Hallo dames, Ik wil graag borstvoeding gaan geven maar weet er nog maar weinig van. Ben me nu een beetje aan het inlezen maar ik kan nergens terugvinden of ik ook spullen daarvoor moet aanschaffen. Moet je bijvoorbeeld toch flessen in huis hebben of een kolfaparaat? En wat als de borstvoeding niet wil lukken, moet je daar nu al rekening mee houden en daar iets voor aanschaffen? Xx Juf
Hoi, Als je borstvoeding wilt gaan geven, dan is het wel handig om flessen aan te schaffen, maar 2 stuks is dan wel voldoende. En neem dan wel waar 200 ml voeding in past, want die heb je toch nodig als je na 3 of 4 maanden gaat afkolven op werk en dan met de fles wilt geven. Een flessenreiniger is dan ook wel handig om alvast in huis te hebben. Een kolf is in principe niet nodig, zeker een dure niet, want als de borstvoeding niet gaat lukken, zit je met dat ding. Een handkolf kan wel handig zijn, ook als je borsvoeding blijft geven om bijvoorbeeld spanning eraf te halen als je last hebt van stuwing of om de productie extra op gang te brengen. Je hebt van Nutrilon hypo-allergeen ook een mini-verpakking, dat is ook wel handig om in huis te hebben. Bij mij wilde de borstvoeding niet lukken en natuurlijk was het op zaterdagavond, dus heeft mijn man een half uur moeten rijden voor de dienstdoende apotheek voor kunstvoeding.
Het is wel verstandig om een kolf app in huis te hebben, ik zelf had bijvoorbeeld heel veel stuwing en kon dit toen afkolven. Het is ook verstandig om toch flesvoeding in huis te hebben, bijv als de bv niet lukt of als je bijvoeding moet geven. Dan heb je ook flesjes nodig, dus verstandig om ook in huis te hebben. Ben net 7 weken moeder hoor haha dus ook nog niet zo ervaren, maar toevallig wel alles nodig gehad succes
Dank je Sassie1980, handkolf heb ik idd, dus hoef alleen nog 2 flesjes en een flessenreiniger te kopen Groetjes Charissa
Ik ben hier zelf ook wel nieuwsgierig naar. Dus ik lees even mee. Heb zelf zoiets het idee, ik koop nog helemaal niets, omdat ik bang ben, dat ik dan veelte snel naar zoiets grijp.
heey borstvoedingspats (die heb ik van te voren gehaald) zo´n doosje kost volgens mij 1 euro die je in de beha kunt doen voordat je met 2 gigantische natte plekken rondloopt. eventueel voedingsbeha ik heb die niet gehaald en ben blij ook, want ik zou er nisk aan hebben gehad omdat ik fultime kolf ( wou ik nadietijd aanschaffen) de pisa heb ik na die tijd aangeschaft ook omdat ik fultime kolf en je weet van te voren niet weet of je gaat kolven en of je eventueel vaak moet kolven om de 1 of andere reden, dat misschien een eletrische handiger is of handmatig of een dubbele kolf flesvoeding heb ik niet gehaald. als het nodig was, dan was het ook zo gehaald en toch zonde van het geld als je het niet gebruikt, en heb het ook niet nodig gehad ik had van te voren 2 flessen gehaald en een flessenborstel
Ik heb van tevoren gehaald: handkolf 3 voedingsbh's zoogkompressen 1 flesje 1 flessenreiniger paar pakjes kant en klare flesvoeding Ik heb de kolf gebruikt om de stuwing weg te kolven, de voedingsbh's ook meteen gebruikt en daarbij dus ook de zoogkompressen. Heb nu uitwasbare gekocht. De rest niet gebruikt, want niet nodig gehad. Eigenlijk heb ik wel spijt dat we toch wat flesvoeding hebben gekocht, want meestal zie je toch iets eerder of de borstvoeding gaat lukken en er is hier altijd een apotheek die dienst heeft, dus is maar hooguit 10 minuten rijden. Nu ligt het in de kast en gaan we het waarschijnlijk niet gebruiken. Dat flesje kan ik straks gaan gebruiken als ik ga werken, zal dan nog wel meer flesjes gaan kopen.
Op het lijstje van de kraamzorg stond bij ons alleen maar zoogkompressen en een voedingsbeha. Verder niets! Ik denk, als het niet lukt met de borstvoeding, ben je nog in het ziekenhuis, dan hebben ze daar wel flesjes, speentjes en voeding. Ben je inmiddels weer thuis, dan heeft de kraamzorg dat wel. En anders denk ik dat je dan snel genoeg naar een drogist kan rijden voor de benodigheden. Ik heb wel een klein sapflesje (kregen van m'n nichtje). In geval van nood kan ik die gebruiken. En anders rennen we naar de winkel voor kunstvoeding en benodigdheden.
Zoogcompressen en een voedingsbh zijn wel handig. De rest (kolf, flessen,spenen e.d.) kun je gerust later kopen. Wat ook handig is om in huis te hebben is een telnr. van een lactatiekundige of een vrijwilliger van de VBN, voor het geval je problemen krijgt met de bv. Bij de meeste vrouwen lukt de borstvoeding écht wel. En mocht het niet willen of jij wilt niet meer dan is er vast wel een winkel open en anders heeft de spoedapotheek wel wat.
Ik had in huis: - zoogcompressen (een eigen merk) - voedingsbh (Kruidvat; Anni Rolfi, aangeschaft in week 37 van mijn zwangerschap en die past goed; daarna nog twee aangeschaft, want ze moeten elke dag in de was. Ook met kolven is het handig, want dan zit je niet zo in je nakie. - stretch hemdjes (draag ik sowieso veel, maar met voeden is het handig. Shirt omhoog, hemdje omlaag...) Een kolfapparaat heb ik pas later gekocht. Je kunt er altijd eentje huren als er haast bij is. Dit kun je van tevoren aan het kraambureau vragen. Succes! En het is echt de moeite waard om de borstvoeding een goede kans te geven. Ik zit nu op ruim 7 weken en ik ben er heel blij mee en mijn kleintje ook!
Ik ben naar een infoavond over BV geweest in het ziekenhuis en vond dat erg leerzaam! Dus als zoiets bij je in de buurt is kan ik je dat zeker aanraden.
Ik zou met een voedingsbh nog even wachten. Of eerst maar even 1tje kopen, want je bh maat kan ineens heel erg veranderen (heb ik zelf meegemaakt, kon toen weer nieuwe kopen!) Kolf is erg handig! Ik had het nog niet, maar de kraamvrouw was zo lief om even voor mij naar kruidvat te gaan om er 1 te halen.. Had namelijk erg last van stuwing de 3e dag! Dus opzich is dat ook zo gehaald! flessen ed zijn ook zo in huis gehaald hoor.. Dus zou als ik jou was (nog) niet teveel gaan aanschaffen, dus ook nog geen flesvoeding.. Zoogcompressen zijn wel erg handig! ivm lekkage Liefs Kiss
flessen zijn idd zo gehaald, als je ze niet in huis hebt. En je kan altijd nog tijdelijk met een cupje of klein lepeltje of spuitje voeden zo lang je geen fles in huis hebt.
Ik heb een avent borstvoedingsstartersset gekocht bij de babydump. (mooi scrabblewoord) Voor +-70 euro: - 40 zoogcompressen - Flesjes - Handborstkolf en - magnetronsterillisator ideaal. Daarnaast heb ik een voedingsbh, een paar voedingstshirts en een voedingspyjama.
Ik zou dus wel een borstkolf van tevoren halen, op de 3e of 4e dag ging de stuwing 's avonds zo'n pijn doen dat ik toch maar ben gaan kolven. Heb een handkolf van Avent, is maar 50 euro en werkt perfect! Ik heb voedingsbh's van Triumph, cup E, maar die rekken heel goed mee. Met de stuwing had ik zeker wel cup G en toen zaten ze nog steeds goed! Let erop dat je de bh's op 60 graden kan wassen, mochten jullie spruw krijgen, dan kan je dat eruit wassen, 40 graden is dan niet genoeg. Voedingsshirt zijn inderdaad handig (bij H&M voor zo'n 15 euro, ik heb er 6), maar je kan ook met laagjes werken. Moet het niet te warm zijn, want dan heb je denk ik geen zin in laagjes .
Ik had alleen 2 voedings bh's, maar heb na een paar dagen een kolf gehuurd, aangezien aanleggen niet lukte door de stuwing. De kolf gebruik ik nu nog dagelijks, maar heb nog niet besloten of ik een kolf ga aanschaffen. We hadden wel wat flesjes al, handig om afgekolfde melk in de koelkast in te bewaren!
Ik zou zowiezo altijd n flesje of 2 in huis hebben hoor. Voor het geval dat. Je hebt ze op den duur toch nodig en zo'n dure aanschaf is t niet. En ZEKER de zoog compressen. Die heb je overigens ook in stoffe uitvoering die je kan uitwassen. Is kosten besparent voor mensen die net als ik met de eerste 9 maanden borstvoeding geven en waarbij t er uit blijft spuiten Waar ze die hebben moet ik jullie even schuldig blijven...is alweer 10 jaar geleden voor me. Ze zullen ze vast wel bij de prenatal hebben denk ik zo. En afkolven gaat ook met de hand hoor dames...sterker nog met zon handkolf ding kreeg ik t niet voor elkaar maar met de hand had ik zo n kopje vol
Ik krijg er met de ergste stuwing nog niets uit met de hand... met de handkolf kolf ik 80 ml in 5 minuten .