijker, het verkleint de kans op uitscheuren of een knip. - Je kunt in het water in elke houding zachtjes bewegen of wiegen terwijl je gedragen en ondersteund wordt door het water. Makkelijker de spanningen in het bekken, de rug en de benen tussen de weeën door los te laten. - Geboorte duurt gemiddeld korter - Verkleint kans op medische ingrijpen of kunstverlossing - Je kindje komt rustiger ter wereld, de overgang naar het leven buiten de baarmoeder is minder plotseling. Nadelen: Geen. In bad bevallen hoeft trouwens niet duur te zijn. Onze verloskundigen praktijk is een grote voorstander van bad bevallingen. Een beval bad mag je gratis lenen. Je moet er alleen zelf een hoes bij kopen voor de hygiëne. Dit kost zo'n 50 euro. Persoonlijk vind ik dat erg meevallen.