Wat ontbijt jouw peuter?

Discussion in 'Voeding' started by Mama1978, Apr 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nog 11 maandjes en dan gaat ons meiske naar school...
    Ik ben nu al een beetje nerveus over hoe we dat gaan doen. Ik werk zelf in het onderwijs en moet dus echt op tijd op school zijn. Ik zal haar dus drie dagen per week naar de voorschoolse of opa en oma moeten brengen, die haar dan weer op school afleveren.

Maar nu staan we altijd om half acht al bij de oppas. Ze krijgt op die dagen nog steeds (schaam schaam) een papfles. Vindt ze heeeeerlijk! En mama vindt het heeeeel makkelijk... Ik zie het ook echt niet voor me om voor 7.15 een broodje naar binnen te werken bij haar. Ik sta om 06.10 op, dan kleed ik me aan en maak ik me op. Om 6.30 krijgt mijn zoontje van net 1 een papfles en die kleed ik aan. Om 6.45 krijgt zij een papfles en dan kleed ik haar aan. Dan naar beneden, zelf ontbijten en om 7.15 gaan we de deur uit.
    Zo'n papfles is met 2 minuten op, over een ontbijtje doet ze op mijn vrije dag ruim een uur. Als ik er echt achteraan zit kan ze het met een minuut of 20, maar dat is alleen als ze meewerkt en als we aan het spelen zijn en ik er dus ongemerkt af en toe een hap naar binnen schuif.

Hoe doen jullie dit in godsnaam?? :(

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,548
    3,057
    113
    vraag ik me ook wel af ja,..
    hier krijgt ze sochtends ook altijd brood..maar doet ze idd ook half uur-uur over om dat op te krijgen. *ze zit dan wel ondertussen tv te kijken, schaam schaam* t scheelt bij mij wel als ik het in kleine stukjes snij.. dan gaat het wel iets sneller.
    maar misschien bord pap een idee? brinta o.i.d. ?

3. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja, dat heb ik dus wel al geprobeerd, maar ze wil niks anders. Het is echt een supermoeilijk etertje, ze wil alleen brood. Haar eetpatroon is heel vast op mijn vrije dagen: 2 broodjes, een knijpkwarkje en avondeten. Verder moet ze niks. Fruit eet ze niet, alleen onder dwang. Ze is totaal niet van de variatie, tja alleen wat betreft broodbeleg. Avondeten is ook vrijwel elke dag hetzelfde. Er zijn drie of vier dingen die ze lust. Daar maak ik me ook druk om: op school eten ze een tussendoortje om 10.00, zij lust geen enkel koekje. Alleen chocola, maar ja, dat kan ik niet meegeven, haha. Dat wordt echt nog wat...

4. truus1980

truus1980 VIP lid

Sep 26, 2007
    6,259
    2
    36
    Bij Emmen
    Hier ontbijten wij met een kommetje brinta. Zo krijgt hij lekker zijn melk en de vezeltjes binnen. En mama ook ;)

Brood duurt hier ook minstens een half uur. En ik heb smorgens echt geen zin in het gezeur dat hij nu eens zijn broodje moet eten.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Tjonge, ja das wel heel vroeg ;).
    Mijn dochter gaat sinds kort naar de psz (moet ze om 835u zijn) en dan krijgt ze wel gewoon zoals altijd een boterham (of 2) met een beker melk. Ondertussen doe ik dr haar en schuif zelf een boterham naar binnen.
    Ze doet daar ongeveer 15-20 minuten over.

Het gaat ook wel eens door mijn hoofd om dr lekker makkelijk een bord pap (brinta) te geven, vind ze ook erg lekker, maar eigenlijk vind ik dat ze gewoon boterhammen moet eten. En zo supertraag eet ze eigenlijk niet dus ;)

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,548
    3,057
    113
    zo weinig? hihi
    mn dochter (1 mnd ouder als die van jou) eet sochtends 2-4 bruine boterhammen, tussen de middag ook 2 of 4.. en dan avondeten echt veel.. en dan toetje,meestal een kom vla. en dan tussendoor nog snoepjes en fruit.

vind ze smoeltjes of liga ook niet lekker? of dora koekjes? dat ze zelf wat mag uitkiezen uit het schap,misschien wilt ze het dan wel?

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,548
    3,057
    113
    ohja als ze hier brinta eet (gerust 2 kommen) eet ze daarna ook nog 2 boterhammen.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje (ruim 2,5) eet 's ochtends:
    - een boterham of
    - twee beschuiten of
    - American pancakes (soms)
    - crackers

+ een stuk fruit en bekertje melk. Hij eet dit gewoon in een normaal tempo op dus we staan op een normaal tijdstip op zodat hij (en wij) gewoon kunnen ontbijten.

Als je kindje het niet gewend is, zal het wel een tijdje duren voordat het gewoon wordt en het in een normaal tempo gaat. Ik denk dat het een kwestie is van gewoon doen en aanleren dat het normaal is.

Gelukkig is mijn zoon (nog?) geen grote eter en vindt hij het na één boterham + fruit wel welletjes. Misschien dat dat ook scheelt.

9. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn hemel, mamaChantal, wat kan jouw meid bunkeren! Hahaha! Ik wou echt dat de mijne zo at hoor. Mijn zoontje eet twee keer zoveel als zij. Tja, ze schijnt geen ondergewicht te hebben (14 kilo bij 100 cm.) Maar die leuke koekjes, daar trapt ze ook niet in. Ongelooflijk he? Ik snap ook echt niet waar het vandaan komt hoor, verder is iedereen hier in huis echt verslaafd aan eten, maar bij haar gaat er gewoon echt niks in.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Koekjes als ontbijt??! (of begrijp ik t verkeerd?)
    Daar zou ik echt niet aan beginnen!

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    MamaChantal, holy!! Jouw dochter eet echt veeeel :D!! Ik dacht dat de mijne al goed at voor een peuter!

12. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee, niet als ontbijt, maar voor als tussendoortje als ze naar school gaat... ;)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij ontbijten altijd met brood (soms beschuit), maar Eva eet gewoon niet zoveel 's ochtends, zeker als we haar wakker moeten maken eet ze nog geen halve boterham. Nou, dan maar niet, eet ze later op de dag maar wat meer. Wat ze trouwens niet altijd doet dan (maar soms opeens wel 3 boterhammen tussen de middag), maar ze doet het verder prima, dus ik vind het wel best!

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Oh, hihi, sorry!

Snoopy, zo denk ik er ook over. Laatst at ze ook alleen maar t beleg van t brood af voor ze naar de psz ging. Heb t een beetje proberen te stimuleren, maar ze wilde niet. Nou ja, dan niet hoor.
    Om 10u krijgen ze fruit en dan eet ze gewoon lekker goed met de lunch. Verder zijn ze daar toch lekker bezig, dus dan vliegt de tijd (en kan ze niet schooien, zoals ze thuis zou doen).

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom is veel eten toch een kenmerk van 'goed eten'.. ik begrijp dat niet zo goed. Ik vond sommige hoeveelheden die ik hier lees eigenlijk helemaal niet goed maar gewoon erg veel.
    Mijn zoontje is in mijn ogen een goeie eter omdat hij gewoon altijd gemakkelijk drie keer per dag eet, een redelijke hoeveelheid en alles lust (en alles probeert)...
    2-3 belegde bruine boterhammen met korsten
    300 ml zuivel op een dag
    normale warme maaltijd met voorkeur voor groene groenten
    2-4 stuks fruit
    1 koekje of ander lekkers
    1 liter drinken (water, diksap en thee, soms chocomel)

16. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja, het hoeft natuurlijk niet zo veel te zijn om gezond te eten, maar mijn dochter eet dus gewoon ronduit ongezond. Zo weinig dat kan gewoon niet goed zijn. En zo weinig variatie. Ik heb altijd alles geprobeerd om haar te laten eten, maar gewoon niks werkt. In tegenstelling tot mijn zoontje, die eet werkelijk alles wat je voor zijn neus zet, Het moet ook niet in het zicht zijn als het nog te heet is, want hij krijst de hele boel bij elkaar als het niet snel genoeg gaat. Dus het ligt vast niet aan mijn kookkunsten. Mijn dochter wil alleen spinazie, spaghetti en twee soorten potjes van Olvarit. En een bord met vlees kan ze ook wel op trouwens, maar zonder aardappelen en groente.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Veel betekent absoluut niet beter, dat bedoelde ik zo ook niet eigenlijk. Ach ja, is is waarschijnlijk ook gewoon een zegswijze, 'goed eten'. Ik bedoel meer een makkelijke eter ;).
    Hoeveelheid is sowieso erg verschillend per kind/mens. De een heeft ook meer nodig dan de ander.

Uiteraard is 'genoeg', gevarieerd en gezond het beste. En dat doet mijn dochter ook, dat heb ik ook liever dan dat ze alleen maar veel eet.
    Lijkt me erg lastig als ze (te) weinig, niet gevarieerd of (te) veel en/of alleen ongezond eten.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter eet nooit wat s´morgens, eigenlijk drinkt ze alleen wat melk.

Om 10.15 eet ze wel wat op de psz.

19. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

Jul 5, 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    hier ontbijt zoon met 2 of meer volkoren cracotte's met beleg op de bank met de tv aan, das het enige eet moment dat ie niet aan tafel moet. Scheelt mij een hoop tijd en ge"ruzie" omdat ie niet door wil eten. En gezien ik er iedere ocht alleen voor sta ( papa is al om 6.15 uur weg ) met een vaak dwarse zoon is neem ik dat met liefde voor lief. Dochter eet ook liever geen brood ( tussen de middag ook al niet favo ) die zij is ook aan de cracotte's in haar kinderstoel bij mij aantafel

20. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Er is niks mis met pap toch, en sja dan maar uit een fles. Toch beter als niks denk ik dan.

Mijn zoon begint ook met een papfles, en dan krijgt hij pas trek dat hij nog wat wilt eten. Krijgt hij alleen melk, dan wil hij eigelijk niks eten.

Share This Page