Hoeveel gram groente en fruit?

Discussion in 'Voeding' started by FB1984, Sep 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hoi,

Ons mannetje (bijna 6,5 mnd oud) krijgt vanaf dat hij 4 maanden is fruit, en vanaf dat hij 5 maanden is groente.

Alleen qua hoeveelheid gaat we niet echt omhoog.

Hij krijgt een half potje fruit (ongv 50 gram) of een heel stuk vers fruit gepureerd.
    En een half potje groente per dag (ongv 50 gram)

Veel meer krijg ik er niet echt in.

Maar hoeveel moet hij krijgen per dag?

Hij is zo afgeleid met eten en totaal niet bezig met zijn hapje.
    Zit naar alle te luisteren wat hij hoort, altijd maar in de gaten te
    houden waar de hond loopt enzo. Maakt onverwachtse bewegingen,
    waardoor zn lepel met inhoud of het bordje overal heenvliegt (haha)
    Best lastig.
    (op ten duur is mijn geduld ook op hoor)

Nu heb ik fruit al 2x in een flesje gedaan met wat warm water erbij.
    En dan drinkt hij het zo op. Ik denk als ik een heel potje geef dat hij ook opgaat,
    maar ja is niet de bedoeling natuurlijk.

Iemand tips?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Heb je al eens vers geprobeerd? Mijn jochie bliefte die potjes niet. Daar at hij ook weinig van. En van vers echt grote porties vanaf het begin. Of anders dingen uit het knuistje, sommige kinderen vinden dat geweldig. Een gekookt worteltje, blokje aardappel, goed rijpe peer, banaan.

En wat moet.. Met een jaar moeten ze zo'n beetje met de pot mee-eten. vanaf 4 of 6 maand begin je met bijvoeden. Dus in die 6 maanden gaan ze steeds meer eten. Sommige hebben dat bij 6 maanden door, anderen gaan pas later grotere porties eten.

Ik denk dat wij met 6,5 op 150-200 gram groentehap (groente+aardappel/rijst) en 1a2 stuks fruit. Maar van potjes at hij ook maar 50-75 gram.

3. adi

adi Niet meer actief

Hij eet al 1 stuk fruit per dag! dat is echt hartstikke goed met 6 maanden joh!

Waarschijnlijk vindt hij vers lekkerder dan potjes want 1 stuk fruit is meer dan 50gram potje (want daar zit ook een hoop water in).

En waarom zou je ook nog eens fruit in een fles geven? Dat is toch geen wennen aan vaste voeding, maar een milkshake?

Misschien helpt het als je beseft dat je zoontje nu nog amper voedingsstoffen NODIG heeft uit bijvoeding. Het eerste levensjaar is melk zijn hoofdvoeding, bijvoeding heet niet voor niks BIJvoeding. Het is belangrijk dat hij kennis maakt met verschillende smaken, structuren, soorten eten. Vanaf ong 7 maanden heeft ie wel granen nodig, en de vitamines en ijzer uit fruit en groente zijn wel mooi meegenomen.
    Maar probeer niet te denken in grammen en hoeveelheden. En al helemaal niet aan vloeibaar fruit naar binnen werken. laat hem kennis maken met verschillende smaken en structuren. Kijk of het beter gaat als je niet pureert, maar prakt of stukjes geeft enz.

4. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ja ik ga het inderdaad voorlopig is even proberen met vers fruit en groente.
    Heb net meteen aardig wat ingeslagen! Hoop dat het gaat werken...

Fruit met de fles naar binnen had ik toevallig gedaan omdat mn moeder dat vertelde
    dat ze dit vroeger wel eens deed bij ons als ze haast had.
    Dus ik had het ook geprobeerd.
    Maar wil dit zeker niet te vaak gaan doen, want het is belangrijk
    dat hij met zn lepel blijft eten ;)

Bedankt voor de tips tot nu toe! Meer altijd welkom...:D

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    vast voedsel is nu nog BIJvoeding hoor, iets voor BIJ de melkvoedingen. Je hoeft het helemaal niet te gaan wegen, gewoon je kind laten eten wat hij lust en niet gaan proppen of aandringen. Kinderen weten vaak instinctief hoeveel ze nodig hebben/kunnen hebben.
    Flessen zijn voor melk. Niet om fruit of groente in te verstoppen, tenzij je kind een of andere afwijking heeft en alleen maar vloeibaar voedsel kan verdragen.

Als je wat meer wilt lezen over wat wanneer hoeveel, lees dan een het artikel over voedselintroductie op borstvoeding.com. Ook heel nuttig als je kind geen borst drinkt.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Gelukkig hoef je inderdaad echt nog niet in hoeveelheden te denken! Mijn dochter ( 10 maanden inmiddels al ) eet al heel lang ( sinds ze 7 maanden is denk ik ) 1 of 2 stuks fruit zonder moeite, maar 's avonds de ene keer een half hapje, de andere keer ineens een bord leeg + fruit achteraf. Er is geen peil op te trekken.... Zolang ze haar melk goed drinkt, maak ik me geen zorgen over het vaste voedsel!

7. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik dacht dat ze vanaf 6 mnd de groente en fruit echt nodig hadden?

Proppen of push-en doe ik absoluut niet hoor!
    Heb zoiets van: nou dan niet hoor, als die zn flessen maar drinkt.

Maar dacht vraag toch even advies hier omdat ik dacht (nog steeds eigenlijk)
    dat ze het vanaf 6 mnd echt nodig hadden.

8. adi

adi Niet meer actief

Het is nodig om ermee te beginnen met 6 maanden. Maar er zijn geen hoeveelheden groente en fruit nodig, dat bouwt het kind zelf langzaam op.

Share This Page