Vol of halfvol? Meedenken?

Discussie in 'Voeding' gestart door Nescio, 25 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

In veel topics komt de vraag terug of je dreumesen en peuters volle of halfvolle yoghurt/toetjes moet geven. De informatie is alleszins onduidelijk en veel cb's geven ook tegenstrijdige adviezen (de een zegt volle yoghurt, de ander magere yoghurt, nog veel meer halfvolle yoghurt en kwark, etc.)

Op deze website (van Kind en Gezin) heb ik het volgende gevonden:

http://www.kindengezin.be/voeding/eten-en-drinken/peuter-en-kleuter/op-het-menu/

Onder aan de website vind je info over halfvol of volle melk(producten). Dit is wel vanaf 18 maanden, maar yoghurt etc. geven de meeste onder ons al veel vroeger.

Maar wat denken jullie, klopt het advies hier om alleen volle melkproducten te geven? En houdt deze redenatie een beetje steek of is het onzin? Ik weet wel dat volle koemelk an sich niet geschikt is, maar hier raden ze toch aan dat te geven (of de zogeheten peutermelk, daar zou ik weer niet in trappen).

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Tja, ik vind het een mooie discussie. Ik heb me er ook suf op gezocht en ook een voedingsmiddelen technoloog gevraagd. En een dietiste. Waar ik uit ben gekomen is dat zekeropgroeiende kinderen de vetten nodig hebben en ook de vitamines, in volle producten. Het zijn niet zozeer de verzadigde vetten waar we zo bang voor moeten zijn, maar de transvetten. Verzadigd vet is niet alleen maar slecht namelijk. Ik zal eens op zoek gaan naar bronnen hiervoor.

Overigens zal, mocht mijn dochter dit lekker vinden, zij wel halfvolle melk krijgen. Dit vind ik zelf zoveel lekkerder dan volle. Maar goed, daar komt ook de zuivel discussie weer want mijn dochter zal niet iedere dag koemelk krijgen. En dat is niet de discussie hier :D

3. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik zou gaan voor de minst bewerkte producten, dus vol, net als bv roomboter tov margarine.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vol. Eens dus.

Een kind in de groei doet niks met verzadigde vetten zoals dat bij volwassenen zorgt voor een te hoog cholesterol e.d.

In volle zuivel zitten bouwstoffen die een klein kind gewoon nodig heeft. Vitamine D bijvoorbeeld zit al niet meer in afgeroomde melk. Vetten heeft een kind nodig voor een goede hersenontwikkeling en stofwisseling.

Kleine kindjes krijgen massaal te weinig vetten binnen. Gevolg: peuterdiarree. Het wordt vaak onderschat hoe belangrijk die vetten zijn. Ik ben het echt kotsbeu dat het tegenwoordig steeds de verkeerde kant op slaat: 'Help, mijn baby van 8 maanden is te dik, ik geef nu magere yoghurt'. Een kind zonder medische aandoening word niet zomaar te dik. Misschien eens kijken naar zoete koek, sapjes en witte koolhydraten (soepstengels e.d.), suikers dus.

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
  6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
  7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vol heeft de voorkeur. Daarmee wachten tot 18 maanden is natuurlijk volledige onzin, dat is aangepraat door de industrie.

Makkelijke vuistregel: halfvolle kinderen geef je volle producten, volle kinderen geef je halfvol!

8. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wij geven zelf volle yoghurt, maar halfvolle melk.

9. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik heb een vol kind (met 9 mnd 11,5 kg en 75 cm) heeft zij dan die belangrijke vetten uit volle producten niet nodig voor een goede ontwikkeling en kan ze het met halfvolle producten af?

Nu krijgt ze op af en toe een paar lepeltjes (volle) griekse yoghurt als toetje na geen zuivel (behalve mama's slagroom dan natuurlijk :))

10. zogelukkig

Mijn conclusie is dat het VC compleet absurde adviezen geeft! Magere melk aan peuters geven, tsss .. *schudt hoofd*.

VET IS NODIG

"Let op vet!" is de welbekende slogan van het Voedingscentrum. We worden er op gewezen vooral vetarme producten te gebruiken. Dit, omdat we anders met onze voeding te veel vet binnen krijgen, dat door ons lichaam wordt opgeslagen waardoor er een grote kans bestaat op overgewicht.

Voor een peuter gelden echter andere adviezen: een peuter mag namelijk gerust wat (gezond) vet gebruiken. Natuurlijk moet je letten op vet, niet te vaak ongezonde snacks eten, maar vergeet ook niet dat vet een voedingsstof is die met name jonge kinderen ook nodig hebben. Volle melk en margarine, vette vis zijn geen probleem. Zonder voldoende vet in de voeding van een peuter bestaat de kans dat deze te weinig vet gebruikt. Een peuter heeft vet nodig omdat zijn lichaam hieruit energie haalt om te groeien, te spelen en zich te ontwikkelen. Tevens zit in deze vette producten vitamine D wat ook belangrijk is voor peuters, zie boven.

Ja, er zit (verzadigd , dierlijk) vet in volle melk, maar laten we wel wezen, dat gaat om 3,5 % ; bepaald geen schokkende hoeveelheid.

We zijn sinds pak hem beet de jaren 80 een beetje ‘gehersenspoeld’ door de boodschap ‘vet = slecht [slogan van het Voedingscentrum, waarbij gesubsidieerd door Becel, die massaal de halvarine aan de man probeerde te brengen], maar net als alle andere voedingsstoffen, hebben we ook vetten gewoon nodig. Zij het in beperkte mate. Geloof het of niet , maar er lopen heel wat mensen rond met stevig overgewicht, die ondervoed zijn door onder andere een tekort aan (voornamelijk onverzadigde) vetten.

Met name bij overgewicht moet je extra op de soort en hoeveelheid vetten letten, en bij ondergewicht geldt dus het omgekeerde. (Mijn dochter moest vanwege zwaar ondergewicht ook aan de volle producten, maar die at ook te weinig, dus WAT ze at, moest zo voedzaam mogelijk zijn.)

De vele kinderen met overgewicht zijn overigens zelden of nooit dik van de volle melk, maar van alle tussendoortjes (ook gezonde), extraatjes, drie voedzame maaltijden en minimaal drie voedzame tussendoortjes per dag, weinig lichaamsbeweging en oververwarmde huizen waar je zelfs in de winter jezelf niet warm hoeft te houden. Alle kinderen dan maar op voorhand volle producten verbieden, heeft weer eens veel weg van doorgeslagen gezondheidsmanie, en is in dit geval en typisch voorbeeld van het kind met het badwater weggooien. Gelukkig heb je een verstandig consultatiebureau.

Kinderen tot drie à vier jaar hebben relatief meer vet nodig dan volwassenen. Daarom drinken ze best volle melk. Daarna kun je eventueel overschakelen op halfvolle melk. Magere melk is helemaal niet geschikt voor kinderen jonger dan vijf.

Zomaar wat over dit onderwerp van het web geplukt. Make your pick!;)

11. zogelukkig

Tuurlijk geef jij je baby volle producten! Laat je niet gek maken hoor!;)

Een volle baby kan veel beter tegen een stootje.

12. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Haha ik was ook niet anders van plan hoor :p Ik weet dat zij die vetten net zo hard nodig heeft als een halfvol kindje. Ik koop voor haar ook bewust volle griekse yoghurt en niet de 0% versie. Ze krijgt verder alleen maar gezonde, biologische groenten, fruit en ongezoete, verantwoorde tussendoortjes... Maarja, die volvette slagroom van mij...... :)

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wij kiezen bij voorkeur voor de volle producten, mijn kinderen liggen goed qua bmi dus is er hier geen reden om ze halfvolle of magere producten te geven.

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Vol, natuurlijk. :)

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties! Vol it is, dus. Al voel ik me toch niet lekker bij gewone koemelk geven. Ik weet dat het 'mag' vanaf 12 maanden, maar hier doen ze er erg moeilijk over en raden ze zelfs aan tot 3 jaar (!) zogeheten peutermelk te geven. Hopelijk geef ik tegen die tijd nog altijd bv :D

Dat het Voedingscentrum niet veel weet van babyvoeding had ik al geconcludeerd. Maar veel CB's nemen wel die adviezen over.

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    En anders is er nog melk van schapen, geiten, paarden.
    Of rijste-, haver-, amandel- (maar is allemaal zonder de vetten) of soyamelk.

Peutermelk is zoete koeienmelkpoeder met vitamines die je desgewenst ook met een pil kan geven.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Tja als je kindje het lust en jij voelt je je er beter bij dan gewoon de peutermelk geven.

Hier weigerde onze zoon vanaf 7 maanden zijn opvolgmelk, ook peutermelk wilde hij niet en dus zijn we (in overleg met een dieetiste) overgestapt op koemelk met toevoeging van extra vit D

18. zogelukkig

Ik zou nog liever koemelk dan peutermelk geven, dat vind ik zo'n eng chemisch gefabriceerd goedje!;)

Je hoeft trouwens geen melk te geven hoor: yoghurt, roomboter en kaas volstaat.;)

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Peutermelk is lekker commercieel! Borstvoeding zo lang als dat jullie willen/kunnen en dan volle koemelk, haver/amandel melk. Afwisseling is dan ook juist fijn!

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ging voor praktisch, en heb mijn kinderen hetzelfde gegeven wat wij zelf ook gebruiken. Dus halfvolle melk, en volle yoghurt. Als we bij opa en oma zijn krijgen ze volle melk, want dat hebben zij in huis.

Deel Deze Pagina