Wij verwachten in juli onze eerste. Alles nieuw, alles spannend, zoveel vragen haha. Ik heb vooral veel vragen over het slapen. Het zal (neem ik aan in juli) flink warm zijn, ook in de nacht. Hoe kan ik het beste het bedje opmaken voor de kleine? We hebben al gedacht aan inbakeren ipv dekentje en lakentje. Is dat handig als het heel warm is? Of toch liever dekentje met lakentje? We hebben trouwens een aerosleep.
Ik zou starten met een dekentje en een lakentje. Ik werk zelf in de Kraamzorg en zie dat alle baby'tjes heel verschillend reageren op de warmte. Sommige liggen in een romper onder alleen een lakentje en hebben het nog te warm. En andere liggen met een mutsje op onder een dekentje en houden zich dan net warm. Gewoon kijken hoe het in de kraamweek zal gaan! Je hebt kans dat zodra je kleine weer op geboorte gewicht is en zich beter op temperatuur kan houden hij/zij ook al snel in alleen een rompertje ligt en goed warm blijft. Maar voor de zekerheid zou ik wel zowel een lakentje als dekentje in huis halen! Inbakeren zou ik trouwens alleen doen als je kindje dit echt nodig heeft. Ze hebben dit nodig als ze zichzelf snel wakker 'slaan' in hun slaap en onrustig liggen en slapen. Op het moment dat je meteen start met strak inpakken tijdens het slapen heb je kans dat je dit moet blijven doen. Dan wennen ze aan niets anders. Het is zo zonde als je al die puckababy dingen enz moet aanschaffen, met elke groeispurt weer een nieuwe maat, terwijl de kleine misschien prima zonder kan! Ik kijk het in de kraamweek altijd even aan. Ze moeten sowieso wennen aan de grote ruimte buiten mama's buik. De overgang is vaak al beter te doen door gewoon lekker strak in te pakken onder een lakentje of dekentje. Merk je dat dit nog niet helpt kun je altijd overgaan tot inbakeren. Maar jullie kraamverzorgende zal daar ook wel advies in geven
Bedankt voor je reactie! Ga in ieder geval dan 2 setjes aanschaffen, word toch ook weer een keer kouder haha. Als het met lakentje en rompertje te warm is mag de kleine dan ook alleen in een rompertje slapen? Of word dat dan gevaarlijk? Kraamzorg komt pas met 7 maanden langs en dat vind ik te lang duren haha. Wil weten waar ik aan toe ben en wat ik moet kopen
Ja hoor! Dat mag gewoon! Het is beter ze zo koel mogenlijk neer te leggen als ze echt last hebben van de warmte. Beter alleen in een romper dan dat ze warmte stuwing krijgen. Dit is gevaarlijker. Het ligt er ook vaak aan hoe het weer is. Als het zonnig is is het in huis altijd al snel veel warmer, als het bewolkt is en bijv 20 graden zie je zelfs wel eens dat sommige baby's een kruikje nodig hebben. Ongelooflijk maar waar! Haha. En idd, voor je het weer is het september en oktober en heb je je hele babyuitzet weer nodig
Dank je wel! We zullen zien hoe het gaat lopen Ons huis is echt een warmtebron. De zon staat er de hele dag op. Komt aan de voorkant op, staat dan aan de zijkant en gaat onder aan de achterkant. De kleine komt aan de achterkant te slapen dus we gaan ook nog kijken naar goede zonwering. Al is het op de achterkamer koeler dan op de voorkamer.
Inbakeren mag niet voordat een baby 6 weken is trouwens. Verder had ik dezelfde vragen als jij, dus ook wat opgehelderd
Ik heb die van mij niet ingebakerd in puckababy's en dat soort dingen. Vond ze ten eerste te los zitten en ten tweede kun je met een grote hydrofiel veel beter inbakeren. Let er wel op dat je een eventueel broekje uitdoet bij inbakeren want hier kunnen ze veel warmtestuwing van krijgen. Mijn boef is ingebakerd geweest van 2 weken tot ongeveer 6 maanden. Gaf toen zelf aan dat het genoeg was door zich er steeds uit te wurmen. Let er ook op als het erg warm is dat je geen dikke molton onder je hoeslaken legt, ook dit houdt warmte goed vast. En verder zie je straks vanzelf wanneer kleine uk er is wat jullie en hij/zij prettig vinden of juist niet.
Dank je Jingle! We gaan geen moltons gebruiken. Alleen hoeslaken om het matras en de aerosleep heeft eigen hoezen. Ik zorg gewoon dat ik van alles wat in huis heb haha. Dan zitten we altijd goed
Volgens mij moet je het inbakenen afgebouwd hebben voordat je kindje naar het kdv gaat.. Weet niet of dit al snel moet naar dan zou ik het niet doen
Onze kleine gaat niet naar een kinderdag verblijf. Totdat het groot genoeg is om naar school te gaan blijf ik lekker thuis
Ik lees ook even mee. Ben 14-6 uitgerekend! Ons huis blijft redelijk stabiel qua temperatuur dus denk dat het qua warmte. Wel mee zal vallen Puckabky mg vanaf 0 mnd bolgens hun zelf? Maar als ik hier lees dan pa gebruiken als ze moeilijk slaapt. Gaan ook de aeerosleep halen trouwens. Daar doe. Jij dus geen molton onder alleen hoeslaken?
Hoeslaken om het matrasje en daar overheen komt de aerosleep. De aerosleep heeft eigen hoezen. Een molton heeft volgens mij geen meerwaarde als het kindje niet direct op het matrasje ligt.
Houd er rekening mee dat het "echte" inbakeren alleen mag onder begeleiding van een kinderfysiotherapeut én gemeld moet worden bij het cb. Inbakeren is namelijk behoorlijk heftig en het gaat er hard aan toe (mijn man durfde onze zoon niet eens in te bakeren). Als het niet nodig is, zou ik het dus ook absoluut niet don. Je zit namelijk ook met het feit dat het weer afgebouwd moet worden voordat de kleine gaat rollen en op sommige momenten mag je niet inbakeren (bijvoorbeeld 24u na vaccinaties), dus zit je daar weer mee. Een Puckababy gebruiken is trouwens niet hetzelfde als inbakeren. Bij inbakeren is het de bedoeling dat de armpjes strak ingesnoerd naast zich liggen en de Puckababy heeft daardoor te veel bewegingsvrijheid. Wij gebruikten de Pacco om onze zoon mee in te bakeren. Kortom: denk niet te licht over het inbakeren. Doe het alleen op advies van de babypoli of een kinderfysio en laat het ze je goed uitleggen en voordoen.
Het was ook niet mijn bedoeling om het tof te maken, wacht echt fijn is het niet nee Er zitten wel degelijk risico's aan en ik sta ervan te kijken dat mensen het zo snel en gemakkelijk opperen. Onze gastouder mocht onze kleine niet eens inbakeren zonder onze uitdrukkelijke toestemming + handtekeningen op een speciaal formulier. Gewoon beginnen met je kleine onder een lakentje en eventueel dekentje leggen en vanaf dat moment kijken hoe het verder gaat. Als de kleine wat meer gaat bewegen, kun je de lakens en dekentjes uit het bedje halen en een slaapzakje gaan gebruiken. Dat geeft meestal ook wat meer een gevoel van geborgenheid en vinden de kleintjes ook erg fijn.
Nee dat snap ik haha. Bedankt voor de tips! Vind het zo wie zo wel moeilijk om het midden zomer is en ik dus verwacht dat het heel warm zal zijn. Maar ach, als de kleine op mama lijkt dan kan het zowat niet warm genoeg zijn Afwachten maar!
Ja, het verschilt echt enorm van kindje tot kindje en de kraamzorg gaat je genoeg leren over hoe je dat aan kunt pakken
En hou er rekening mee..een aerosleep wordt vaak (als ze heel klein zijn ) afgeraden ondat dat ding heel veel warmte afvoert....dus ik zou eerst even aankijken hoe je kindje zichzelf regelt qua temeratuur en daarna pas de aerosleep erop leggen. (En dus wel voor het begin ook een molton en hoeslaken aanschaffen (setje voor nog geen 10 bij bijv, wibra) (Die kan je daarna ook altijd weer gebruiken voor bijv een campingbed...)