Als ik op internet kijk zie ik dat de baby kamer bijv. niet warmer dan 20 graden moet zijn en na 8 weken zelfs niet warmer dan 18 graden.. Nu woon ik, zoals velen weten, in Turkije en het is hier in huis zo rond de 30 graden..hier kan ik natuurlijk niets aan doen.. Ik heb in het bedje ook een soort dun dekentje en een lakentje..dus geen dikke deken maar moet ik mijn kindje toch alsnog warm aankleden (mutsje, sokjes etc. etc.?) wanneer weet ik dat ik haar alleen een rompertje bijv. kan laten dragen of dat ik haar echt warm moet aankleden..
Pfff, hier zit ik zelf dus ook heel erg mee. Ik woon op Bonaire en overdag is het ong. 33/34 graden en in de avond 28/29 graden. De baby komt in de eerste 3 maanden iig bij ons op de slaapkamer waar de airco op 18 graden staat en de fan ook aan staat (verspreidt de koele lucht heel wat beter. Onze slaapkamer wordt en blijft trouwens vrij warm omdat de zon aan het eind van de dag erop staat). Nou heb ik een paar hele gave slaapzakjes gekocht van fleece van het merk Carter's die dus niet super dik zijn. Ik weet nou idd niet ofdat de kleine een rompertje/mutsje/sokjes aan moet tijdens het slapen Ik ben dus ook best wel benieuwd. Sorry dat ik je vraag niet heb kunnen beantwoorden
Ik denk dat je gewoon goed op je kindje moet letten qua temp. Als je in zijn of haar nekje voelt en het is er warm en klam dan moet je even wat uittrekken. Ik denk zelf dat je geen truitjes enzo hoeft aan te trekken maar gewoon een romper met luchtige kleding en een lakentje en je dekentje zullen dan voldoende zijn. De eerste dagen kan je een mutsje opzetten om de temperatuur wat hoger te houden maar je zal het zelf wel zien en voelen als het te warm is voor het kindje! En verder hou ik me aan de regel dat wat ik aan heb dat trek ik mijn kind ook aan, dan weet ik meestal wel dat het kan, als ik een dikke trui aan heb omdat het koud is dan doe ik mijn kids ook warmere kleding aan. Maar je zal het echt zelf wel goed weten straks, dat is je moederinstinct Wendy
Dat is idd lastig zeg. @Noebie: Ben je niet bang dat je kleintje snel ziek/verkouden wordt, als ze wanneer ze wakker is in een omgeving van 33/34 graden is en moet slapen in een omgeving van 18 graden?
Volgens mij kan het in warme landen echt niet zoveel kwaad die warmte... het gaat er gewoon om dat ze die warmte idd kwijt moeten kunnen. Mijn dochter is in de zomer geboren toen het hier ook boven de 30 graden was... ze lag toen in een romper met korte mouwen en een dun broekje aan. In bed had ze een lakente en een enkele deken ter hoogte van dr navel. Dit was in de eerste week dus tijdens die hitte. Alleen de eerste dagen had ze een mutsje op omdat de temp. van een kindje dan nog wat kan schommellen. In het begin temp. je je baby ook nog regelmatig om te kijken hoe warm/koud hij zij het heeft... volgens mij moet je zo tussen de 36,5 en 37,5 zitten (maar dat moet je ff nakijken want dat weet ik niet meer 100% zeker). Anders dus een laagje kleding meer/minder aan. Verder kan je aan achterkant nekje redelijk voelen of je kind het warm/koud heeft
@Daphne82: Ja daar ben ik iid best wel bang voor. Toen we uiteindelijk zwanger raakten hebben we ook geprobeerd om alleen maar met de fan te slapen maar dat is echt niet te doen En de airco koelt bij ons zo slecht dat het met alleen airco ook te warm is. Het is iig geval wel heel slecht, zelfs voor volwassenen, om zo'n wisseling te hebben in temperatuur. Ik weet echt niet hoe we dat gaan oplossen Enige tips misschien?
ik zie bij familie in marokko dat die warmte echt geen probleem is, die kinderen weten niet anders. wel moet je opletten met hygiene in de warmte. maar jemoet je kindje een beetje aankleden zoals je jezelf voelt. dus heb je het warm en loop je in een kort shirt, dan doe je je kindje ook een shirtje aan. of lekker in een rompertje laten liggen.
joh maar is dat dan niet zo voor de verwarming aanzetten? Ik kon mn huis in juli ook niet koel krijgen hoor.... Denk dat je aan je kindje wel merkt of hij/zij het warm krijgt of niet....
@Noebie: Ik zou overwegen om je kindje in dezelfde temperatuur te laten slapen als het buiten jullie slaapkamer is. Dus toch op een eigen kamertje. Ik denk dat een kindje hier beter tegen kan dan iedere keer die wisseling. Maar dat is allemaal puur wat in mij opkomt als ik je verhaal zo lees.
Ik zou het idd ook zoveel mogelijk de zelfde temp. houden. Kleintjes wennen snel aan iets en kunnen vaak beter tegen de warmte... verkoudheid bij een baby vind ik echt heel vervelend (steeds wakker worden, slecht drinken, ook een beetje eng met al dat slijm/snot) dat ik dat risico zoveel mogelijk probeer te beperken. Toen het hier zo warm was was mn dochter de enige die goed sliep op haar kamer zonder ventilator en wij lagen met ventilator nog te zweten in bed
Ik zou inderdaad niet het kindje op een kamer van 18 graden leggen en vervolgens overdag in 30+ graden. Haha.. als hij dan naar bed moet, dan is dat gevoelsmatig meteen de noordpool! Daarnaast moet je kijken of je kindje zijn temp zelf goed kan houden! Het is nog altijd beter als het kindje wat kouder heeft dan te warm. Als je kindje zelf zijn temp goed kan regelen, dan zou ik persoonlijk kiezen voor dun shirtje met broekje of rompertje met lakentje (geen deken). Maar die 18 graden zou ik proberen te mijden.
kan je het niet aan kennissen vragen die er wonen en wat die doen??? Er zijn toch heel veel kleine kinderen groot geworden in turkeijen toch??? En je moet wel van de temperatuur van de nek uitgaan. Want de handen en benen kunnen koud aanvoelen omdat de doorbloeding van de kleine niet goednis. En in de nek geeft de juiste temp wel aan. Dit ff als tip micht je het neit weten. succes
bedankt iedereen! Natascha, iedereen in turkije kleed zijn kind altijd aan alsof het winter is, super ongezond dus..daarom vraag ik het liever aan iemand anders
ik zou ze trouwens vooral niet te warm aankleden, dat maakt het risico op wiegendood weer groter. vraag het anders even aan de kraamhulp hier op het forum