Hallo verloskundige, Hier een vraag van een beetje sippe sombere Klusser1980. Ik ben net (donderdag) weer ongesteld geworden en echt een beetje erg sip. Ik had van te voren zo'n goed gevoel bij afgelopen ronde. Ik voelde ook regelmatig een trekkerig gevoel laag in mijn buik als ik moest hoesten. Dit herkende ik een beetje van mijn (zeer prille) zwangerschap eerder dit jaar (die helaas bij zes en halve week een miskraam werd). En we hadden ook erg goed geklust afgelopen ronde. Maar helaas, 't is toch niet raak deze ronde... Ben sinds de miskraam erg onzeker geworden en zal bij een nieuwe zwangerschap ook maar terughoudend blij kunnen zijn, denk ik. Regelmatig moet ik eraan denken hoe ver ik nu had kunnen zijn. Gisteren vertelde een van mijn beste vriendinnen tijdens ons 'meidenetentje' dat ze zwanger is, acht en halve week. Superleuk natuurlijk, maar ik schrok gewoon erg van het nieuws en kreeg een 'enorme knoop in mijn buik'. Later op de avond heb ik meiden verteld dat ik in januari is miskraam heb gehad. Het luchtte me erg op en het werd uiteindelijk weer een leuk etentje. Morgen heb ik een lunch met een zwangere vriendin die in juni is uitgerekend en mijn zus is zwanger van de 2e en in juli uitgerekend. Allemaal leuk, maar best lastig nu ik in zo'n sippe fase zit. Wij willen ook zo graag, maar ik ben zo onzeker. Natuurlijk weet ik wel dat ik sinds de miskraam eigenlijk opnieuw moet gaan tellen, we gaan nu dan de 4e ronde in, maar voor mijn gevoel gaan we gewoon de 7e ronde in. En met al die roze wolken in mijn omgeving, wordt ik nu gewoon wat ongeduldig. Al maanden geleden las ik onderstaand artikeltje op fertility friend. Ik heb het nog een paar maanden aangekeken en geprobeerd geduldig te zijn, maar nu neemt mijn onzekerheid over mijn redelijk korte LF toch wel toe. De laatste rondes geeft FF steeds aan dat mijn LF 11 dagen is. Ik heb mijn linkje nu even zo gemaakt dat jullie mijn temperatuurkaartjes van maart en februari kunnen bekijken. How do I know if my luteal phase is long enough? The normal luteal phase length is from 10 to 16 days. If you notice over a few cycles (with clear ovulation patterns on your charts and accurate data collection methods) that your luteal phase is less than 10 days, then this is something to mention to your doctor who will be able to help you. If you have several cycles with well-timed intercourse during your fertile period, and a luteal phase on the short side of normal (10 or 11 days) then you may also consider bringing this up with your doctor who will be able to help you determine whether or not this could be an issue for you. Mijn vraag aan jullie is nu: - Kan onderstaande op mij van toepassing zijn? - Zo ja, wat is er tegen te doen? - Klopt het dat je progesteron kan gaan slikken? - Klopt het dat je een of ander kruid (vinex??) kan gaan slikken? - Adviseren jullie mij om een recept aan mijn huisarts te vragen? Ik heb zoiets van 'baat het niet, schaadt het niet'. Als onze kansen beter worden met een pilletje, zou ik dat graag slikken. Maar hoe pak ik het aan? Hoe reageren HA hier doorgaans op? Of kan ik dit beter met mijn verloskundige bespreken/recept vragen? Groet, Klusser
Hoi Klusser, ik snap dat je met je verstand heel blij bent voor iedereen, maar met je hart nu niet echt omdat je zelf zo graag wil. Is niet erg hoor, dat hebben meer vrouwen die in jouw situatie zitten. Op zich ben je nog helemaal niet in een fase waarin er gedacht moet worden aan vruchtbaarheidsproblemen, want tot een jaar proberen zwanger te worden wordt als heel normaal gezien. Een huisarts zal je tot die tijd waarschijnlijk ook niets geven of voorschrijven, zeker niet omdat je wel zwanger kunt worden. Je kunt het altijd navragen bij je HA, maar ik denk dat deze neits zal doen omdat er veel vrouwen zijn die al een aantal maanden bezig zijn en die kun je niet allemaal alvast gaan helpen. Klinkt flauw, maar je zit nog in een normale fase van de kinderwens. Ik weet ook niet of je direct aan het bovenstaande moet linken hoor. Het klinkt als een oorzaak, maar dat is dit over het algemeen niet. Maar ik moet je zeggen dat ik daar niet zoveel verstand van heb als verloskundige, dan zul je inderdaad even je HA moeten bellen voor uitleg/info. Het Vinexkruid zegt me zo niets, dat zou je in een naturwinkel eens kunnen navragen. Ik ben het dan met je eens; baadt het niet, schaadt het niet. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Bedankt voor je snelle reactie. Ik probeer mijn geduld gewoon nog een beetje te bewaren en nu nog niet naar de HA te gaan. Inmiddels heb ik begrepen dat het om Vitex Agnus huppeldepup gaat, het heet ook wel Monnikspeper/kruid. Misschien is dit iets. Groet, Klusser