Flesje aanmaken.. Eerst poeder in heet water en dan pas afkoelen... Doe ik het goed?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Mommy2012A, Sep 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

Nov 4, 2011
    489
    0
    16
    Female
    Ik doe het volgende... Water koken en in thermosfles. Wanneer het tijd is voor een nieuw flesje doe ik het water in het flesje en vervolgens poeder erin en schudden.. Daarna doe ik het flesje in een glas met koud water om het af te laten koelen... Is dit goed, of kan ik beter eerst het water af laten koelen en vervolgens pas poeder erin?
    Ik vind het prima hoe ik het nu doe, maar vraag me wel af of dit goed is. Gaan er geen voedingsstoffen verloren wanneer ik de poeder eerst in heet water doe en dan pas af laat koelen?

2. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Volgens mij niet. Alleen KV met probiotica erin schijn je beter eerst op temperatuur te kunnen laten komen, en dan pas de poeder erin, omdat anders de probiotica geen nut meer heeft (gaat kapot van heet water).
    Zelf doe ik altijd iets minder als de helft gekookt water, koud water erbij, dan poeder, roeren en klaar.

3. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Heet water is volgens mij idd niet zo heel goed. Water kan beter handwarm zijn en kan tegenwoordig ook echt prima warm water uit de kraan zijn (behalve als je in een heel oud huis woont ivm loden leidingen). Kindjes hoeven niet steriel groot te worden. Water hoeft niet steriel te zijn en het drinkwater hier in nederland is prima om zo te drinken zonder te koken.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Ik zorg dat ik altijd gekookt water in de waterkoker heb staan.
    Als dat koud is zet ik m paar sec aan zodat t water op de goede temp is of ik xet t flesje met afgekoeld gekookt water in de magnetron.

5. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Ik zou gewoon eerst het water op de juiste (drink)temperatuur brengen en dan het poeder erbij doen.

Dus eerst heet en koud mengen tot juiste temperatuur en dan afgieten tot juiste hoeveelheid, poeder erbij en drinken kan je kindje!
    (en als je gewoon thuis bent kun je de fles met juiste hoeveelheid water ook gewoon in de magnetron opwarmen)

6. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    3,499
    0
    36
    Ik kook het water, doe er voor de helft heet water in andere helft koud water. Dan het poeder en dan roeren.

We doen dit sinds kort. Deden eerst zoals we geleerd haddden, warm water uit de kraan. Gelezen dat juist daardoor krampjes konden komen. Nu we het zo doen gaat het stukken beter!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Poeder oplossen in water dat net van de kook is is de veiligste manier van kv bereiden. Zo wordt het ook door de Wereldgezondheidsorganisatie en Unicef geadviseerd.
    Maar afkoelen kost wel tijd. In Nederland is het kraanwater veilig, hier mag je ook het poeder oplossen in de helft heet water (dan maak je alle gevaarlijke sporen in het poeder onschadelijk) en dan aanlengen met de helft vers koud water. Er gaan geen voedingsstoffen verloren in heet water, dat is technisch onmogelijk.

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Staat op het pak niet hoe je het klaar moet maken?

9. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Wij hebben een volle waterkoker vol met gekookt water staan. Als er ern flesje gemaaakt moet worden zetten we de waterkoker weer aan en dan niet wachten tot kookpunt maar gewoon als het handwarm is (heel snel dus) in het flesje doen en dan het peoder erbij. Maar wat jij doet lijkt me niet per definitie four hoor.er zijn gewoon verschillende manieren,...

10. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Oh ja en onze kraamverzorgster en cb geven aan dat je beter niet kan schudden. Hierdoor krijg je lucht in de fles en ook in de darmpjes en dat kan weer krampjes veroorzaken. Op het pak staat wel dat je moet schudden en het cb gaf aan dat ze al langbezig zijn dat van de verpakking af te krijgen maar dat wil niet lukken.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wat staat er op de verpakking?

Als het met gekookt water moet, kun je ook wat minder water gebruiken, dan mengen, en met koud water aanvullen.

Maar wij doen gewoon koud kraanwater even in de magnetron tot het drinktemp heeft, en dan de poeder erbij. Manlief roert, ik schud, maar verschilt niks qua spugen..

12. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier ook altijd koud kraanwater in de fles gedaan, even in de magnetron (hier 30sec bij 180ml) en dan poeder erbij en schudden.

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Hier ook gewoon koud kraanwater en dan eventjes in de magnetron. Dan voelen, en indien nodig nog een beetje koud kraanwater erbij. Ben nog zoekende naar de juiste combinatie van vermogen en seconden. Dan poeder erbij en roeren met een vork. Als de combimagnetron nog heet is na gebruik van de oven gebruik ik gewoon warm kraanwater.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Ik doe ook eerst koud water in het flesje, dan opwarmen in de magnetron en dan poeder erbij.
    Heb wel eens per ongeluk op de automatische piloot het poeder er al meteen in gedaan dus toen het water nog koud was, vergeten in de magnetron te doen. Toen heb ik gewoon het water+poeder in de magnetron gedaan, ging ook goed.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heb je hier een bronvermelding voor? Want de watermaatschappijen geven aan dat het NIET VEILIG is om warm kraanwater te gebruiken. Niet ivm loden leidingen maar ivm oplossende metalen vanuit je ketel geiser of boiler.

En zo heb je een flinke voedingsbron voor bacterieen. Het gekookte water koelt langzaam af tot op 't punt waar bacerieen zich vermenigvuldigen. Dan bewaar je 't op kamer temperatuur dus gaan de bacterieen door en verwarm je 't nog even tot net een prettige temp voor die beestjes. Gekookt water kan je wel afgedekt ( dus in een schone fles of kan ) af laten koelen en dan maximaal 24 uur in de koelkast. Verder gewoon vers water gebruiken, dat is toch wel beter!

16. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

Aug 17, 2012
    790
    116
    43
    Toen wij nog standaard voeding gaven, gewoon lauwwarm water uit de kraan.
    Met de comfort voeding helft gekookt en helft koud water en dan in n bakje met koud water om af te koelen :)

17. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    hier water in de waterkoker en laten koken, helft koud water, peoder erin en roeren.

18. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik heb het,miss niet helemaal duidelijk omschreven maar ik bedoelde water dat gekookt heeft af laten koelen tot kamer temp en dan gebruiken of schoon water in de waterkoker, waterkoker aan zetten en als de temp goed is meteen gebruiken. Op deze laatste manier gebruik je de waterkoker dus enkel als opwarm methode, net als een magnetron of een flessenwarmer.

Datgekookte water af laten koelen slecht zou zijn weet ik niet. Het zou kunnen maar ik verwacht niet dat dit dusdanig is dat de baby er ziek van zou worden. Je kan ook te para voor Bacterieen zijn denk ik dan..... Overal zijn tenslotte bacterieen en hoe minder een kind met bacterieen in aanraking komt hie sneller hij of zij ziek is. T is niet voor niks dat kinderen die een huusdier hebben minder vaak ziek zijn. Zo denk ik er over dan.....

Overigens zei de kraamverzorgster toen tegen ons dat we de waterkoker voor we naar bed gingen aannkonden zetten zodat t tijdens de nachtvoeding op de juiste temoeratuur is dus daar heb ik het van.

19. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Bacteriën vind ik helemaal niet erg, maar wel met flesvoeding. Ik houd mijn flessen zo schoon en steriel mogelijk, hetzelfde geld voor de voeding, en het klaarmaken ervan.

20. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Ik kook het water in de waterkoker giet het in de fles. De fles zet ik dan in een bakje koud water om af te koelen, en ga dan naar boven om mn kleine vent te verschonen.

Als ik beneden ben is de fles zo goed als afgekoeld. Ik tjek uiteraard of het op de goede temperatuur is. Dit omdat het voor mijn eigen gevoel veiliger voelt dan gewoon kraanwater pakken.
    Als er al gekookt afgekoeld water in de waterkoker zit doe ik hetzelfde als de dames hierboven.

Share This Page