Mijn dochter van 13 maanden was altijd verzot op haar speentje, maar sinds een maand wil ze hem niet meer. Sindsdien is het naar bed brengen overdag een drama. Ik doe haar slaapzakje aan, lekker instoppen, knuffeltjes erbij, muziekje aan enz.en dan gaat ze in de eerste instantie lekker liggen. Maar zodra ik haar een kus geef en welterusten zeg wordt ze helemaal hysterisch. Brullen, gillen, huilen, rechtop zitten, staan... Gek genoeg doet ze dit alleen bij het slapen overdag, 's avonds gaat ze direct slapen. Ik heb al van alles geprobeerd, erbij blijven, toch weggaan en steeds even terugkomen, eerder naar bed, later naar bed, maar niets helpt. Alleen voeden brengt haar tot rust (borstvoeding), maar daar ben ik als slaapmiddel op deze leeftijd niet meer zo'n fan van. Ik begrijp dat het voor een ander misschien moeilijk is, maar heeft iemand tips? Naar bed brengen wordt op deze manier wel een erge strijd waar ik tegen op zie. O ja, ze slaapt nog twee keer per dag. Heb al geprobeerd of een keer slapen misschien beter is, maar dat redt ze echt niet, omdat ze 's ochtends om 6 uur altijd al wakker is...
Hier niet vaak problemen maar als hij in zijn bedje huilt dan ga ik naar hem heen en dan zit ik even met hem op een zetel/bankje op zijn slaapkamer. Even knuffelen, langs mijn kant dan dan vertel ik hem dat ik beneden ben en vraag ik of hij even wil slapen. Als ik hem dan terug leg gaat hij slapen. Als hij niet moe is neem ik hem mee naar beneden.
Hier was overdag huilen echt altijd een teken van niet moe genoeg zijn en toe zijn aan een slaapje minder. Misschien toch eens paar dagen 1slaapje proberen, sochtends tot 12.00uur wakker houden. Onze zoon ging hierdoor snachts beter en langer slapen, tot 08.30, hiervoor altijd tot 07.00uur.
ik zou idd ook proberen om het ochtend slaap eruit te halen. om half 12 broodje zodat ze om 12 uur op bedje kan. wat ook kan is verlatingsangst, dan zou ik haar 10 minuten laten brullen, erheen gaan haar troosten zonder wat te zeggen haar weer neerleggen en weer weggaan. weer 10 minuten laten enz enz. maar denk niet dat het nodig is zou gewoon het ochtendslaapje eruit halen. dan moet ze even een nieuw ritme vinden maar dat komt na een paar dagen vanzelf.