Hoi, ben 5 dagen opgenomen geweest omdat mijn onderdruk 110 was, wel nadat ik twee trappen had afgerend omdat ik te laat was, maar dat maakte volgende de verlos niet uit.. dus 5 dagen opgenomen en na twee dagen hebben ze besloten om me om te zetten van labetalol naar methyldopa . eerst 3x 250 en na een dag al naar 3X500mg, want de bloeddruk bleef haken op 95.. Urine was trouwens goed en bloed was ook perfect, ze zeggen dat ze me hebben opgenomen omdat ik over ben gestapt op andere medicijnen en dat moeten ze controleren. moet er wel even bijzeggen dat ik 29 weken zwanger ben en in mijn hele leven nog nooit een bloeddruk van onder de 85/90 heb gehad, was dus al bekend met een bloeddruk van 130-90. had trouwens ook totaal geen klachten! nu is mijn bloeddruk redelijk stabiel, zelfs 80 heb ik gehad maar waarschijnlijk nu rond 130-90, waarschijnlijk omdat ze nu ineens mijn bloeddruk nog amper kunnen horen! heb nu dus een paar vraagjes: - Die medicijnen zijn toch echt niet schadelijk voor mijn meisje he? maak me best zorgen omdat ik eerst al labetalol heb gehad (2x100mg). Is toch wel goed onderzocht? - hoe kan het dat mijn bloeddruk nu zo slecht te horen is? ze hadden het er over dat mijn ader vrij diep ligt, maar dat lag ie daarvoor toch ook al? - kun je een beetje slaperig worden van methyldopa? ik kon altijd slecht slapen, waarschijnlijk voelde ik me toch vaker gestressed dan ik dacht en nu slaap ik als een roosje. Rust zo wel heerlijk uit, maar autorijden durf ik nu niet. - ze hebben alleen gezegd dat ik rustig aan moest doen en dat werken er niet in zat. Mocht ook geen zwaar huishoudelijk werk doen, wat bedoelen ze hiermee? Ik werkte fulltime in het onderwijs, dat zal er waarschijnlijk wel niet meer inzitten he? was behoorlijk stressvol.. - kan ik nu gewoon nog wel fatsoenlijk mijn zwangerschap uitdragen tot ongeveer 38 weken? mijn gyn ziet het zonnig in, maar laat me gek maken door alle verhalen die ik lees.. - ik heb ook leiden mutatie v (hetero) en krijg wisselende dingen door, weet jij er iets van of deze stollingsafwijking een oorzaak kan zijn voor mijn verhoogde bloeddruk? zo veel vragen, sorry! Ga maar weer een dutje doen! alvast bedankt, groetjes Monique
Hoi hoi, De medicijnen zijn niet schadelijk voor je kindje anders zouden ze het je echt niet geven! je vaten kunnen wat dieper komen te liggen omdat je wat meer vocht vast houd in de zwangerschap. Of de verpleegkundige moet haar oren even laten uitspuiten De Bijwerkingen : Verminderde concentratie, sufheid, duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn, depressie, impotentie, orthostatische hypotensie, misselijkheid, droge mond, verstopte neus, nycturie. Als ze hebben gezegd dat je even niet mag gaan werken dan zit dat er niet meer in nee, misschien over een paar weken als het allemaal een stuk beter met je gaat dat je op therapeutische basis terug kan. Maar houd er rekening mee dat dat er niet in zit.Geen zware huishoudelijke taken, je mag gerust wat doen in eht huishouden maar doe het verdeeld over de week en denk niet vandaag doe ik de keuken,kamer en de was. Elke dag iets is beter. Ja je kan je zwangerschap gewoon voldragen. Ik weet niet of jou stollingsafwijkind de reden voor je hoge bloeddruk is, dat zou je na kunnen vragen bi de gyn de volgende controle. Imke