nekplooimeting

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lizzie123, 14 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    wie heeft die combi test gedaan of gaat het nog doen? Of juist niet?
    Wij laten t donderdag doen, na veel nadenken toch een besluit genomen.Hoor er zoveel verschillende verhalen over, ben benieuwd hoe jullie er over denken...

groetjes

2. Sam1986

Sam1986 Actief lid

6 jul 2008
    437
    0
    0
    Ik twijfelde ook enorm, maar besloten om het niet te laten doen. Het is maar een kansberekening. Ik ben nog jong dus de kans is al kleiner. Wat als ze zeggen ja u heeft kans op 1 op 15. Ik zou het niet meer laten weghalen bij de geboorte kan ook nog van alles misgaan... zuurstof te kort dan kom je op hetzelfde uit.

Nee om die reden laat ik het niet doen.

3. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij hebben wel een combitest gedaan omdat er oa open rug in de familie voorkomt.
    Kans was 1:21000 op down en 1:18000 voor open rug, dus prima

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

wij hebben het wel gedaan, alleen om bij een slechte uitslag ons kindje de beste zorg mogelijk te geven, ons voor te bereiden, de zwangerschap afbreken was sowieso geen optie voor ons.

5. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Tja, het is maar een kansberekening. Mijn vriendin heeft die combi test gedaan. Ze kreeg uitslag 1:5, dramatisch dus. Ze moest nog een week wachten voor vruchtwaterpunctie en daarna nog twee weken voor een uitslag. Drie weken in stress en tranen en eigenlijk voor niets. De uitslag van vruchtwaterpunctie was helemaal goed en ze kreeg een gezond meisje :D
    Mijn mening dus, als je echt wil weten of met die kleine iets aan de hand is, ga maar gelijk voor vruchtwaterpunctie. Dan krijgt je tenminste zekerheid.

6. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    wij hebben het wel gedaan. Tuurlijk is het een kansberekening, maar ik weet zeker dat ik het niet zou aankunnen. Gelukkig was de kans op een kindje met down 1 op 5000. Als je twijfelt zou ik het zeker doen!

7. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

HI...

Hier niet gedaan...
    inderdaad omdat het maar een kansberekening is en dus helemaal niets zegt.....!
    Ik heb al meer gehoord dat vrouwen een grote kans hadden....een klote zwangerschap daardoor hadden... en (gelukkig) een gezond kindje kregen....

Andersom kan dus ook.... je hebt een kleine kans.... maar toch krijg je bv een kind met down syndroom...
    (de staatsloterij heeft ook elke maand winnaars, als is de kans klein dat je wint!)

Tja en de vraag is, wat doe je als je een vergrote kans hebt? de test heeft geen nut als je geen vervolg onderzoek laat doen....'
    Je moet dan dus een vruchtwaterpunctie laten doen... maar hierdoor heb je weer een vergrote kans op een mk...
    en voordat je de uitslag hebt, gaan er weken overheen en is het niet meer een kwestie van de zwangerschap "even afbreken" maar dan moet je al "gewoon" bevallen.....

Nee ik zou mn kind sowieso niet weg laten halen.... dus heeft het dan nut om te weten dat je een vergrote kans hebt....?

Nu moet ik ook zeggen dat ik niet tot een van de risicogroepen behoor.... dus dat speelt natuurlijk ook mee...!

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Door een vruchtwaterpunctie heb je kans op een miskraam, dus dat doen ze niet zomaar.

Wij hebben ook de combi laten doen, kans van 1:33295. Wij hebben het ook gedaan omdat we het van te voren wilden weten. Als het kindje geboren wordt met bijv downsyndroom zonder dat je het weet, krijg je dan nog een hele klap te verwerken bij alles wat je al te verwerken hebt qua hormonen ed. Leek ons dus fijner om het van te voren te weten en je erop in te stellen, zodat je na de bevalling gewoon van je kindje kan genieten, ook met down syndroom.

9. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    erg moeilijke keus dus..(vind ik persoonlijk)..Woensdag naar de vk en de dag daarna de test..me vriend is 25 en ik 24, dus geen risicogroep, maar die vrouw vd echo zei, leeftijd maakt niks uit! Soms maken ze je wel onzeker!
    Ik snap ook heel goed als je zon test niet doet, net wat jullie zeggen, verdere spanning in de zwangerschap..
    Jullie horen van me..bloeduitslag duurd ff, maar je hoort wel gelijk als het nekje er goed uit ziet!

10. ramona0309

Tuurlijk zegt die vrouw van de echo dat.... klinkt een beetje cru maar het is HAAR BROODWINNING..... zeker als je dan ook nog eens kijkt wat zo'n test kost....

Leeftijd maakt wel degelijk uit.... vandaar dat vrouwen boven de 36 extra onderzoeken krijgen... (en wel vergoed...)

Het wil NIET zeggen dat je geen kind met afwijkingen kan krijgen als je "jong"bent.... maar boven een bepaalde leefdtijd is de kans wel GROTER... (tot veel groter...)
    vind het dan maar raar dat ze zoiets tegen je zeggen.....

11. ramona0309

12. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    ze wil ook dat we het geld contact betalen! nou ik neem d epinpas mee,heb het idee dat ze het zwart doet, het kost 132 euro!

13. ramona0309

Kijk dat bedoel ik.....

dat je hetzelf moet betalen... nou ok... maar dan "dingen gaan aanpraten".... gatver... daar hou ik dus helemaal niet van..!

14. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    thnx voor de site, heb er net ff op gekeken..!

15. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    het maakt je best onzeker,vooral omdat ik al erg met de 12 weken in mn hoofd zit..zo spannend.. (vind ik persoonlijk)..me vriend wil graag de test laten doen, dus de afspraak is gemaakt...

16. ramona0309

Nou dan zou ik het iig laten doen voor je vriend....!
    is sowieso wel fijn dat hij zo meezwangert.... toch?

En je babytje extra bekijken is toch ook nooit verkeerd toch?
    maak je niet druk.....

17. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

wij wilden dit in de eerste instantie wel doen, maar aangezien mijn leeftijd was de kans klein dat we een kindje met downsyndroom kregen. Eerst dus ook al een afspraak gemaakt voor nekplooimeting. na een tijdje (rond de 9 weken zwanger) bedachten we ons: als de nekplooimeting in combinatie met de bloedtest uitwijst dat we een kans groter dan 1 op 250 hebben dat onze kleine downsydroom heeft,
    a willen we dan wel een risico nemen van 1 op 200 dat door de vruchtwaterpunctie de zwangerschap op een miskraam uitloopt? terwijl dit dan een `normaal`kindje had kunnen zijn
    b de mate van het downsyndroom wordt niet aangegeven, dus het niveau van het kind
    c willen we dan met 17 weken alsnog kiezen voor een abortus, kan ik dat over mn hart verkrijgen? ik heb het kind dan al zo lang gedragen en hou er nu al van
    d geef je je voorkeur aan, hoe vertel je dat later aan je andere kinderen als je een kindje hebt laten weghalen?
    e er kan vanalles misgaan tijdens de bevalling of er kan uberhaupt iets mankeren aan het kind, je kunt niet alles voorzijn en het geeft geen garantie op andere afwijkingen.
    toch besloten om af te zien van de nekplooimeting en bloedtest

veel succes met je keuze.

18. Tizzy

Tizzy Actief lid

9 feb 2008
    277
    0
    0
    Ons is door zowel de vl als de gynae gevraagd of wij nekplooi wilden overwegen, nee dus... wij houden beiden niet van kansberekeningen en stel dat er 1:5000 oid uitkomt, en je zult net die nr 5000 zijn? (wat dus gebeurde bij kennissen waarvan de nekplooimeting goed leek)...

Wij hebben dus gezien mn leeftijd (36, en er dus bij de nekplooi toch wel een verhoogde kans uit zou komen) gekozen voor een vwp. Je zit dan wel 4 dagen (verkorte test) in spanning maar dan weet je t wel zeker!

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier ook geen test gedaan.dit met de rede van alleen al mijn leeftijd.daarnaast wou ik niet in spanning zitten.en voor mij is een afwijking geen rede tot het afbreken van de zwangerschap.je weet niet in wat voor een mate de afwijking is dus daar kun je niet over oordelen.daarnaast kunnen ze tegen woordig ook een helehoop zien met de 20 weken echo.de meeste afwijkingen kunnen ze zien.een afwijking hoef ook geen hel te betekenen.ook een kind met een afwijking is gelukkig tuurlijk als ze niets kunnen is het anders maar dat weet je niet van te voren
    ik het een neef met down en heb gewerkt op een woonvorm.en toch waren daar eigelijk alle bewoners ziels gelukkig en ja ze hadden allemaal een afwijking

20. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wij hebben het laten doen, omdat ik 34 ben. Gewoon, het is geen absolute zekerheid maar toch.... Wij waren het er wel over eens dat, wanneer zou blijken dat het kindje een afwijking zou hebben, we de zwangerschap zouden afbreken. Al moet ik bekennen dat ik dat van te voren heel zeker wist, maar als je daar eenmaal ligt en je hebt dat kindje een paar keer gezien, dat die beslissing dan toch heel zwaar is... Ik ben blij dat ik die beslissing niet heb hoeven nemen, voor onze leeftijd is 1:1400 een heel goede uitslag. Sterkte!

Deel Deze Pagina