Hallo, Mijn dochter is op een crashdieet en raakt haar babyvet (dat had ze genoeg) in een heel hoog tempo kwijt. Ze eet sinds ze 1 is geworden geen brood meer en omdat ik het vertik haar eten nog te pureren eet ze ook geen warm meer. Al met al eet ze dus bijna niet. Ze krijgt 's ochtends en 's avonds pap en tussen de middag krijgt ze een fruithapje (zelf gemaakt en wel gepureerd). Daarnaast krijgt ze nog 3x daags borstvoeding (dat zijn een paar slokjes voor het slapen gaan). Ze is heel actief (loopt ook sinds ze 1 is) en krijgt weinig tussendoortjes, alleen om 15.00 een koekje (die eet ze 9 van de 10 keer ook niet op). Haar gewicht is prima in orde, ze zit met zowel lengte als gewicht aan de bovenlijn van de curve) Ze drinkt ook goed. We proberen er geen punt van te maken en houden het gezellig aan tafel maar zo nu en dan raak ik toch wel een beetje gefrustreerd en merk ik dat mijn geduld niet meer zo groot is. Ook pap weigert ze wel en dan leiden we haar af zodat ze toch eet, als ze eenmaal begonnen is eet ze dan het hele schaaltje leeg. Dit lukt alleen niet met brood, warm eten en stukje fruit. Misschien moet ik me geen zorgen maken en dat doe ik ook niet echt maar ik vindt het wel erg vervelend dat ze zooooo slecht eet. Hebben jullie hier ervaring mee??? is het een fase??? gaat het over??? of heb ik gewoon een slechte eter??? liefs
Meestal gaan kindjes minder eten na hun 1e verjaardag. Mijn jochie ging ook steeds minder eten. Tot 11 maand kon je alles wel in hem stoppen, daarna steeds minder. Was soms blij met 2 halve boterhammen op 1 dag (ontbijt en lunch), een paar happen avondeten, een half stuk fruit.. Ik gaf ook niks extra, want hij kon het wel eten, hij wilde gewoon niet. Tot die tijd zat hij ook hoog in de curves, qua gewicht iets meer dan zijn lengte. Inmiddels is het een peuter met gezonde eetlust, die een nieuw lijntje heeft gevonden. Na zijn 2e verjaardag zat hij op het middenlijntje van de curve voor lengte en gewicht, en blijft daar nu netjes op zitten. Zijn baby-bouw is gewoon heel anders dan zijn peuter-bouw. Hij begon met de curve van mama, en zit nu meer op die van papa..
Vervelend en frustrerend he dat ze zo slecht kunnen eten. Gelukkig heeft jou dametje voldoende reserves en zal het waarschijnlijk een fase te zijn. Mijn zoontje zit mijn gewicht onder in de curve. Is altijd een slechte eter geweest en dat is hij nog steeds. In de ochtend krijgt hij een papfles maar die gaat vaak niet helemaal op. Zijn fruit eet hij meestal de helft van op. En brood is soms helemaal niets en soms een halve boterham. 1 kaakje gaat er altijd wel in. En warm eten wisseld heel erg. Soms eet hij geen hap en soms een aardig prakje (2/3 potje) Voor het slapen gaan krijgt hij een fles groeimelk. Zodat hij toch voldoende vitamines binnen krijgt. Drie weken geleden leefde hij op 1 papfles per dag. Maar ach als hij niet wil dat wil hij niet. Ik probeer er maar geen punt van de maken al is dat wel lastig. PS: Hij eet soms wel 1/4 bruin bolletje. Dit vind hij wel lekker als hij bijv in de wagen zit.
Je kunt het er moeilijk in proppen he?! En zolang ze nog goed groeit zou ik mezelf weinig zorgen maken. Ik zou gewoon blijven aanbieden. Kan ze niet al stukje banaan eten ofzo?! Misschien interessant voor haar? Al ander beleg geprobeerd op brood? Bv rozenbotteljam? wat zoetig en niet heel erg ongezond... Krentenbolletje? etc. Maar ik zou me ieder geval niet te druk maken! Sccs, soms vast best frustrerend!!
Dank jullie wel voor de reacties en tuurlijk weet ik dat ze niet verhongerd en misschien is het een fase maar het kan soms zo lastig zijn. Ze kan al heel goed stukjes fruit eten, ze at met 8 maanden al een halve banaan en stukken appel/peer maar nu bakt ze er niets van. Ik geef het haar dus gepureerd omdat ze dan in ieder geval iets van fruit binnen krijgt. Daarom ga ik haar avondeten dus niet meer pureren, als ik dat wel doe eet ze alles op. Is ze dan gewoon zo koppig??
Oh ja op brood heb ik alles al geprobeerd, jam/geprakt fruit/appelstroop/perenstroop/vruchtenhagel/smeerkaas/kaas/vleeswaren/etc
Ik denk dat ze gewoon geen honger heeft.. Anders zou ze echt wel meer eten. Ze maken het echt wel duidelijk als ze honger hebben. Zolang ze tussendoor niet piept zou ik me echt niet druk maken (zeg ik 2 jaar na die fase). Zomaar wat vragen die mij destijds gesteld zijn: Voer je haar trouwens, of laat je haar zelf prutsen met het eten, met vingers en vork? Dat laatste bleek hier ook te helpen. En hoeveel pap geef je? Opzich hebben ze genoeg aan 300cc zuivel, en dat krijgt ze waarschijnlijk ook wel uit je BV, en misschien 1 portie pap. Misschien zit ze daar iets te vol van?