Bloeddruk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Suzie83, 7 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hoihoi,

Weten jullie hoe hoog je bloeddruk mag zijn tijdens de zwangerschap?

Afgelopen maandag werd ie 155/80 gemeten. Volgens mij is de bovendruk dan toch veels te hoog?
    De vlk zei er niets van, maar maak me toch wel zorgen.

Iemand ervaring hiermee?

xxx Suzie

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het gaat om je onderdruk, dat is het belangrijkste. En die is bij jou erg netjes. Je onderdruk mag niet boven de 100 uitkomen, geloof ik. Ik had vaak een hoge bovendruk en een goede onderdruk, dat was niks om je zorgen over te maken.

3. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Toevallig staat er een heel artikel in de Wij jonge ouders van deze week. Die moet je niet lezen, want staat er helemaal fout in!!!!! In dat artikel hebben ze het ook steeds over de bovendruk, maar daar gaat het niet om! Hij moet natuurlijk geen 200 worden, maar belangrijk is dat je onderdruk onder de 100 blijft. Onderdruk van 80 is prima.

4. Tink

Tink Niet meer actief

Onderdruk is inderdaad het belangrijkst. Verder stijgt het aan het eind wel vaker wat (je bent al 37 weken immers).

Daarnaast hangt het ervan af wat je normale waarden zijn. Mijn bloeddruk was altijd al, niet-zwanger dus, op de grens van het normale (140/90 en soms hoger), dus toen ik in de zwangerschap soms 95 of zelfs 100 als onderdruk had, werd er niet echt raar opgekeken.

Maar als je normaal altijd heel laag zit (zeg bv. 100/55 ofzo) en je hebt dán opeens een onderdruk van 90, is het een ander verhaal. Grote kans dat je dan opgenomen wordt.

Bij ongerustheid: altijd even bellen met gyn of VK, daar zijn ze voor ;)

5. Lynette84

Lynette84 Fanatiek lid

9 feb 2009
    1.473
    0
    0
    ziektewet/huismoeder
    Arkel city
    Hoi

Mijn bloeddruk is gemeten toen ik net wist dat ik zwanger was.

Dit was 135/86 pols 81

Ook heb ik me suiker laten meten.
    deze was niet nuchter 4,3

Groetjes Lynette

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

was mij ook al opgevallen dat het een flutartikel was.

@ts, mijn bloeddruk is al weken 140-155/ 80-83. de vlos vindt het prima. hoort bij het einde van de zw.schap en het warme weer.

7. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    ik doe een moord voor jullie bloeddrukken.

laatste keer was ie 110/ 50 beetje TE laag. vraag me niet hoe ik me er ook bij voel, lijk wel een nat vaatdoekje.

mijn ijzer is ook zo springer in het veld, eerst 5 (6,3 is normaal voor zwangere vrouwen veel lager moet ie niet gaan ) en nu weer 7,7 na 4 weken gebruik van de pillen. lol

Ach zolang het met de kleine goed gaat mag het met mij niet goed gaan :D

8. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Idd je bloeddruk is vooral belangrijk ivm de onderdruk.
    Ook dat is, zoals hierboven ook beschreven staat, per persoon verschillend.
    Ikzelf heb bij de eerste pre-eclampsie gehad en moest nu met een onderdruk van 85 minder gaan werken. (eerste 2 metingen tot 12 weken was de onderdruk 65, en toen binnen 8 weken gestegen naar 85)..
    Bij mij mag ie dus t liefst niet nog hoger worden..
    Maar bij een ander is 85/90 een prima onderdruk!

Daarnaast is t ook bealngrijk, als de onderdruk richting de 90/95 gaat om ook op aanwezigheid van eiwitten in de urine te testen als je bij de VK bent. Dit dan weer ivm evt pre-eclampsie/eclampsie/Hellp. (= vormen van zwangerschapsvergiftiging).

9. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    Mijn bloeddruk was 120/70 en de laatste keer 130/85 ik schrok daarvan maar de gyn zei; prima bloeddruk. Eiwit heb ik een keer na laten kijken er zat een waarde van 0,13 in m'n urine. Pas vanaf 3,00 gaan ze zich zorgen maken.

Tevens algemeen bloedbeeld laten prikken en was ook keurig. Lever- en nierfunctie kunnen ze daarin terug zien en als er iets niet goed is wat kan wijzen op zw vergiftiging, hadden ze dit ook in het bloed na kunnen gaan.

Toch blijft het altijd beetje eng, die bloeddrukmeting.
    Ik heb nu last van dikke voeten maar ja, wie niet met het benauwde weer van de afgelopen dagen.
    Hopelijk is m'n bloeddruk a.s. donderdag hetzelfde.

10. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Als je het bijvoorbeeld druk hebt of warm hebt, dan stijgt de bovendruk. De onderdruk blijft meestal ongeveer gelijk. Van de bovendruk moet je je niet veel aantrekken, de onderdruk is veel belangrijker.

11. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Laat je/of maak je vooral niet gek!!
    Als het niet goed is zegt de vk het echt wel! Ik heb een onderdruk van 100-104 maar geen eiwitten en bloed is ook goed. Beetje rustig aan doen maar verder niet.
    Stijgt bij jou de onderdruk volgende week dan gaan ze verder controleren. Maar ik zou me niet teveel zorgen maken hoor. Pas als de onderdruk oploopt en je urine en bloed is niet goed moet je je zorgen gaan maken.

12. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Dat snap ik dus niet. Mijn bloeddruk is de laatste weken aan het stijgen (lees ik op mijn Kaart) Maar ze zeggen er niets van en doen ook geen extra controle. Hoef niet eerder terug te komen ofzo en mijn urine kijken ze ook niet na.

Ze meten wel met een elektrisch apparaatje, die zijn zo ie zo al minder nauwkeurig dan met de hand. Dus het zal wel goed zijn.

13. hiranthi

hiranthi Actief lid

14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Ik weet 't niet zeker, maar volgens mij is het stijgen v/d bloeddruk naarmate de zwangerschap vordert ook redelijk normaal.

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Je bloeddruk kan idd gaan stijgen naar mate de zwangerschap vordert....

Ik zelf heb regelmatig last van bloeddrukdalingen (werk in de zorg en vaak krijg ik die dalingen op het werk waar ik dus mijn bloeddruk op kan laten meten) gisteren bij de verloskundige was hij ook vrij laag voor mijn doen: 95/65 maar goed ze hebben liever lager (zou de baby heerlijk vinden schijnt :p ) dan hoger, en hoger was volgens mijn verloskundige idd onderdruk boven de 100....

Deel Deze Pagina