baby plat achterhoofd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door senna999, 24 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    onze zoon is nu 5 maanden en bij de laatste controle gaf het cb aan dat zn achterhoofd nogal plat is... en idd je ziet het wel erg ja. we moesten hem vaker op zn buik leggen of hem laten zitten.
    maar..... als we hem op zn buik leggen gaat hij brullen. hij tilt zn hoofd ook niet lang op en vervolgens blijft hij met zn neus op de grond liggen, en gaat dan brullen. ook als hij zit is het niet snel goed, minuutje of 5 en dan wil hij weer liggen. en verder is hij heel makkelijk, misschien te makkelijk, je hoort hem de hele dag eigenlijk niet, wellicht daarom ook dat hij soms iets te lang op zn rug ligt, hij vermaakt zich dan wel.
    heb hem nu half op zn zij liggen met een handdoek opgerold erachter.
    iemand nog tips hoe ik ervoor kan zorgen dat zn hoofdje wat hersteld?
    en hersteld dit eigenlijk nog? of houdt hij altijd zo een vorm?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Misschien ook een draagdoek gaan gebruiken dan? Kan ie lekker op je buik of rug zitten en zich vermaken, terwijl jij nog wat kunt doen en wordt z'n achterhoofd ondertussen ontzien.
    Verder dan heel veel korte momentjes kiezen om hem wel op zijn buik te leggen, want die spieren in rug, buik en nek moeten wel gebruikt worden om te kunnen ontwikkelen. Dus na elke verschoning even hup op z'n buik, als je hem uit bed haalt eerst even op z'n buik draaien en even laten liggen en dan pas eruit halen, enz enz enz.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik zou zeggen; osteopaat.... Misschien is er een reden dat hij andere houdingen niet prettig vindt. En probeer als hij ol zijn rug ligt ol hij zijn hoofdje naar links of naar rechts kan houden. Misschien afleiden met een speeltje aan die kant.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Finley had een ernstige afplatting door een voorkeurshouding. Met behulp van de kinderfysio is dit zover bijgetrokken dat hij gelukkig geen helmpje hoeft. Maar je ziet nog wel steeds een afplatting. Volgens de kinderfysio kan dit tot 6 jaar oud nog bijtrekken.

Zoveel mogelijk de buikligging oefenen inderdaad.Zijn nekspiertjes trainen. Ook in bed zijn hoofd zoveel mogelijk afwisselend links en rechts neer laten leggen zodat hij niet telkens plat op zijn achterhoofd ligt.

5. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Mijn dochter had ook een voorkeurshouding, maar zijn er redelijk snel achter gekomen. We zijn toen wisselligging gaan geven met een deltasleep, hierdoor leren ze op beide zijden te liggen en dus ook met het hoofdje. Hierdoor heeft zij haar voorkeurshouding afgeleerd. Anders had ze een helmpje nodig als het niet veranderde.

6. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ik zou asap contact opnemen met een kinderfysio. Zij kunnen kijken hoe erg het hoofdje is afgeplat en je oefeningen geven om zijn hoofdje te ontlasten. Dat zal voornamelijk gaan om oefeningen om de buikligging te bevorderen. Heb je een folder meegekregen van het cb met oefeningen oid? Anders heb ik nog wel zo'n folder (van NJC) voor je, laat maar even weten als je die wil hebben!

7. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    idd veel wisselligging geven! hoofd naar links of rechts draaien en kleine momenten op zn buik leggen.
    evt met een opgerolde handdoek onder zn borst zodat hij zn armen erover heen kan leggen. als je het 10 x 1 minuut op een dag doet een paar dagen achter elkaar worden zijn spieren ook al sterker en kun je het langzaam opbouwen.

en idd fysio of osteopaad raadplegen...

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Idd zsm een kinderfysio inschakelen! Onze dochter had een enorme voorkeur naar links en we zijn met 3 maanden begonnen met fysio. Ons werd toen verteld dat tot 5,5/6 maanden er nog echt winst geboekt kon worden, daarna groeit de schedel in verhouding niet zo veel/hard meer. Bij ons is het met oefeningen van de fysio dermate bijgetrokken dat een helmpje gelukkig niet meer geïndiceerd wordt.

9. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ik zou een afspraak maken met een kinderosteopaat. Mijn zoo tje heeft vanaf 2 maanden fysio gehad omdat hij plat hoofdje/voorkeurshouding had. Dit hielp niet en zijn we doorgestuurd naar een kinderosteopaat. Mijn zoontje kon zijn hoofdje ook niet optillen als hij op zijn buik lag. Bij de osteopaat bleek dat hij dit ook nooit zou kunnen omdat zijn nekje vast zat. Deze hebben ze losgemaakt en binnen een week ging het optillen een stuk beter. Zijn voorkeursverhouding verdween. Alleen de afplatting van zijn hoofdje was te erg waardoor hij toch met 6 maanden een helmpje heeft gekregen.

10. rums

rums Niet meer actief

Zo snel mogelijk contact opnemen met een kinderfysio. Onze zoon had het ook gelukkig al snel ontdekt. Fysio zei hoe ouder het kind hoe moeilijker het word om de voorkeurshouding te veranderen.

11. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    ons zoontje had het ook een voorkeur naar links.
    de kinderarts had het heel snel in de gaten wij zagen nog niet eens dat er iets afgeplat was. hij zag het door de stand van zn oren. de ene stond verder naar voren dan de andere als je van bovenaf op het hoofdje kijkt.

hier is meteen begonnen met babyfysio die mevr kwam bij ons thuis.
    we hebben wat met hem afgegymd en steeds hoofdje dan de ene kant op dan de andere. uiteindelijk is zn linker kant echt heel duidelijk plat geweest en nu.. nu hij 6 jaar is zie je het niet meer maar 2 jaar geleden zag ik het zeker nog zeker met douchen hahaha.

ik zou zeker het op de buikliggen gaan oefenen steeds ietsje langer als je dat na elke verschoning even doet zal hij het steeds langer vol gaan houden.

heel veel succes

12. Nenanena

Nenanena Actief lid

5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend zeg. Mijn dochter had het ook. Ze wilde niet op haar buik, drama! Voorkeurshouding en haar hoofdje begon af te platten, Ze heeft verborgen reflux en is hypermobiel. Achteraf gezien is vooral de hypermobiliteit het probleem geweest. Ze kon gewoonweg niet op d'r buik, haar lichaam had heel veel training nodig. Ik heb positieve ervaringen met de kinderfysio (voor tips en oefeningen) en de osteopaat voor haar voorkeurshouding.
    Ik zou zo snel mogelijk hulp zoeken zodat het cosmetisch niet te veel ellende (helmpje) opleverd.

13. M89

M89 Bekend lid

12 jan 2013
    683
    20
    18
    Precies dit hebben wij ook gehad en hele goede ervaringen met de deltasleep!

14. rums

rums Niet meer actief

Ik zou vooral een proffesional/fysio er eerst naar laten kijken. Voordat je met alle goed bedoelde hulp toch geen steek verder komt en je kind aan de helm moet en jij weer een stuk lichter bent in je portemonnee.
    Klinkt hard maar spreek uit ervaring.

15. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    ok bedankt voor de reacties.
    bij het cb hebben ze het niet gehad over hoe verder etc.. wel dat ze het bij de volgende controle verder gingen bekijken, dan is hij 7 maanden. ik denk dat ze er van uit gaan dat ik hem vaker op zn buik laat liggen en nu ivm zijn leeftijd hij ook wat meer overeind zal doorbrengen? verder ook geen folder gehad, uitleg of wat dan ook.
    kan ik zelf met de fysio bellen? of moet dat via doorverwijzing?

16. angel229

angel229 Niet meer actief

Onze dochter had een fikse afplatting. Met 3 mnd een Kinderfysiotherapeut ingeschakeld en met simpele oefeningen haar laten wennen op beide kanten te liggen. Met 5 maanden heeft hij de meting voor het helmpje gedaan. Het was geïndiceerd, maar omdat het zo goed ging en we zelf zagen dat de afplatting duidelijk minder werd hebben we het niet gedaan. Ik ben er superblij mee, want inmiddels twee jaar later zie je er helemaal niks meer van!

17. angel229

angel229 Niet meer actief

Je kan gewoon contact opnemen met een Kinderfysiotherapeut. Alleen was het bij ons zo dat het CB wel iemand adviseerde, die is uiteindelijk ook bij ons geweest.

18. rums

rums Niet meer actief

Je kunt inderdaad zelf opbellen. En bij ons kwamen ze aan huis.
    Met simpele oefeningen is het wel op te lossen. Maar hoe jonger hoe beter.
    (Vind het raar da cb er zo laks over lijkt te doen).

19. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn zoon had ook een wat platter achterhoofd. Hij vind de muziekmobiel op zn box af en toen nog erg interessant. Door de mobiel dan links,dan rechts op zn box te zetten keek hij in ieder geval de andere kant uit en minder op zn achterhoofd.
    Nu is zn koppie met bijna 8 maanden nog niet rond,maar ken niemand met een perfect rond hoofd

20. Doortje28

Doortje28 Actief lid

15 okt 2010
    202
    0
    0
    Friesland
    Mijn dochter heeft ondanks dat ze motorisch erg sterk was ook een afplatting opgelopen. Overdag legden we haar bewust al veel op haar buik, maar ze sliep gewoon het prettigst op een bepaalde manier.

Ik heb toen het lovenest van babymoov aangeschaft. Dit is een hartvormig hoofdkussentje met een gat erin. (Via Google is t zo gevonden) Hierdoor is de belasting op het achterhoofdje minimaal. Op het cb raden ze dat af vanwege wiegendood, maar ik heb mijn gezicht er in gedrukt en dan kan je gerust net zo doorademen als wanneer je vrij kan ademen. In de kinderwagen, in het wipstoeltje, in het bedje, de box, overal gebruikte in het kussentje en met goed resultaat. De afplatting verdween langzaam. Ik vind dit een superuitvinding en het proberen waard.

Deel Deze Pagina