Ik zie hier regelmatig berichtjes voorbij komen met adviezen mbt voedingsschema's. Wat me daarbij opvalt is dat er al best veel gegeten wordt aan vast voedsel. En ik ben natuurlijk een onzekere moeder die aan de ene kant denkt dat ieder kindje zijn eigen ritme heeft en aan de andere kant bst gevoelig is voor hoe anderen het doen. Bij onze kleine man zijn we met ruim vier maanden begonnen met het aanbieden van vast voedsel. Eerst groente geprobeerd, maar dat was eigenlijk niks. Op een gegeven moment een halve geprakte banaan voorgeschoteld en dat ging er goed in. Hij krijgt nu elke dag een flinke fruithap (vers of uit potje, het gaat er allemaal goed in) en aan het eind van de middag een groentehapje (soms vers, soms uit potje, soms een combi). Hij heeft echt zijn favorieten, alles wat zoeter is en zacht lust hij wel. Maar de hoeveelheid is echt nog klein, veel meer dan 100 gram zal het niet zijn. Ik ben dan ook nog niet begonnen met het aanbieden van bijv. de 6-maanden potjes waarin ook vlees en vis zit. Ik geef ook af en toe een broodkorstje, maar dat vindt hij nog helemaal niks, hij trekt er echt vieze gezichten bij. Hij krijgt 's morgens één eetlepel fijne granen, maar ik heb niet het idee dat hij het smakelijk vindt. Nu is het dus ongeveer als volgt: 07.00-07.30 180/6 opvolgmelk met 1 eetlepel fijne granen 11.00-11.30 180/6 12.30-13.00 fruithap 15.00-15.30 180/6 17.00-18.00 groentehapje (niet zo veel dus) 19.00-20.00 180/6 met 2 of 3 eetlepels rijstebloem Ik volg dus gewoon mijn zoontje, hij heeft dit schema min of meer zelf "gebouwd". Op de creche, waar hij 2 dagen is, zeggen ze dat hij wat hongeriger lijkt dan voorheen, maar ik vind het zelf wel meevallen. Hij zit nu ook volledig op opvolgmelk. De fles in de ochtend gaat soms niet eens helemaal op en de groentehap is ook niet heel groot. Ik heb niet het idee dat hij iets mist. Ik blijf gewoon verschillende dingen aanbieden. Wat denken jullie? Krijgt hij te weinig? En als hij een bepaalde groente nou niet lekker vindt, moet ik dan iets anders hebben klaarstaan omdat hij anders zijn groente niet krijgt? Want als het aan hem ligt, krijgt hij elke dag wortel/doperwt . Vraag me bijvoorbeeld af of hij dat dan door heeft, dat als hij de broccoli uitspuugt, dat hij dan uiteindelijk toch zijn worteltjes krijgt . En kan ik ipv een broodkorst ook iets anders aanbieden? Soepstengel misschien? Ik lees dus dat sommige baby's met 7 maanden al een boterham eten tussen de middag! Nou, het is een heel verhaal. Misschien kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Met 6 maand kreeg mijn jongste 4 flessen van 180/6 opvolgmelk(half 8, half 12, half 4 en half 8 ongeveer). Groente en fruit kreeg ik er überhaupt niet in. Dat ging prima. Wel elke dag aangeboden, maar hij lustte het gewoon niet. Met 6,5 maand wel brood gaan geven, dat at hij dan na zijn half 12 fles, daar at hij wel snel een hele boterham met boter. Binnen een paar dagen. En dat was bij de oudste ook zo. Hij begon pas met 7 maand meer dan 1 hap van zijn fruit/groente te eten. Wel al snel doorsnee porties (150-200 gram vers/potje van 200). Dat haalde hij dus ook snel in. Ik gaf eigenlijk geen alternatieven, wel vaak toetje vanaf 7 maand, beetje yoghurt/kwark. Hij kreeg de laatste fles toch nog wel, dus hongerig gaan ze niet naar bed. Tussendoor gaf ik vaak fruit uit het knuistje (banaan, rijpe peer, rijpe meloen). Of van die babykoekjes van goodies, maar daar werd hij niet blij van. Liever fruit. We hadden van 6-8 maand grofweg het volgende ritme: Papfles van 180/6 met granen, of fles 180/6 met brood erna Tussendoor fruithap en water/thee(paar slokjes maar) Lunch met fles 180/6 en brood naar behoefte Tussendoor fles 180/6 Avondeten prak en vaak toetje Voor het slapen nog een 180/6 Na de 8 maand werd de melk minder. Die van middag tussendoor verviel voor thee met een babykoekje/fruitstukjes. Die van de lunch ging naar 120/4. Rijstebloem ging hier na de 6 maand niet meer in de avondfles. Beide jongens leken beter door te slapen op minder zware flessen vanaf die leeftijd.
Met 6 maanden begon ik een schema ontbijt-lunch-avondeten, twee tussendoortjes en laatste fles aan te houden. Die zag er toen zo uit: - 7.00 ontbijt: Eerst 180/6 fles met 2 scheppen fijne granen om te wennen, ongeveer 2 à 3 weken later uit een bordje met 5 scheppen fijen granen. - 9.30 tussendoor: fruit - 12.00 lunch: 180/6 fles - 15.00 tussendoor: 180/6 fles - 18.00 avondeten: vers prakje - 19.00 180/6 fles Broodkorst ben ik vanaf 6 maanden ongeveer gaan geven, vlak voor de fles van 12.00 uur. Hij kon dan een beetje sabbelen en wennen. Daarna gewoon de fles er achteraan. Als hij dan geen trek meer had liet hij vanzelf wel wat staan. Sinds 2 weken krijgt hij een sneetje brood met beleg, maar pas sinds dit weekend krijgt hij die helemaal op (rapley) dus is de fles die hij daarna krijgt iets kleiner (150/5 ipv 180/6). Fles van 15.00 is ook sinds 2 weken weg en vervangen door soepstengel, fruit of yoghurt. Als ik mijn zoontje een nieuwe smaak (verse)groente geef, zorg ik wel altijd dat ik een potje in huis heb voor het geval hij het echt niet lust. In geef hem alles vers, maar als hij iets echt niet lust (doperwtjes) waardoor hij bijna niets eet dan geef ik hem een potje. Nadeel is echter dat hij vers eten gewend is en dus een heel potje voor 6 maanden niet genoeg voor hem is, want dat valt veel lichter. Nu is mijn mannetje echt een vreetzakje, dus als hij z'n warm eten niet krijgt, komt hij echt te kort. Zal ik jouw geval denk ik een minder grote rol spelen. Maar ik zou dus vooral de groente die hij niet lust blijven aanbieden. Het kan tot wel 15 x proberen duren tot een baby aan een smaak is gewend. Hetzelfde geldt voor brood, gewoon aan blijven bieden. Eet hij het niet, dan niet. Je merkt gauw genoeg wanneer hij het wel gaat waarderen Zolang jouw zoontje nog niet gewend is aan verschillende smaken, zou ik inderdaad ook nog niet beginnen met de 6 maanden potjes. Ze kunnen beter eerst aan pure smaken wennen en daarna mixen met andere smaken. Om de hoeveelheden hoef je het niet te doen, want de potjes gaan vooralsnog nooit leeg toch?
Doen wat je nu doet. Met 6 maanden is een fruithapje, groentehapje prima. Als het eten maar vers is, dat vult ook meer hè! Eventueel een soepstengel tussendoor. Volgende maand kan je brood starten. Als hij meer eet kan mss de rijstebloem er af 's avonds. Voor de rest prima!
Te weinig? Ik was toen eigenlijk net begonnen met bijvoeding. Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken, het ziet er prima uit. Vergeet niet dat bijvoeding tot 4 maanden geen hele maaltijden horen te zijn. Vanaf 6 maanden kan je daar aan beginnen. Aangezien wij rond de 5,5/6 maanden zijn begonnen, lijkt het schema dat ik toen had op dat van jou. Met het verschil dat mijn kids rapley deden, en in het begin dus nog minder binnen kregen. Dus rustig aan, je kindje krijgt genoeg voedingsstoffen binnen via de kv. Het regelt zich vanzelf. En die 6-maanden potjes....het is super makkelijk om zelf wat te maken, gewoon een prakje maken van wat groenten en een aardappel. Of rijst. Nog leuker: leg een stukje brocolli of sperzieboon neer. Kan ie het lekker zelf opknabbelen Of wortel, pompoen. Hetzelfde geld voor fruit. Sta niet te veel stil bij hoeveelheden. Het eerste jaar staat in het teken van lekker eten, veel dingen proberen.
lijkt mij ook prima! Ook hier pas net begonnen toen en tot een maand of 8 echt proeven hoor, daarna iets meer. De oudste al altijd weinig, een kwart boterham tot een jaar.
Gelukkig! bedankt voor jullie reacties. Wel bijzonder hoe verschillend het kan zijn op het gebied van eten. We gaan gewoon verder op de huidige manier, ik wil inderdaad wel nog wat meer vers gaan aanbieden, wist niet dat dat ook meer vulde. En inderdaad misschien eens iets "heel" aanbieden, kijken wat er dan gebeurt .
Lijkt me helemaal prima. Mensen zijn allemaal anders en dus kinderen ook! Hier een kindje wat er graag eet. Begonnen met 5 maanden en hij is nu bijna 7 maanden en eet: ochtend: bv tussendoor: fruit lunch: 1 boterham (met niks) + thee tussendoor: cracker of rauwkost + bv (fles of live) avondeten: 100 -200 gram voor het slapen: bv soms late avond, heel soms 's nachts
Ik heb hetzelfde schema en ze doet het er prima op! CB gaf echter vandaag aan dat ik moest stoppen met rijstebloem omdat ze boven de curve zit qua gewicht. Granen ben ik nog niet mee begonnen. Gaf de rijstebloem ook in dr laatste fles, echter verbranden ze s nachts niks waardoor dit dus schijnbaar niet zo'n goed plan is.... Vorige keer werd dit juist door een andere verplwegkundige weer gepromoot... Moet je ermee!
Mijn kindje is een jaar geweest, maar die grote potjes zijn meestal echt teveel voor hem. Hij eet nu met de pot mee en het is echt heel verschillend welke hoeveelheden hij eet. Je kindje stopt vanzelf met eten als t genoeg heeft. Gebruik de schema's van anderen als 'tip' en houd een schema aan wat bij jullie past
Mijn oudste at met potjes echt minder. Hij vond ze niet lekker, dus at net genoeg tegen de honger maar niet meer.. De jongste at juist met gemak 200 grams potjes weg na de 7,5 maand. Altijd nog een aardappeltje/pasta er extra bij.. Maar met vers kwam hij maar tot de 150-200.. Bij hem leek het potje echt minder te vullen..
Iets anders: van de opvolgmelk mogen ze toch maar 600ml per dag drinken? Of heb ik het nou fout? Omdat mijn zoontje ook nog 4x 180/6 drinkt krijgt hij nog nr 1. Op het pak staat namelijk dat ze er maar 3 flessen per dag van mogen :S Schema ziet er prima uit! Mijn zoontje is ook 6 maanden en heeft praktisch hetzelfde schema.
Ze mogen van nr2 24 scheppen. Dus dat komt neer op 4 flessen van 180/6. Volgens mij geld dat voor elk merk voeding.
Bij Nutrilon staat als advies 6-8 maanden 3-4 voedingen van 180/6. Bij het CB hebben ze er ook nooit wat van gezegd. Ik denk dat we hier voorlopig nog wel op 4 flessen zitten. Je zal wel merken dat hij sneller verzadigd is van de opvolgmelk, as hier wel in het begin. Wat ik wel vreemd vind is dat je de opvolgmelk na bereiden in de koelkast mag bewaren en dan later mag geven eventueel ook koud. Ik begrijp niet dat dat dan ineens wel mag, want bij de Nutrilon 1 kon dat absoluut niet.
Op mijn pak (woon in het buitenland) staat 3x 210/7 vanaf 6 maanden, en vanaf 7 maanden 3x 240/8. Komt dus eigenlijk op hetzelfde neer, behalve dat ik het echt bizar grote flessen vind. Dan liever 4x 180/6. Ik maak dit pak op en koop dan nr2, kijk wel even hoe het gaat. Wat gek dat het dan ineens wel in de koelkast mag. Die nr 1 moest idd gelijk gebruikt worden. Maar goed, misschien komt het nog eens van pas
Ons cb adviseerde geen flessen boven de 200cc, dat rekt de maag van zo'n kleintje zo op. Hier ook begonnen met 800cc. 600cc hoor je ook vaker terug, maar dat is vooral omdat ze soms anders teveel melk drinken en de bijvoeding niet hoeven. Niet om de eiwitten dus, maar om de vulling.. Hier was het advies 600-800 tussen 6&8 maand, van 8-10 maand 600-500 cc en van 10-12 maand 500cc.. Evt die laatste maand al wat afbouwen en gewone melk geven.. Ik denk dat die kleinste baby's veel gevoeliger zijn voor de beestjes die in opgewarmde voeding zitten. Bij nr2 gebeurd vast hetzelfde proces, maar de maagjes zijn iets sterker. Ik heb het met nr2 ook nooit gedaan, leek me toch niet fris..