Hallo, Ik heb een vraagje. Sinds 4 mnd proberen wij zwanger te worden. Ik slip al 1,5 jaar geen pil meer en ben vanaf het moment dat ik gestopt ben meteen gaan menstrueren en mijn cyclus ligt tussen de 27 en 31 dagen. Mijn lichaam is dus al gewend aan geen pil. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat vrouwen in mijn situatie zwanger worden. Ik had stiekem een beetje gehoopt dat het niet lang zou duren, gezien ik al een tijd geen pil meer gebruik. Ik ben sinds afgelopen menstruatie gaan temperaturen en denk dat ik deze maand ook ovulatietesten ga doen. Heb dus geen aanvullende informatie. Heeft u nog tips of andere adviezen, en is het normaal dat ik nog niet zwanger ben? Groetjes Arjanne
Hoi Arjanne, Dit klinkt echt als normaal hoor. Een vruchtbaar koppel heeft tijdens elke menstruatiecyclus ongeveer 20 procent kans om zwanger te worden als ze onbeschermde seks hebben. Dit is echter maar een gemiddelde. Er zijn zelfs koppels die super vruchtbaar zijn en wel 60% kans hebben op een zwangerschap. En ook zijn er koppels waarbij de kansen kleiner zijn. Ongeveer 30% raakt zwanger binnen drie maanden Ongeveer 70% raakt zwanger binnen zes maanden Ongeveer 80% raakt zwanger binnen één jaar Bij de rest duurt het langer en hebben soms hulp van een arts nodig om zwanger te worden. Groeten Evelien
Hoi Evelien, Bedankt voor je snelle reactie. Ik dacht echter dat die procenten gebaseert zijn op het feit dat het vrouwenlichaam nog bezig is met 'ontpillen' Bij mij is dat ip al gebeurd en zou je zeggen dat het meteen raak zou kunnen zijn. Is het zo dat je hoe langer je bezig bent je elke cyclus meer kans hebt of dat elke ronde de kansen weer gelijk liggen? Wij hebben afgelopen ronde tot aan dag 16 elke dag gemeenschap gehad, dus je zou zeggen dat ik mijn eisprong niet gemist kan hebben ( ik kan echter mijn eisprong niet voelen dus weet niet precies wanneer dit is) Is het zo dat je tijdens je eisprong gemeenschap kunt hebben maar dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden, dat dit dan de maand erop wel zo kan zijn. En hoe komt het dan dat het de maand ervoor bijvoorbeeld niet zo was? Een waterval van vragen, ik weet het maar ik begin me een beetje ongerust te voelen omdat ik niet goed weet waarom het de ene maand niet lukt, het de volgende maand wel zou lukken. Ik dacht echt dat dit met het ontpillen te maken zou hebben. Groetjes