Laagliggende placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Elin78, 17 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Beste verloskundige,

Op de 20 weken lag mijn placenta laag, nog een stukje over de baarmoedermond.
    Nu heb ik gehoord dat een laagliggende placenta de kans vergroot op vasa previa. Ik krijg met 30 weken weer een echo. Wordt daar standaard op gecontroleerd bij een laagliggende placenta. Ik maak me toch wel een beetje zorgen nu.

Groetjes,
    Elin

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi elin,

Ja dat is de reden dat het word herhaald met 30 weken om te kijken of de placenta mooi mee ophoog is getrokken en er niets anders voor de 'uitgang'ligt.

Imke

3. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Weet je ook of het vaak voorkomt of maak ik me te druk?

4. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Hoi elin,

Door dat we nu iedereen de 20 weken echo aanbieden zien we het heel vaak dat de placenta laag ligt. In de meeste gevallen is met 30 weken de placenta mooi mee omhooog gegroeid. Ik zou me er geen zorgen over maken!

iMKE

5. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Heb vandaag de echo gehad en mijn placenta ligt 2 cm van de uitgang af. Hij bleek er ook nooit overheen te hebben gelegen alleen dicht in de buurt.
    Nu heb ik gevraagd of ze wilde checken op de navelstrenginsertie ivm vasa previa. Dat ging helaas niet, omdat ze het niet kon zien omdat de baby er voor lag. Ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat de placenta er verder goed uit zag. Ik vind het toch een beetje eng omdat ik in de richtlijnen van de NVOG lees dat her risico op vasa previa groter is bij een laagliggende placenta die omhoog groeit.
    Denk je dat ik hier nog iets mee moet of kan ik erop vertrouwen dat het goed is?

Groetjes, Elin

6. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Hoi elin,

Je kan er gerust op vertrouwen dat het goed is!
    Geniet!

Imke

Deel Deze Pagina