waarom wil iedereen maar eten toe stoppen?

Discussie in 'Voeding' gestart door xxxxx1974, 31 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Hebben jullie dit ook bij jouw kind(jes)? Heb het idee dat mensen een kind vooral met eten willen verwennen. Gisteren bij familie geweest en als ik niet oplet zit iedereen m'n kinderen (ongezond) eten toe te stoppen. De jongste wil niet eten maar oma vond het zo leuk om een koekje te geven (ging mooi niet door). Kijken of ie dit lust, of dat... (en dan vooral met witbrood en zoetigheid aankomen) terwijl ie niet eens fruit en groente eet... . En als we ergens op bezoek gaan of naar een winkel krijgt m'n oudste (2,5jr) altijd een doosje snoepjes oid. Hij lust het niet maar toch....
    Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen gezond leren eten en weinig snacken maar het lijkt alsof de omgeving dat niet zo belangrijk vindt.
    Wat vinden jullie hiervan en hoe gaan jullie hiermee om?

2. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Klinkt me bekend in de oren.
    Bij de notenzaak of andere winkel krijgt onze kleine een doosje rozijntjes, bij de slager een plakje worst, maar dat vind ik allemaal niet zo erg. Daar kom ik toch niet dagelijks!

Maar mijn schoonouders, daar moest ze zo nodig voor ze 1 jaar was al van die (bambix) kinderkoekjes en dat terwijl wijzelf nog helemaal niets van dat gaven. Ze moest gewoon eerst goed leren eten!
    Nou dat heeft wel diverse ruzies opgeleverd hoor.
    Heb ook zojuist tegen mijn man gezegd dat onze dochter HOOGUIT 1 oliebol mag eten. Mijn schoonvader gaat bakken en die zijn hier met oud & nieuw. Gelukkig was mijn man het daar roerend mee eens.

Maar soms lijkt het wel of ze alles maar MOETEN eten, daar word ik weleens moe van. Want 'ja die producten zijn er toch'..... <zucht>

3. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Herkenbaar hoor. Nou zit ik er zelf niet mee, hij leert vanzelf wel dat opa en oma hem verwennen, maar papa en mama dus niet. Van een koekje gaat hij niet dood, en van ons krjgt hij dan een rijstwafel die ook nog steeds favoriet is.

4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Heeeeel herkenbaar helaas..
    Met kerst hebben we gezegd dat hij geen knijpertjes mocht.. het gaat me niet zo zeer om het knijpertje zelf, maar wel het feit dat hij vlak daarvoor nog een rijstewafel had gehad en over een uur zijn groente moest eten. kom ik terug van de wc, zit meneer vrolijk met een bordje knijpertjes voor zn neus.. (papa was even buiten)..
    'ach kijk nou, hij smult er van!' ja zal best, maar ik heb gezegd dat het NIET mocht..

's avonds gingen we gourmetten en ze hadden voor de kinderen natuurlijk ook klein vlees gehaald.. Maar Lenn moest van mij wel eerst zijn groente eten plus toetje.. Dan een stukje hamburger o.i.d. vind ik echt niet erg, maar wel eerst normaal eten..
    nouja, was zielig;) en toen hij zijn druifjes toch liever had dan het vette vlees was ik te streng;) kan ik het helpen dat hij gek is op druiven :D

Lenn heeft dagen dat hij gewoon NIET luisterd, maar geloof dat mijn familie NOOIT luistert...

5. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Baaah om te kotsen!! Ik haat dat soort gedrag echt!

Onze kleine is nog niet toe aan vast eten, maar mijn schoonmoeder spant de kroon op vlak van forced-feeding (zo noem ik het.)
    Zag het bij het kindje van m'n man's broer;
    Nouuu, lust jij geen chocolade?? Toch nog eens proberen, komaan, chocolade is lekker: *por,por met de chocolade tegen z'n lippen*
    :(

6. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

22 nov 2010
    114
    0
    0
    In onze familie wordt over het algemeen gezond gegeten. Maar af en toe gebeurt dit inderdaad wel eens. Maar op zich weet iedereen hoe ik met eten ben en meestal wordt het dus even gevraagd of mijn zoontje wel of niet iets mag.
    En soms iets door de vingers zien.

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn dochter is natuurlijk pas 8 maanden, maar helaas heeft mijn vader er ook nogal een handje van om haar dingen te geven die ik niet wil. En ook nog zonder het te vragen :x. Met 2e kerstdag zag ik dat hij haar een stukje Schwarzwaldertaart wilde geven. Toen ben ik voor de zoveelste keer uit mijn slof geschoten. Het maakt me woest dat hij het toch elke keer probeert, terwijl hij weet hoe ik erover denk. Ik vind het rete-irritant en bovenal respectloos.

8. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja irritant en herkenbaar. mijn man is ook een snoeperd en die stopt haar zelfs al soms iets teveel toen naar mijn zin. maar goed hij is toch weinig thuis dus compenseer ik dat zelf wel overdag hahaha. mijn ouders geven haar gelukkig niet teveel rommel.
    maar mn schoonouders grrrr al kom ik dara maar 5 minuten even binnen gelijk die doos lange vingers weer open grrrrrrrrrrrrr

9. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Ook erg herkenbaar hoor, hier wil iedereen ons manneke altijd lange vingers geven, of andere koekjes. En dan net bijvoorbeeld als hij fruit of brood heeft gehad..

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    heeft hier ook iemand uit de familie gedaan.. 'kwarktaart lust ie dus ook'
    huh? had ze hem dus stukje kwarktaart gegeven.. Note: Hij was krap 7 maanden..

11. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat erg! Jeetje! Gelukkig is mijn familie helemaaaal niet zo... Ze bemoeien zich echt helemaal nergens mee en weten precies wat Yasemin wel en niet eet.
    Nu heeft mijn moeder ons vroeger ook alleen maar 'gezonde' dingen gegeven msischien scheelt dat!

Mijn schoonfamilie is wel zo, maar die weten gewoon niet beter voglens mij. :) Ze wonen in het buitenland en toen Yasemin 5 maanden was waren we een week bij ze op vakantie. Ben de hele week bezig geweest hoor...haha. Flesjes limonade, stukken geitenkaas, brood, en ook gewoon snoepjes! Gelukkig zijn wij pas begonnen met bijvoeden met 6 maanden, dus toen at ze echt nog helemaal niets.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier wilden m'n schoonouders haar ook biscuitjes geven maar manlief heeft gezegd dat ze dan beter een zakje bambix rijstewafeltjes kan halen als ze graag wat wil geven. Dus als ze daar is, krijgt ze een rijstewafeltje (die ze thuis ook krijgt).
    Verder heeft ze allergieen dus ze kan ook niet alles eten.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Roeltje: Als iemand mij zou vragen "Mag ik dit aan je kindje geven?" en ik zou nee zeggen en ze zouden het even later toch doen, dan zou ik heel rustig onze spulletjes verzamelen en met man en kind weg gaan. Dat gebeurt dus maar 1 keer en daarna nooit meer. Er zijn namelijk maar twee mensen die bepalen wat ons kind eet! Mensen mogen het best met onze keuzes oneens zijn, maar niemand heeft het recht om tegen ons in te gaan!

Ik zou geloof ik bij opa's en oma's wel net iets meer goed vinden dan ik thuis zelf zou geven. Zij mogen een beetje verwennen. Maar ook dan zijn WIJ degenedie bepalen hoe ver dat verwennen gaat!

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    nou normaal doen we dat dus ook, maar toen idd even niet..toen waren een aantal opmerkingen van onze kant voldoende..

na het eten was er weer zoiets voorgevallen (alleen dan niet over eten) en toen heb ik Lenn zijn jas aan gedaan en mn man een seintje gegeven en weggegaan.. Ja heel jammer van de gezelligheid maar pech dan maar..

Nu zijn wij belachelijk streng met alles volgens sommige uit de familie dus dat botst al lekker (tja, mijn kind heeft met zijn vingers uit de kerstboom te blijven)

maar goed, was beetje offtopic:p

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou ja, of het nu over eten gaat of over andere dingen in de opvoeding: het is respectloos tegenover de ouders om kinderen iets te geven of te laten doen waaran je weet dat de ouders het echt niet willen. Ik zou me dan echt niet welkom voelen en inderdaad mijn biezen pakken. Ik voel me niet in mijn eentje verantwoordelijk om het " gezellig te houden". Als mensen dat graag willen, beginnen ze maar bij zichzelf door de wensen van andere papa's en mama's te respecteren.

16. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik ga mijn kinderen bij de volgende verjaardag in mijn familie een tshirt aantrekken met 'niet voeren'. Echt, die mensen zijn zo irritant, met name mijn oma. Ze stoppen mijn dochter van alles toe, elke keer moet ik weer zeggen dat wij (mijn vriend en ik) de enigen zijn die haar wat geven. Maar het komt niet aan ofzo:(
    Erger me er kapot aan. Ze is geen hond!

17. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt :) Alleen zo jammer dat als je voet bij stuk houdt je altijd discussie krijgt en mensen het 'raar' vinden of zelfs beledigd zijn dat ze iets niet mogen geven (oma). Het is inderdaad gewoon respectloos om papa of mama te passeren.

@ maja: leuk idee van dat shirt :D

18. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Herkenbaar!
    Zoontje van bijna 6 mnd. ze willen inderdaad al met de lange vingers aankomen, of taart (?!) met kerst...dan moet ik echt zeggen, nee nog niet..hij is nét met een fruithapje begonnen zeg!We doen alles rustig aan met zijn eczeem, wie weet reageert ie ergens op.
    Bij m'n schoonouders kan ik alvast voorproeven..die stoppen mijn kleine nichtje (2,5) ook alles toe..chocolade, koek, weet ik het! Schoonzusje is daar ook niet blij mee, die zei al 'bereid je maar voor'.
    Nou als het mij niet zint dan krijgen ze dat echt wel te horen. Gelukkig is er tot nu toe naar mama geluisterd..maar lijkt me echt vet irri als ze het dan gewoon geven..
    Dat t-shirtje 'niet voeren'... geweldig idee! Ga ik tegen die tijd ook aanschaffen whaha!

19. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik vind het verschrikkelijk.
    Onze dochter is nu bijna 3, en daar is het echt heel erg.
    Wij zijn best streng qua voeding. Dus thuis krijgt ze geen snoep, veel fruit, geen frisdrank etc..

Mijn moeder gaat hier prima in mee, maar mijn schoonmoeder. Grrrr. Het is een lief mens, maar om eens een voorbeeld te geven:

Gister op visite: Het begon met een oliebol, chips, vervolgens wilde ze F een chocoladekransje geven (ik zag het op tijd, dus die heeft ze niet gekregen), nog wat hapjes etc. Na het avondeten kwam zijn moeder met pannenkoeken en chocoladeijs. Weer aangegeven dat F. het niet mag hebben, en dat gevraagd of oma ook gewoon een beetje yoghurt voor haar had. Nee hoor, het volgende moment zit mijn dochter aan een pannenkoek. Weliswaar zonder ijs, maar dan nog...

En dan heeft heeft ze gister enkel aanmaaklimonade gehad, als ik er niet bij ben, of ik let niet op, krijgt ze zo een blikje fris of chocolademelk.

Laatst waren we in het ziekenhuis, wilde ze haar een kitkat geven.

Dit waren een paar voorbeelden, maar het is iedere keer opnieuw raak. Ik kan er zo boos om worden. Ze mag echt wel een keertje wat lekkers bij opa en oma, maar gewoon geen chocola, frisdrank of weet ik veel wat.

20. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    lizab: het lijkt mijn schoonmoeder wel ;) Het is alsof gewoon diksap niet meer voldoet, het moet fristi zijn oid. En ze begrijpt maar niet dat m'n zoontje een mandarijn lekkerder vindt dan chocolade of snoep...

Deel Deze Pagina