Hoi allemaal, Mijn zoontje van bijna 5 jaar zit bijna weer een jaar op school. Hij gaat altijd met plezier naar school, heel af en toe heeft ie geen zin. Hij is een vroege leerling omdat hij in februari jarig is. Dus hij gaat een half jaartje langer naar school. Op de dag dat hij begonnen is was er ook een ander jongetje die voor het eerst was. In het begin hadden ze nog wel dingetjes waardoor ze wat onenigheid kregen maar nu zijn het de beste vrienden. Afgelopen november hadden wij rapport bespreking en toen hoorde we van de juf dat hij erg onzeker is met knutselen e.d. en dat hij erg trekt naar dat manneke wat op dezelfde dag is begonnen. Hij wil het liefste met hem spelen terwijl andere kindjes uit de klas hem ook leuk vinden en ook graag met hem willen spelen (volgens de juf) Verder doet ie het perfect in de klas, hij heeft de cito toetsen afgelopen week erg goed gemaakt. We hebben het eventjes afgekeken, maar hij spreek niet absurt veel af met dat manneke na school en s'ochtends als we inloopochtend hebben zie ik hem ook vaak bezig met andere kindjes. Vanmorgen vroeg mijn man aan de juf of hij nog steeds zoveel hangt aan dat jongetje en de juf zei ja, nog steeds. Hij doet het goed ze zei in de klas maar hangt erg aan zijn vriendje, we proberen ze ook af en toe uit elkaar te zetten zodat ze met andere kindjes iets doen Moet ik hier verder nog iets mee doen? ik denk dat mede door zijn onzekerheid hij zich veilig voelt bij hem in de klas omdat ze samen zijn begonnen. Maar ik zou het ook fijn voor hem vinden als hij zich wat meer losmaakt van hem. Ik hoor ook wel andere namen waar mee hij speelt, maar dat manneke blijft altijd nr 1 en volgens mij kijkt hij ook enorm tegen hem op. waarom dat weet ik niet. Mijn zoontje is een heel open en vrolijk persoon. Zelf geef ik hem heel vaak complimentjes, maar hij blijft onzeker. Kan ik nog iets doen? of dit gewoon op zijn beloop laten? ik wil a.s woensdag wel een kort gesprekje met de juf, even kijken wat ze zeggen.
Misschien zijn ze gewoon beste vriendjes? Als hij het verder goed doet op school, is deze vriendschap aan zich alleen maar leuk lijkt mij. Dat hadden wij vroeger toch ook? Ik had, geloof op mijn 6de, een beste vriendin en zij was echt alles voor me. Ik riep altijd dat ik wilde dat we zusjes waren, als 1 van ons op vakantie moest gingen we echt huilen enz. En 2-3 jaar later was het ook weer een beetje over. Ik vind het vrij normaal hoor. Tegenwoordig worden ouders over ALLES onzeker gemaakt.
Ik snap eigenlijk ook niet wat het probleem is. Hij heeft gewoon een beste vriend, dat is toch geweldig? Wat Adi zegt, daar stoor ik me ook vaak aan: ouders worden zo snel bang gemaakt dat er 'iets' met hun kind aan de hand is, terwijl dit volgens mij allemaal heel normaal is. Hij doet het goed op school, heeft het daar naar zijn zin, andere kinderen vinden hem aardig, én hij heeft een beste vriend. Ik zou ervoor tekenen hoor
Jullie hebben ook gelijk! Ik moet me niet onzeker laten maken! Hij is een voorbeeldige leerling die ietswat teveel aan zijn beste vriendje hangt. De juffen (hij heeft er 2) willen graag dat ie zich wat meer los koppelt van hem, omdat hij echt teleurgesteld kan zijn als dat andere manneke met iemand anders speelt. Maar daar leren ze ook van toch! Toen ik de laatste keer een gesprek had vertelden ze dat hij erg onzeker kan zijn en dat ie in het begin van het schooljaar zich wat zekerder gedroeg. Maar ja, het is ook niet niks zo'n eerste schooljaar. bedankt meiden!