Maximum aan fruit?

Discussion in 'Voeding' started by red88, May 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Mijn dochter is gek op fruit en eet het liefst de hele dag door fruit.
    Zit er een maximum aan? Er zijn dagen dat ze 2 stuks eet, maar ook wel meer.
    Bijv. 2 mandarijnen, appel, bakje druiven (+/- 10 stuks).
    Maar eigenlijk zou ze nog wel meer willen. Brood is niet altijd een succes. In principe eet ze 's morgens 1 boterham en 's middags ook. Soms wil ze niet, maar dan geef ik tijdens het spelen of wandelen af en toe een stuk en eet ze het wel. En anders maar een dagje niet.
    Avondeten eet ze ook goed. Tussendoor eet ze een vokoren cracker en halve soepstengel of 2 bambix rijstewafeltjes. Soms rozijntjes.
    Groeien doet ze amper momenteel. Ze weegt 9,2 kg en is 76 cm dus niks te zwaar.
    Verder is ze erg beweeglijk en ondernemend dus ze zal ook een hoop verbranden.
    Ze krijgt fruit als tussendoortje maar ook wel na de maaltijd. Yoghurt ofzo krijgt ze niet ivm KMA.
    Ze weet waar het fruit ligt al kan ze er niet bij, maar ze staat dan wel te wijzen en te roepen.
    Of ze krijgt een bakje druiven in de box die ik expres al halveer zodat het meer lijkt haha en als het op is roept ze 'meer'!
    Vaak geef ik 2x 5 stuks en zeg dan dat het op is en dan accepteert ze dat wel.
    Ik laat haar altijd wat water drinken nadat ze fruit heeft gegeten ivm haar tandjes.

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik geloof dat geadviseerd wordt om een maximum van 4 stuks per dag te hanteren, i.v.m. de suikers en zuren die in fruit zitten. Maar 'klein' fruit, zoals mandarijnen tellen als 0,5 stuks, zeg maar. Dus daar zit je meisje nog niet aan!

Weet je... ik denk dan maar zo... ze kunnen beter fruit eten dan weet ik wat voor andere meuk, toch? En als ze verder haar andere maaltijden redelijk tot goed eet, lijkt het me niet zo'n probleem.
    Je zou anders kunnen proberen om wat rauwkost te geven als vervanging. Bijv. stukjes komkommer, gehalveerde cherrytomaatjes, etc. Die zijn minder zuur/zoet dan fruit. Wellicht vindt ze dat ook lekker!

Volgens mij doen jullie het prima hoor!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Volgens mij vallen de hoeveelheden wel mee. En het is gevarieerd. Als je nou 4 bananen op een dag gaf, is het al anders.

En inderdaad eens varieeren met rauwe groentes. Komkommer, tomaat, wortel.

2 boterhammen is ook wel genoeg. Ik was op die leeftijd blij met 2 keer een halve boterham. maar mijn jochie zat aan de bovenkant van de curves, dus dat scheelde weer..

4. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik zou zeggen, lekker dat ze zo goed eet toch! Ben het met MamaMarije eens. Liever veel fruit dan chips en koekjes en snoepjes en ga zo door.
    En idd zeker als ze haar ander eten ook goed eet, zou ik haar lekker laten eten.
    Het is veel, maar niet extreem veel wat ze eet, volgens mij.
    Lekker van genieten zou ik zeggen. :D

5. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Komkommer en tomaatjes lust ze niet, verder lust ze eigenlijk alles wel.
    Heb haar ook wel eens wat restjes groente zoals worteltjes gegeven in een bakje in de box tussen het fruit in, dan at ze dat ook wel op.
    Fruit is ook eigenlijk het enige zoet wat ze krijgt. Qua drinken drinkt ze vooral water of thee. Af en toe een doosje rozijntjes en heb toevallig de rijstwafeltjes van Bambix met honing omdat ze de 'gewone' niet hadden en grote rijstewafels wil ze niet.
    Ik vind het ook heerlijk dat ze zo graag fruit lust. Alleen moet ik er soms om denken dat ze het niet ziet staan want dan wil ze het gelijk hebben.
    Ze eet idd gevarieerd qua fruit. Banaan is het minst favoriet, juist de zuurdere dingen vindt ze het lekkerst.
    Als ze vervelend is, geef ik haar een appel ;) Is ze tenminste een tijdje mee zoet.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zie het probleem niet: ze is niet te dik, je geeft verder weinig suikers en je "spoelt" de tanden na. Mijn zoontje leefde op gegeven moment ook op borst en fruit. Nu eet hij 2 stuks fruit op een dag.

7. adi

adi Niet meer actief

melisa zou ook de hele dag door fruit willen eten. Ze is vooral dol op seizoenfruit. Hele bakjes druiven/bramen/bosbessen gaan er naar binnen,
    Gisteren heeft ze echt heel veel watermeloen opgegeten, in plaats van haar 15uur tussendoortje. Er zitten daar inderdaad veel suikers in, maar ook enorm veel vitamines en magnesium. Dan neem ik die (natuurlijke)suikers maar voor lief.

Share This Page