speel/knutsel tips bijna 2-jarige?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by emilia, Sep 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilia

emilia Lid

Jul 14, 2009
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is bijna 2 en het begint wat lastiger te worden om haar te vermaken. Bijvoorbeeld de afgelopen dagen wilde ze niet buiten spelen (zandbak, bal, etc), behalve als we gingen bellen blazen (wat op zich prima is, maar daar heb ik ook niet de hele dag zin in ;)). Ze lijkt niet zo goed te weten wat ze wil, niet met de blokjes, geen boekje lezen, geen puzzel maken etc. Knutselen vindt ze meestal wel leuk, maar maar heel even, hebben jullie nog goede knutsel tips? Wat we nu regelmatig doen is stukjes papier scheuren en dan opplakken. Tekenen wil ze alleen als ik iets voor haar teken (waar ik niet zo goed in ben... ;)) Kortom: op zoek naar speel en knutsel tips voor deze dame!

2. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    O ik vond (en soms vind) het ook lastig. Onze dochter begon vlak na haar tweede verjaardag wel veel 'rollenspelen' te doen met poppetjes van duplo en playmobile enzo. Sinds kort kan ze 2 rollen tegelijkertijd doen dus hoef ik niet meer hele tijd mee te praten ;)
    Knutselen heeft onze dochter ook geen geduld voor, maar koekjes bakken vind ze daarentegen echt heel leuk dus dat hebben we veel gedaan, koekjes en cakejes gebakken. En vervolgens uitdelen bij oma/buren/vriendinnen/tantes etc.

3. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

Nov 17, 2010
    3,050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Vinger verven, boekjes en dvd dora doet het goed hier, mama helpen met "opruimen", blanco kartonnen doosjes van de H.ema versieren met stickers/verf etc, schilderij maken op zoon schilderij doek, kleuren in een kleurboek ben verder ook niet zo creatief aangelegd ;)

4. Kaden

Kaden Actief lid

Dec 13, 2011
    441
    0
    0
    Ik maak regelmatig een tunnel van duplo en daar kan ze soms wel een uur meespelen. De autootjes gaan erdoorheen, de duplotrein, alle diertjes die ze heeft.

5. misa

misa Niet meer actief

#5 misa, Sep 19, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 19, 2014
    Stempels (hema), stickers plakken, kleurboek (action) of zelf kleurplaten uitprinten, schilderen (goedkope acrylverf bij action) kleien, plakken met lijm (prittstift of potje met kwastje), voorbeeld knutsels googlen en samen met haar maken, oefenen met knippen (schaartjes bij hema of action te vinden).

Nog wat ideeën: Puzzels, lotto/lottino, autokleed, bouwen met duplo, houten treinrails, boekjes lezen, magneet visjes vangen, kappertje spelen (action), koken in een keukentje, ministeck bol.com | Ministeck Pins - 100 Delig,Ministeck | Speelgoed

Niet goed kunnen tekenen is toch niet erg...! Al heb ik hier wel eens te horen gekregen: neeeee... Dat is geen hond! ;)

En als hier niets goed meer is, dan moeten ze echt maar even zelf wat bedenken, of zich even vervelen. Schijnt goed te zijn voor ze!

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Gewoon lekker kliederen vooral... In een rompertje aan de slag met verf...
    Zoutdeeg maken en lekker kleien (kun je opeten maar smaakt vies dus ze zal na 1 hap niet meer willen snoepen) en als het opdroogt zie je alle zoutkristallen schitteren dus extra leuk
    Kost niks.. En is erg leuk. Evt met voedingskleurstof natuurlijk ook te kleuren of achteraf bakken in de oven en daarna verven.
    Macaroni rijgen (pijp regatte want die zijn lekker groot)
    Evt kun je die ook schilderen voor je ze rijgt.

En op pinterest zijn er ook veel leuke recepten voor puffy paint (dat bolt op als het opdroogt, erg leuk!) of bijvoorbeeld ipv spelen met zand eens een groot pak rijst kleuren waar ze mee kan spelen.
    Liefst in meer kleuren natuurlijk.
    Je kunt heerlijk spelen met scheerschuim ook bijvoorbeeld.

Gewoon lekker laten kliederen met dr handen.. Dat is goed voor de ontwikkeling :) (zei mevrouw montessori)

En als je toch achter de computer zit kun je voor de grap eens zoeken op pinterest voor educatieve knutsels voor peuters.
    De meesten (zoals bijv zelf klei of pudfy paint maken) zijn erg leuk en snel te regelen met spullen die je toch al in huis had :)

7. mnonc

mnonc Fanatiek lid

Mar 9, 2012
    2,589
    0
    0
    Duplo is momenteel groot favoriet!

8. sjak

sjak Niet meer actief

Wij knutselen veel! Heel veel! Dochter is nu 2,3.
    Wij schilderen, vingerverven is leuk, maar met kwastjes en sponsjes is ook leuk. We plakken er glitters bij en we hebben een stapel stickerboeken.
    We hebben wasco, potloden en stiften.
    Scheur-Deco papier en lijm. We plakken alles onder, haha, kale houten doosjes pimpen we voor de hele familie, glazen potjes beplakken met decopapier en lijm (papier-mache-achtigijm, maar dan uit een flesje) glitters erop, schitterend. Ben nu wc-rolletjes aan het bewaren voor iets... nog geen idee wat we daarmee gaan doen
    Ik heb een verf-overhemmedje en een plastic tafelkleed.

Verder speelt ze graag met duplo, haar pop en poppenwagen, maxi cosi en kleertjes. Ze heeft nu ook interesse in verkleden.
    Je kan zoveel leuke dingen om te doen op internet vinden. Zoek gewoon op knutselen met peuters.

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Kleien met zoutdeeg, spelen met scheerschuim (zeer succesvol) vingerverf, stempelen.

Hier doet fantasie / rollenspel het altijd goed: trein maken van stoelen en daar alle knuffels in, tent maken. Koken bij het keukentje, koffie / thee maken en drinken.

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze jongste kan zich op dit moment uren vermaken met klei (met vormpjes, rollers enz).

11. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    De beste knutseltip voor een tweejarige!

KNIPPEN met een ECHTE SCHAAR! :) Succes gegarandeerd...
    ( bij mijn twee kinderen dan toch ) Kunt er niet vroeg genoeg mee starten.. mijn zoon, .. die bijna twee wordt kan inmiddels aardig overweg met de schaar. Dochter was ook twee toen ze haar eerste schaar kreeg,... eindeloos snippers knippen! ( knippen om te knippen dus! )

Share This Page