Goedemiddag, Mijn zoon wordt in december 4. Hi is sinds ik mij kan heugen enorm geinteresseerd in elektronica. Als wij ergens naar binnen gaan is het eerste wat hij 'zoekt' en wat hem opvalt stekkers, stekkerdozen, adapters, alarmsystemen, ventilators, rookmelders, sproeiers etc.. Hij heeft dan ook een heleboel vragen hierover. Waarom brand het lampje? Wat zit eronder? Waar gaat die stekker in? Waarom draait de ventilator? Wat gebeurd er als sproeiers aangaan. Hoe lopen de elektra draden etc? Hij wilt precies weten hoe het in elkaar zit. Buiten deze dingen is hij ook enorm geinteresseerd in huishoudelijk apparatuur, ook deze zoekt hij op als we ergens zijn (blokker is zijn favo winkel). Mixer, stofzuiger, strijkijzer, rijstkoker, waterkoker etc. Ook hier over een heleboel vragen die wij krijgen.Maar hij weet ook zelf heel veel, zoals dat een waterkoker een snelkookelement heeft en een aansluiting. Hij wilt deze ook zelf gebruiken. Laten wij ook toe hoor, hij mag stofzuigen, helpen met mixen etc. Niet weg te houden bij stopcontacten omdat hij zelf iets wilt 'aandoen'. Alleen ik vraag mij af wanneer je het een obsessie noemt. Hij lijkt echt mega gefascineerd te zijn in alles wat met techniek te maken heeft. Soms is het gewoon niet leuk meer, dan begint hij midden in een gesprek over een apparaat of als hij mag helpen stofzuigen en ik wil het weer overnemen dan flipt hij soms. Want hij vindt dat hij al gestofzuigd heeft en hoef ik dit dus niet meer te doen. Oja als hij ' tekent' dan tekent hij een stekkerdoos bijvoorbeeld dus ook een apparaat.. Het levert geen problemen op, maar vraag mij soms wel af of dit normaal is. Hij gewoon sterke interese heeft of geobserdeerd is. Wat denken jullie? Liefs.
Ehm geen idee.. Mijn neefje is geobsedeerd met wc's. Overal moet hij de wc bekijken. Of nouja, grondig inspecteren. Welke drukknop, hoeveel nopjes onder de bril, hoeveel schroefjes etc etc. En als hij weet dat er meerdere zijn... Je kan hem prima een uur in de bouwmarkt bij de wc's zetten en meneer vermaakt zich daar uitstekend. Laatst had iemand z'n ventilatierooster vervangen en hij merkte echt meteen op, het geluid was net anders..
Mijn zoon heeft echte obsessies. Wat daarin anders is dan wat je beschrijft: - eerste waar hij aan denkt als hij in ochtend wakker wordt, het laatste voordat hij in slaap valt. - raakt gestresst als hij er niet mee bezig mag/kan zijn, geeft angst en innerlijke onrust, soms zelfs complete paniek. Ik zeg wel eens 'het is alsof je een junkie zijn drugs ontzegt' Angst is meestal de onderlegger van een obsessie. - de behoefte om er mee bezig te zijn verstoord zijn functioneren, in zijn hoofd geen ruimte voor andere dingen dan zijn obsessie waardoor eten, aankleden, douchen e.d. veel moeizamer verlopen. Beheerst zijn leven. Als je kind verder normaal functioneert en geen problemen ervaart op school, interactie met andere kinderen e.d. dan lijkt me dat het een sterke fascinatie is. Maar als je twijfelt, zou je kunnen vragen of een gedragsdeskundige er eens naar kijkt?
@ lies1611..zoiets is het bij mijn zoontje ook idd. Merkt ook op dat iets anders is, of nieuw. @kache, het beheerst niet zijn leven. Alles gaat eigenlijk gewoon goed. Raakt alleen gefrustreerd als ik hem geen antwoord geef over de werking van een apparaat. Dan blijft hij echt doorvragen. Als het antwoord niet voldoende is dan vraagt hij verder. Dat is voor ons soms echt vermoeiend. Omdat er veel elektrische apparaten zijn , houden zijn vragen niet op. En ontdekt ook weer nieuwe apparaten zoals de modem laatst. En dan komen de vragen weer, waar die modem voor dient. Wat hij wel heeft is dat hij soms wilt dat de stekker van de waterkoker in de bovenste stopcontact moet ipv als ik hem in de onderste stop. Hij is dus ook helemaal verzot op reviews die je op youtube kunt bekijken, van elektronische apparaten. Als ik even niet oplet dan pakt hij mn mixer, gaat op de bank zitten en doet alsof hij een review geeft ( vermakelijk om te zien dat wel). Wat hij ook doet is bv zijn speelgoed telefoon met de draad in de bankgleuf steken (alsof hij in stopcontact stopt) en dan heeft hij zogenaamd verbinding. Hij is geen super sociaal kind, het liefst trekt hij zijn eigen plan, maar doet wel intensief mee met klassikale opdrachten, heel goed zelfs. Behalve mee helpen opruimen dan verteld hij de andere kinderen hoe ze moeten opruimen (baasje)
Ik vind het wel schattig. Misschien omdat het niet raar is voor een man (/jongen) om gadget fan te zijn. Wc's daarentegen..
Hahaha, dit is echt komisch! Hier zijn het vooral voertuigen; autooooos, bussen, treinen en vliegtuigen. Ohja, en klokken.... Hoe laat is het? En een minuut later: hoe laat is het? Om na nog een minuut weer te vragen: hoe laat is het nu? Zo vermoeiend...maar ook zo grappig . We blijven ook elke keer gewoon serieus antwoord geven. Maar ik denk dus wel dat je zoontje die interesse voor techniek zal blijven houden, niks mis mee toch .
Vind het totaal niet erg, zolang het maar niet uit de hand loopt. Met de stopcontacten 'spelen' mag hij gewoon niet. Electricien in de dop hoor. Hij verwisseld ook de bedrading van zijn boxjes, stekkertje hier eruit en daar erin. Alleen zoals je ook aangeeft soms vermoeiend...pfffff