borstvoeding/flesvoeding

Discussion in 'Voeding' started by suusjeb, Mar 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. suusjeb

suusjeb Lid

Oct 28, 2008
    52
    0
    0
    Hallo,

Ik wil graag borstvoeding geven maar zodra ik weer ga werken wil ik volledig op flesvoeding.
    Hoe hebben jullie dit gedaan of legt de kraamverzorgende dit allemaal uit..? Ik wil namelijk niet op het werk gaan afkolven maar thuis misschien wel omdat ik het ook leuk vind als mijn vriend/vader/moeder enz de fles kunnen geven.

Dank je wel!

Groetjes!

2. laika10

laika10 Actief lid

Jul 28, 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Hoi Suusjeb,

er is zo veel te lezen hier op het forum over kolven, afbouwen en flesjes geven. Ikd enk dat je daar al een heel eind mee komt door wat door te lezen en te zoeken. Ook op www.borstvoeding.com kan je heel veel info hierover vinden.

Succes

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja lastig zo dingen te beantwoorden. Misschien kan je wat gerichtere vragen stellen.

Ik begrijp dat je borstvoeding wil gaan geven, maar met ongeveer 12 weken weer helemaal afgebouwd zijn? Je moet ongeveer rekenen op 5-6 dagen afbouwen per voeding. Dus elke keer als je een voeding vervangt door kunstvoeding blijf je dat 5 tot 6 dagen doen (dat voel je wel aan je borsten) voor je er weer een voeding aan de borst afhaalt en kunstvoeding voor in de plaats geeft.

Kolven, ja, ik zou voor 12 weken borstvoeding geen kolf aanschaffen. Dan kan je er misschien beter een huren via de thuiszorgwinkel. Aangeraden word om tussen de 4-6 weken te beginnen met af en toe wennen aan een flesje en dan blijven er dus maar 6-8 weken over dat je de kolf een enkele keer gebruikt.

Misschien als je langer wil voeden dat je kan proberen of je procutie het aan kan om smorgens voor je werk, smiddags na je werk, avond, nacht aan de borst te voeden en de uren dat je werkt kunstvoeding te geven.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Of je bent er in drie dagen helemaal vanaf zoals ik... tja, dat kan ook. Maar kijk inderdaad eens bij het borstvoedingstopic of laat je voorlichten door een lactatiekundige. Geef borstvoeding even de tijd.. het duurt vaak even voordat jij en je baby het helemaal snappen en het lekker gaat lopen (hoef niet hoor, kan ook in één keer goed gaan maar meestal is het echt even oefenen en doorzetten). Kijk in de loop van je verlof maar eens hoe het loopt en wat je er van vindt en bedenk dan wat je wilt doen wanneer je weer gaat werken. Voor hetzelfde geld vind je het helemaal geweldig en ga je toch kolven etc of lukt het helemaal niet en ben je op flesvoeding aangewezen.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar das wel gevaarlijk ivm borstontstekingen enzo. Ikzelf heb afgebouwd toen ik nog drie voedingen gaf en heb toch echt wel met ploftieten gezeten, omdat ik sneller wilde dan mijn lichaam aankon eigenlijk. Maar toch echt wel tijd genomen alleen had mijn lichaam duidelijk liever wat meer tijd gehad, ik ben op maandag van 3 naar 2 voedingen gegaan, op donderdag van 2 naar 1 voeding gegaan en op zaterdag van 1 naar 0 voedingen gegaan. Maar toch echt tijdens die stappen last gehad van mn borsten ;)!

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij mij kwam er niets meer uit.. dus tja, kan ook gebeuren hè?

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Blijkbaar ;)! Al zou ik zeggen, zolang er genoeg vraag is is er genoeg aanbod ;)! Maar vooruit daar ging de vraag niet over ;)!

Die dagen wachten tussen het afbouwen van de voeding is dus om borstontstekingen te voorkomen. In die dagen dus je borsten goed in de gaten houden op rode plekken, harde schijven enzo ;)!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vraag genoeg hoor... helaas.. soms stopt het gewoon

9. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

Nov 14, 2007
    614
    0
    0
    Suusje ik zou in ieder geval beginnen met borstvoeding en dan kijken hoe het je bevalt.
    Misschien gaat het allemaal wel zo goed en vinden jij en jouw beebje het zo fijn dat je toch langer borstvoeding wilt gaan geven en misschien niet, dan kan je er altijd nog mee stoppen.

Ik denk dat je zoiets moeilijk van tevoren kunt bepalen, het geven van borstvoeding is zo'n unieke ervaring, dat moet je zelf beleven wil je erover kunnen oordelen
    (ik hoopte 6 weken borstvoeding te kunnen geven en ben nu een jaar verder :D en dat had ik noooit verwacht!)

Wat veel borstvoedende mama's trouwens doen is alleen de ochtend- en avondvoeding 'live' geven en de rest een flesje. Zodoende hoef je niet te kolven op jouw werk maar kan je toch borstvoeding blijven geven!

Share This Page