Hoe doen jullie dat met jullie kat met Oud en Nieuw? Wij hebben 2 katten en ze kunnen zelf door een luikje naar buiten en weer naar binnen. Dit is de eerste x Oud en Nieuw dat ze het luikje hebben, vorig jaar waren ze nog maar 6 maanden en hield ik ze nog binnen. Ik ben bang dat ze door het vuurwerk wegrennen of schrikken en verdwalen, of dat ze iets overkomt. Of zal dat zon vaart niet lopen? Ik zit te denken ze binnen te houden door het luikje af te sluiten. Maar ze doen hun behoefte buiten dus moet de kattenbak binnenzetten dan. Hoop dat ze nog weten hoe die werkt. We zijn zelf niet thuis met Oud en Nieuw vind het zo sneu als ze erg bang zijn
Mijn vader houd de kat een aantal dagen van te voren al binnen. Maar die is onwijs bang voor lawaai, die zit met oud en nieuw meestal in de badkamer of op zolder verstopt. Persoonlijk zou ik ze ook binnen houden, je weet nooit waar dat uurwerk terecht komt. Voor hetzelfde geld zit je kat daar net in de buurt. En de kattenbak snappen ze vast nog wel.
Hier blijft ie binnen en zetten we een kattenbak neer. Onze kat is doodsbang voor vuurwerk, die kruip meestal onder het bed tot de boel klaar is.
Wij laten onze kat ook een paar dagen binnen inderdaad met een kattenbak in huis. Ben niet zo zeer bang dat hij weg loopt maar er gebeuren elk jaar weer nare dingen met dieren en daar moet ik echt niet aan denken.
Ach arme bange beestjes. Vorig jaar waren ze ook heel bang en zaten samen onder de bank... Kat van een vriend van mij is dus weggerend en de weg kwijt geraakt, kwam een halfjaar later (gelukkig) ineens weer thuis, helemaal uitgehongerd en mager.
Wij houden onze kat altijd binnen vanaf begin van de middag. Hij is niet superbang voor het vuurwerk, maar ik vind het wel eng als hij buiten zou zijn. Onze kat gebruikt zijn kattenbak alleen met oud en nieuw en als het hard vriest (want dan kan hij niet graven buiten), ze hadden dan vorig haar toch ook een kattenbak, zo dom zijn ze vast niet dat ze dat niet meer snappen...
En de volgende ochtend gelijk weer buiten? Ja ze zullen de bak vast nog wel snappen, maar ze hebben hem hier al echt een jaar helemaal niet meer. Had hem eerst nog in de tuin gezet maar zodra ze naar buiten konden wilden ze er niet meer op, dus weggehaald.
Ik vind het een heel goed idee van je! Je leest soms zulke nare dingen over vuurwerk en katten. Ik heb gelukkig een binnenkat. Maar anders had ik haar ook zeker binnen gehouden! Misschien kun je een lekker plekje voor ze maken, bijvoorbeeld in de badkamer of slaapkamer (als ze daar mogen komen?) Met wat eten en drinken, zodat ze zich kunnen verstoppen als ze bang zijn. Mije kat gaat serieus voor het raam zitten kijken. Gekkerd, maar mijn andere kat was echt doodsbang! Die lieten we gewoon zijn gang gaan, en verstopte zich meestal in de badkamer.
Meestal wachten we de volgende dag nog wel totdat de rommel wat minder is. Ja, wij hebben de kattenbak altijd laten staan omdat hij hem dus tijdens vorst wel gebruikt soms, dat is misschien wel anders. Misschien ze ook een avond binnenhouden komende week als jullie er wel zijn? Even kijken hoe ze reageren overal op? Onze kat probeert continu toch het kattenluikje open te krijgen namelijk, dus we zetten er meestal ook nog een doos voor zodat hij daarmee ophoudt.
Hier gaat het luikje dicht. We hebben een kattenbak in de garage staan. Hij gebruikt hem nooit, maar zal hem in een noodgeval vast nog kunnen vinden. We halen een doos van de supermarkt, en zetten die op de zijkant in de woonkamer onder een tafeltje. Als hij erg bang is, gaat hij daar altijd in zitten. Daar zetten we dan ook even één dag zijn voerbakje neer. Het luikje gaat hier op oudejaarsdag dicht, en gaat in de loop van nieuwjaarsdag weer open, als het geknal voorbij is. De dagen daarvoor blijft hij uit zichzelf wel binnen of alleen in de tuin.
Zekerste weten binnen houden, als ze schrikken en het hierdoor op een lopen zetten kunnen ze verdwaald raken, of ze schieten een schuur in om te schuilen die daarna per ongeluk dicht word gemaakt... om inderdaad nog maar niet na te denken over kinderen die een kat in handen krijgen en rotjes in het achterwerk duwen..... Uiteraard zijn dit wel een aantal “worst case scenario’s” maar ze gebeuren helaas ieder jaar in vrijwel iedere stad/dorp. Ik hou ze zelfs voor de zekerheid de volgende dag en de dag daarna al binnen, nou is er eentje sowieso heel bang. Die zit echt tegen me aangeplakt met grote ogen op oud en nieuw te trillen van angst dus die zal geen behoefte hebben om naar buiten te willen. De ander was vorige jaar 6 maandjes en gaf er toen niks om.. ben erg benieuwd hoe ze nu reageert.
Bij ons gaan ze 's morgens vroeg altijd nog even naar buiten. Rond 12 uur roepen we ze binnen en dan blijven ze binnen. Maar bij ons is het relatief rustig met vuurwerk. Ik zou nu vast de kattenbak weer neerzetten, dan weten ze het zeker weer. Ik doe boven alle ramen en gordijnen dicht en ze mogen dan door het hele huis. Meestal liggen ze uiteindelijk op onze kamer
Absoluut binnen houden. Gewoon kattenbak binnen. Je wilt je beestjes echt niet buiten hebben lopen met al dat idote vuurwerk tegenwoordig. Katten zijn doodsbang voor vuurwerk en kunnen daardoor vluchten, met alle gevolgen van dien. Op 31-12 gewoon binnen houden, en pas de volgende dag in de namiddag naar buiten. Genoeg mensen die op 1-1 ook nog even in de ochtend al hun vuurwerk opknallen.
Ik heb mijn katten altijd binnen gehouden idd. Vond het echt geen fijn idee om ze buiten te laten met vuurwerk.
Ik houd ze op de avond zelf altijd binnen, geef ze dan een licht kalmerend pilletje en sluit ze op in d badkamer met het licht aan. Ben altijd bang dat ze ontsnappen en vluchten
Ja zeker weten binnen houden!! Mijn ouders maken altijd een warm plekje in de schuur voor hun buitenkat. Die is met vuurwerk niet graag binnen. En sowieso niet veel binnen Eten en kattenbak erbij en kat heeft een veilige rustige plek. Wij houden onze kat ook binnen. Nou gaat ie sowieso nog niet veel naar buiten maar met oud&nieuw vind ik buiten niks voor huisdieren. Denk dat wij hem vanaf 30 dec binnen houden en dan kijken hoe het is op 1 of 2 januari
Onze kat is niet superbang ervoor gelukkig. Maar in de loop van de middag op Oudjaarsdag gaat het luikje dicht, en de middag op Nieuwjaarsdag weer open, tenzij er dan nog veel wordt geknald, dan wachten we nog een dagje.. Ik wil het risico niet nemen dat er iets gebeurd idd.. Het is normaliter de enige dag in het jaar dat hij niet naar buiten mag, dus dat overleeft hij wel
Onze katten komen zelf al binnen en ik doe altijd het luik dicht dan. Kattenbak binnen, gordijnen dicht en een muziekje aan. Zelfs onze buitenkat kwam altijd binnen, de volgende dag ging hij weer.