Hoiiiii Ik vraag me eigenlijk af of dit kwaad kan: Mijn zoontje krijgt tijdens het avondeten een klein laagje halfvolle melk. Omdat hij het echt heerlijk vind en ook gezellig omdat mama het ook altijd doet. Ik lees overal dat je pas van een jaar overstapt na koemelk ofzo, maar kunnen die paar slokjes kwaad?
Weet niet of het kwaad kan maar mijn kinderen hebben ook voor hun eerste verjaardag wel hier en daar al eens een slokje koemelk gekregen (of eens lekker een klein beetje brinta met melk). Er word gezet dat je eerst na het eerste jaar over mag stappen ivm eventuele allergie. Ik denk dat als je zoontje er goed op reageert het geen kwaad kan.
Nee geen reactie gelukkig. Hij krijgt altijd een bezeten blik in zn ogen als hij mij melk ziet drinken, zo lekker vindt ie het hahahaha. En aggg ongezond is het niet.
Mijn dochter kijkt ook alles uit mn mond en pakt als ze even de kans krijgt ook alles af wat ik eet. Maar ga ik het dan maar accepteren als ze een een stuk gevulde koek uit mn handen gritst, een chipje uit mn bakje, een stuk krantenpapier wat ik aan het lezen ben? Nee dus! Waarmee ik wil zeggen dat je helemaal zelf bepaald wat hij krijgt of niet. En niet hij! Nou is melk natuurlijk heel gezond en niet te vergelijken met een stuk koek of een stuk krant , maar ze hebben niet voor niks de richtlijn van 1 jaar (of soms 11 maanden). Waarom daarvan afwijken? Gewone koemelk bevat veel eiwitten en relatief veel zout wat niet wenselijk is voor baby;s jonger dan 1 jaar. natuurlijk gaat hij niet dood van een slokje en als het daar bij blijft kan het vast geen kwaad. Maar waarom zou je? omdat hij er zo van geniet? Denk dat mn dochtertje ook dolenthousiast wordt van een likje slagroom, een slokje fristi, een stukje pannenkoek of een boterham met pindakaas, maar ze mag echt nog even wachten!
Als eiwit en zout het grootste probleem zou zijn, zou een kind nog véél langer moeten wachten met kaas (bevat vele malen meer eiwitten en zout dan melk) en dat wordt vaak al eerder gegeven. Voorzichtige introductieschema's gaan uit van melk bij 11-12 mnd. Dat heeft te maken met mogelijke gevoeligheid voor onbewerkte koemelkeiwitten. Maar blijkbaar is jouw zoontje daar niet gevoelig voor, en als hij het goed verdraagt mag hij het al wel hebben.
Agg ik ben nou eenmaal niet zo moeilijk qua eten. Likje slagroom of een ovenpatatje om op te sabbelen vind ik ook geen probleem. Alles met mate. Smeerkaas en leverworst bevat volgens mij altijd nog meer zout. Ik ben blij als hij van zijn eten geniet. En eigenlijl helemaal als het is van iets gezonds, zoals een slokje kouwe melk. Overigens trekt hij niks uit mijn handen. Dan zou ik niets meer kunnen eten.