Hoe kan ik hem het beste voorbereiden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nathalie1973, 22 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalie1973

    Nathalie1973 VIP lid

    28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Gisteren moest mijn zoontje Max(5) voor de eerste keer naar de tandarts.
    Hij veranderde in een zielig hoopje :(
    Meneer,meneer niet die ding pakken he?

    Hij bedoelde de lucht"boor"(tja hoe noem je dat)

    De tandarts keek in zijn mondje en wat blijkt?
    Een heleboel gaatjes :cry:
    Dankzij de AB kuren die hij heeft gehad(1e 2 levensjaren iedere dag AB,en daarna zo'n 500 kuurtjes)
    Max kan er dus zelf niets aan doen dat hij zoveel gaatjes heeft.

    Maar nu wil de tandarts wel gaan vullen.
    Ik heb een afspraak op 4 september en de tandarts wilde gaan vullen zonder verdoving,omdat een verdoving traumatisch zou zijn voor hem.
    Hij wil de 4e dan zoveel mogelijk gaatjes gaan vullen.

    Maar hoe bereid ik mijn mannetje hier het beste op voor?
    Gisteren lag hij al boven op mij in de tandarts stoel te trillen als een rietje :(

    Iemand tips?
     
  2. Stephanie20

    Stephanie20 Fanatiek lid

    6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    ooo, ik lees dit hier met zoveel medelijden voor je mannetje. Was het zijn eerste keer bij de tandarts of is hij al meerdere keren gegaan?

    alvast veel succes.

    ps oja ik herinner mij dat je bij mijn tandarts nadat je tand was gevuld uit een olifantje een cadeautje mocht nemen ( meestal een prul) maar daarmee was de pijn toch een beetje verzacht.

    Mss hem vertellen dat het pijn kan doen, maar als hij een flinke jongen is dat er iets tegenover staat, een uitstap, iets die hij echt graag wilt.
     
  3. Nathalie1973

    Nathalie1973 VIP lid

    28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Gisteren was zijn 1e keer.
    Hij kreeg inderdaad een cadeautje mee.

    Zijn 2 zussen moesten ook voor controle(nadat er in zijn mond was gekeken)
    Toen moest hij alweer bijna huilen en zei:"mama,Michelle en Jamie pijn?"

    Ik zei:"Nee hoor dat doet geen pijn"
    Michelle en Jamie hadden hem daarna ook gerust gesteld dat het echt geen pijn deed.

    Pffff ik zie er zo tegenop de 4e :(
    Het mannetje heeft al zoveel meegemaakt en nu dit weer *ZUCHT*
     
  4. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Mss zijn er boekjes in de handel of bij de bieb die je mannetje kunnen voorbereiden?
    Ik hoop dat het mee gaat vallen voor jou en je zoontje.
     
  5. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Toen ik klein was brak ik altijd de tent af bij de tandarts...
    Mijn moeders laatste redmiddel was het uitzoeken van een cadeau bij de speelgoedwinkel als ik me goed gedragen had.
    Niet pedagogisch verantwoord, wel effectief :D .

    Succes de 4e.
     
  6. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou proberen spelenderwijs je zoontje erop voor te bereiden. Dit samen met behulp van een boekje als die er is.
    Toen Eva (drie jaar) voor het eerst ging heb ik ook thuis m.b.v. trommelstokjes er een spel van gemaakt. In mondje kijken etc etc. Dit mocht ze ook bij mij doen. Het is hardstikke goed gegaan.

    Veel succes en een dike knuf voor je jochie.

    Kwebbel
     
  7. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    ahh arm mannetje.
    Ik weet uit ervaring wel dat melktanden vullen zonder verdoving een stuk minder gevoelig is dan grote mensen tanden.

    Een collega van me heeft een zoontje van 5 die helemaal hysterisch werd van de tandarts. Die gaat nu naar een tandarts die het boren onder gehele narcose doet en zeer kindvriendelijk is.

    Ik hoop dat alles goed komt en je zoontje er verder geen trauma's aan overhoud.
    Mijn ouders kochten bij ons trouwens altijd een klein kadootje die we dan na het vullen mochten hebben.

    Succes.
     
  8. miloux

    miloux Bekend lid

    27 jul 2006
    760
    0
    0
    krijg al pijn in mijn tanden bij het lezen.

    wat ontzettend vervelend voor je mannetje.

    Ik zelf zou een s even gaan lezen op internet en bij de speciale tandartsen, en wrs zou ik het ook onder alg. verdoving doen, maar ben dus zelf ook doodsbenauwd voor de tandarts.

    verder iid boekjes genoeg te vinden en zeker iets leuks beloven voor erna
     
  9. Nathalie1973

    Nathalie1973 VIP lid

    28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    De TA zei wel mocht het niet lukken dat hij de gaatjes laat zitten en volgend jaar weer eens wou proberen,omdat Max geen pijn aan de gaatjes heeft.
     
  10. Milla

    Milla Niet meer actief

    Oh wat vervelend voor je ventje zeg..
    Ik zou denk ik toch kiezen voor een verdoving, is maar een klein prikje en verder voelt hij niks.. Als hij tijdens het boren pijn gaat voelen, zal hij altijd angstig blijven voor boren.

    Ik zou inderdaad ook een boekje kopen om hem voor te bereiden, en hem beloven daarna een kleinigheidje uit te laten zoeken in de speelgoedwinkel. Op die manier wordt zijn geheugen aan een nare ervaring in de toekomst gekoppeld aan een leuke, waardoor het misschien minder heftig zal zijn in zijn herinnering..
     
  11. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    zonder verdoving brrr, nee bij mijn altijd met verdoving het is maar en klein prikje. heb wel medelijde met jou mannetje maar een stuk speelgoed achteraf omdat hij z'n kanjer is geweest doet wonderen hoor.
     
  12. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    mijn tandarts heeft voor verdoving behalve naalden ook een soort pennen. die zien er uit als balpennen en worden niet in je tandvlees maar erop gezet. je voelt er helemaal niets van, paar klikjes en het is verdoofd. misschien heeft je tandarts dit ook en is het een optie?

    succes!
     
  13. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik krijg er helemaal de bibbers van. Nou krijg ik sowieso de bibbers van de tandarts (heb een paar rotervaringen gehad, gelukkig nu een goede tandarts).

    Ik denk zelf dat het het beste is om zo eerlijk mogelijk te zijn.
    Ja, je voelt het wel (je voelt het ook als ik aan je tandjes zit), maar het doet geen pijn.
    Vertel hem ook dat het gaat gebeuren, liever niet de dag van te voren, maar iets eerder denk ik.

    Hij is er nou eenmaal bang voor. Hij gaat daar uiteindelijk toch bang in die stoel zitten. Dat kan je niet helemaal wegnemen.
    Ik denk dat het hele belangrijk is dat hij nu leert dat jij altijd eerlijk tegen hem bent, ook als het eerlijk zijn niet het leukste nieuws is. Zo leert hij jou te vertrouwen.

    Misschien kan je beloven dat jullie daarna wat leuks gaan doen.
    En, heel belangrijk, vertel het ook even aan z'n juf/meester. Dan weten die wat er speelt, en waarom hij misschien een beetje gespannen is.

    Heel erg veel succes ermee!


    Linda
     
  14. Marijtje

    Marijtje Actief lid

    20 sep 2006
    201
    0
    0
    Ze hebben in het Mesos Ziekenhuis in Utrecht een speciale ochtend in de week waarbij een tandarts onder gehele verdoving rustig aan het gebit van de kindertjes kan werken. Het is dan tenminste ook in een keer klaar.

    Persoonlijk zou ik me hiervoor hard maken. Hij krijgt nu misschien een trauma voor de rest van z'n leven voor de tandarts. Lijkt me nergens voor nodig.
     
  15. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik zou hem zeker niet zonder verdoving laten helpen, ik schiet al tegen het plafond als ik geen verdoving krijg.
    Net wat Marijtje zegt ga naar Utrecht, dar krijgt hij in ieder geval volledige verdoving en zal er niks van voelen.
    Ik vindt het erg zielig voor je ventje!
     
  16. Nathalie1973

    Nathalie1973 VIP lid

    28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik baal ook van het feit dat ik al meerdere keren had gevraagd aan de TA of hij niet wat eerder in zijn mondje kon kijken :(
    Ik zei hij heeft een hersenvliesontsteking gehad en een zware bloedvergiftiging als baby en heeft zoveel AB gehad dat je er misselijk van word,maar nee hoor dat vond hij niet nodig,rond de 5 jaar was een mooie leeftijd had hij gezegd.

    Dan had hij mss eerder kunnen ingrijpen,nu zaten er in het bovengebit al 5 gaatjes die hij zo zag en onder ook een aantal.

    Ik heb mezelf inderdaad voorgenomen als dit een RAMP word dat ik gewoon uitwijk naar een ziekenhuis dan doen ze het maar onder narcose :(
     
  17. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Hee, ik zou toch voor de plaatselijke verdoving bij de tandarts gaan hoor! Aan een algehele narcose zitten zoveel risico's en hij houdt er veel langer last van! Na een plaatselijke verdoving loopt hij een dag later weer verder, een algehele narcose kan hij nog wel een half jaar moe van blijven!

    Zelf kies ik altijd voor het vullen zonder verdoving, is 't met 10 minuutjes klaar en heb je daarna nergens last meer van, maar kan me voorstellen dat je bij zo'n hummel wel een verdoving kiest.
     
  18. Ik heb dit als ik klein was ook gehad... een berg gaatjes en een berg bang.

    Ik bend at ook onder gehele verdoving gegaan. Was ik er in eens van af.
     
  19. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Wat bedoel je met veel gaatjes? Bedoel je er 3 of 10?
     
  20. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Ik vind het overigens vreemd daar een tandarts niet snel gaatjes vult bij een kleine maar kapjes plaats. Die kiezen moeten uiteraard nog gewisseld worden toch?
     

Deel Deze Pagina