Baby (bijna 4 wkn) poept weinig, tips?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lili81, May 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,306
    0
    0
    Ik weet niet waar ik de vraag het beste kan neerzetten (hier of bij 'borstvoeding')....

Ons meisje (bijna 4 wkn oud) krijgt bv en poept sinds een week 'weinig', zo 1x in de 1 à 3 dgn. Het is nu al 3,5 dgn geleden dat ze heeft gepoept. Ik heb vorige week al een lactatiekundige langs gehad en ze krijgt niet te weinig melk binnen (plasluiers zijn goed en ze was goed gegroeid). Wel heeft ze daardoor veel last van krampjes :(, heel sneu. Infacol helpt niet, sab simplex lijkt wel iets te helpen. Maar kunnen we nog meer doen om het haar darmen 'makkelijker' te maken??

2. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    #2 Ago, May 10, 2012
    Last edited: May 10, 2012
    Heeft ze er last van? Onze dochter (ook bv) heeft toen ze klein was wel eens twee weken niet gepoept (ze was toen wel wat ouder). Dat kan en mag bij borstvoeding. Ze had er ook geen last van. (ik twijfel alleen heel even of het vanaf een bepaalde leeftijd is dat ze niet meer elke dag hoeven te poepen, maar dat zou je even kunnen navragen bij het cb)

Krampjes horen erbij, hoe vervelend het ook is... Als ze er last van heeft kun je nog over haar buikje wrijven, een warm badje kan ook helpen om het allemaal te verzachten.

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik geef kunstvoeding, maar was begonnen met bv. Toen werd gezegd dat kindjes met borstvoeding rustig een week niet kunnen poepen omdat het zo licht verteerbaar is. En die kraampjes horen er helaas bij inderdaad. Wat hier hielp was een draagdoek, warmte van mama tegen haar buikje. En bij papa op zijn onderarm liggen met buikje naar beneden.

Succes!

4. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Kindjes met bv kunnen idd minder poepen. Zolang ze er zelf geen last van hebben is het goed ;)

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kindjes met BV mogen gerust een week niet poepen hoor! Als ze last heeft, kan j haar extra aanleggen. En dan vooral de vette achtermelk dus meerdere keren aan dezelfde borst.

6. Aislin

Aislin Actief lid

Dec 2, 2010
    280
    0
    0
    NULL
    Westervoort
    Toen mijn mannetje nog bv kreeg poepte hij ook heel weinig... ook ongeveer 1 keer in de 3 dagen ofzo...hij had er ook geen last van ofzo
    Nu hij over is op kv poept hij om de dag..

7. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,306
    0
    0
    Bedankt allemaal! Ik weet idd dat kindjes die bv krijgen minder poepen, maar dat zou op oudere leeftijd zijn...

Dit lees ik nml op borstvoeding.com:
    .............
    Bij sommige baby's die borstvoeding krijgen kan het ontlastingspatroon na de leeftijd van drie tot vier weken plotseling veranderen van meerdere keren per dag tot één keer in drie dagen of nog minder. Er zijn baby's die tot 20 dagen of langer gaan zónder ontlasting. Zolang de baby het verder goed maakt en de ontlasting de gebruikelijke pasta-achtige of zachte, gele poep is, is dit geen constipatie en vormt het geen reden tot zorg. Omdat medicatie voor dingen die normaal zijn niet nodig en niet wenselijk is, is een behandeling hiervan niet nodig of wenselijk. [*1]

Elke baby die tussen de leeftijd van 5 tot 21 dagen niet minstens één flinke poepluier in 24 uur maakt, moet liefst dezelfde dag nog door een lactatiekundige gezien worden, maar zeker binnen enkele dagen. Als deze zelfde baby elke dag tenminste zes zware plasluiers (zie hieronder) heeft, dan krijgt hij zeer waarschijnlijk genoeg. In het algemeen betekent weinig, niet frequente ontlasting op die leeftijd dat de baby te weinig melk neemt. Er zijn zeker enkele uitzonderingen en er hoeft niets aan de hand te zijn, maar het is beter om het te controleren.
    ...........
    De LK is dus vorige week al geweest en ze groeit goed dus te weinig melk zal t niet zijn.
    Maar ze heeft er wel degelijk last van volgens mij (voor zover je dat natuurlijk goed kunt inschatten...) dus vandaar mijn vraag om tips.

Iemand ervaring met orthiflor bijvoorbeeld?

8. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

Aug 11, 2011
    1,291
    57
    48
    Druppeltjes maakte het hier alleen erger. Rond een maand was het ook eens in de paar dagen nu een keer per 2 Weken.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nog eens LK bellen dan? Orthiflor heb ik hier wel gegeven voor de weerstand en balans maar pas toen ze ouder was. Want om eerlijk te zijn, als je al infacol en sabsimplex gegeven hebt, zou ik heel terughoudend zijn met nogmeer middeltjes te geven. Hoevaak voed je haar, heb je al geprobeerd haar veel vaker aan te leggen? Drinken stimuleert namelijk ook de darmpjes. En de vetten in je melk kunnen haar helpen poepen, bij flesvoeding moet je nl soms olie toevoegen bij moeilijk poepen maar jou lichaam maakt dat allemaal zelf aan!

Share This Page