MichMar, wanneer is een kind er klaar voor, volgens jou? Ik denk dat een kind klaar is om te lopen, als hij daadwerkelijk zelf gaat lopen. Idd, wat Mon ook zegt, het is niet alleen fysiek maar ook mentaal een stukje 'er klaar voor zijn'. Als ouder kun je dat niet alleen maar inschatten door te kijken of het een beetje leuk lijkt voor je kind. Je kunt niet zien hoe sterk z'n knieën en rug al zijn, hoe spannend de wereld al niet is als je gewoon kunt zitten en spelen. 'Het heeft geen keuze' heeft vooral te maken met de opbouw van bepaalde dingen. Spieren, gewrichten, mentale ontwikkeling, het verloopt allemaal in een bepaalde volgorde, zodat dat zich goed kan opbouwen en er niets overbelast wordt. Een kind wat nog niet kan zitten, zal niet opeens gaan lopen. Daar zijn z'n spieren nog niet klaar voor. Maar er zijn ook amper kinderen die gaan lopen voordat ze leren kruipen (of billenschuiven, maar iig vooruit gaan). Nou wil ik niet zeggen dat alles altijd langzaam en vloeiend gaat bij kinderen als ze het uit zich zelf leren. Mijn dochter leerde binnen 3 dagen zelf zitten, terwijl ze daarvoor zelf nog niet rechtop kon blijven. Dat gaat dus soms heel snel en met sprongen tegelijk. Maar het gaat wel natuurlijk, ze was er blijkbaar helemaal klaar voor om dat te leren, had het door en lichamelijk kon ze dat aan. Je kunt dat van buiten heel lastig inschatten of die keuzes maken voor je kind of ze ergens aan toe zijn. Beetje het zelfde als fruithapjes met 3 maanden. Je kunt wel denken dat een kind er aan toe is, maar je kunt niet van buiten in z'n maag/darmen kijken om te zien of die ook rijp zijn om dat aan te kunnen. Snap je?
Wanneer het kind kan staan (in de box, aan de tafel etc...) Lijkt mij een goede richtlijn, maar goed mijn kind moet nog geboren worden dus ik kan daar nu niet echt correct antwoord op geven. Ik heb een bepaald beeld bij veel dingen, maar misschien zal ik ze wel heel anders uitvoeren als het zover is. Als ik merk dat mijn kindje aan iets nieuws toe, hoe makkelijk dit antwoord gevonden word, zal ik dat proberen aan te bieden. Ieder heeft zijn eigen opvoeding en opvattingen daarin. Daar wil ik het verder bij laten, dit onderwerp is door TS niet voor ons meningsverschil gestart...
Ik heb ook de Chicco babywalker alleen dan de roze! Heb hem afgelopen weekend in elkaar gezet. Ze kan natuurlijk nog niet lopen maar al wel op de knopjes en dingetjes meppen Een loopstoeltje heb ik ook maar die staat nog in de doos, geen idee wanneer ik die tevoorschijn haal. Verlopig in ieder geval nog niet!
Wij hebben er geen. Ik vind het persoonlijk onzin. Een kindje heeft dat niet nodig om zich te ontwikkelen. Bovendien wordt het vaak ook te vroeg gebruikt, waardoor deze kindjes erin gaan hangen. Niet goed voor de heupjes en rug. Mijn motto: zoveel mogelijk je kind laten doen wat ie zelf kan.
wij hebben wel een loopstoel, ze mocht er van mij pas in toen ze zelf langs de salontafel ging lopen, ze hangt er ook niet in, maar staat. even een kwartiertje racen, ze vind t geweldig. de babywalker is ook een hit, eigenwijs dat ze voor zich uit kijkt, terwijl ze loopt, super! Ik vind dat er tegenwoordig erg veel regeltjes en wetten zijn, als iedere ouder nu eens helder nadenkt, dat weet je dat je kindje niet in een buggy kan zitten als t niet zelf stevig gaat zitten, niet in een loopstoeltje kan als het niet zelf al een paar pasjes zet met ondersteuning, en geen bijvoeding verdraagt als de darmpjes en het maagje nog maar 3maanden aan melk zijn gewend.