Wie benoem je als voogd?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Chicken1975, 20 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Hoe denken jullie daarover? Ik heb net de notaris gebeld om een afspraak te maken voor een samenlevingsovereenkomst en testamenten. Ik moest alvast nadenken over wie ik als voogd wil benoemen voor als ons iets zou overkomen.

Tja....en dan? Zouden jullie gaan voor de ouders of voor goede vrienden? Wat is jullie gevoel daarbij?

Alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes,
    Chicken

2. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Wij hebben vlak na de geboorte van Emiel gekozen voor mijn zusje en haar man. Zij vinden het geen probleem om, mocht er onverhoopt iets met ons gebeuren, Emiel op te vangen. Vanzelfsprekend was het dat wanneer er een 2e kindje zou komen deze ook naar hun gezin gaat.

Tja, waarom mijn zusje en haar man. Stel dat Emiel 10 jaar is en er gebeurd iets. Mijn vader is dan al bijna 80. Vind het voor Emiel niet leuk om dan naar opa en oma te moeten.

Ook hebben we laten vastleggen dat mijn zusje en haar man de gehele nalatenschap af mogen wikkelen.
    Denk er ook over na aan wie je je evt. vermogen na wilt laten. Zijn dat je ouders of broers/zussen.

Het is een beslissing die je neemt en hopen dat er NOOIT gebruik van gemaakt wordt.

3. Maia

Maia Niet meer actief

wij zijn er druk over aan het nadenken en zijn er misschien bijna uit. Ik blijf het lastig vinden.

In elk geval zou ik het persoonlijk in de familie houden en dan wel mensen met wie je goed contact hebt.
    Mijn man had namelijk een paar heel goede vrienden, maar dat werd eigenlijk steeds minder goed en inmiddels is een paar maanden geleden op de een of andere manier het contact verbroken. Dat kan nml. altijd gebeuren en stel dat het dan toevallig iemand is die de voogd van je kind is, stel dat je ruzie krijgt of wat dan ook en er gebeurt wat met jou/jullie? Dan is die wel wettelijk de voogd.

Dus wij houden het persoonlijk liever in de familie, bij ons geen/weinig kans op familieruzies ;)

4. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    Hoi Puckje, bedankt voor je reactie!!

Mijn broers zijn 11 en 13 jaar ouder. Met m'n oudste broer heb ik weinig tot geen contact en bij m'n jongste broer wil ik het absoluut niet. Ouders vind ik hetzelfde als jij. Het lijkt me ook best zwaar voor hun. De zus van m'n vriend is alleen, heeft geen kinderen, geen man en wil dit ook niet, dus het voelt ook niet goed om haar als voogd te benoemen. Bij ons zullen het dus vrienden worden.

Maar je hebt gelijk...hopelijk gaat er NOOIT gebruik van gemaakt worden. Moet zeggen dat ik wel meteen een soort steen in m'n maag heb. Dat je hierover moet nadenken is logisch, maar alles behalve leuk.

5. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ik heb mijn ouders al voogd benoemd, dit omdat ik vrij jong ben (21) en mijn ouders allebei rond de 45, dus mocht er wat gebeuren voor ze volwassen is, dan weet ik dat ze bij mijn ouders in goede handen is.

6. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hoi!

Wij hebben mijn moeders als voogd benoemd. Ze is wel wat ouder (560, maar mijn moeder is eigenlijk de enige die het dichtst bij mijn opvoedideeen komt en mocht er iets met mijn moeder gebeuren danwel geestelijk danwel lichamelijk, dan staat mijn zusje als tweede.... Zij heeft twee zoontjes van 7 maanden, dus zij is ook kindjes gewend.

Maar ik hoop maar dat het nooit nodig is! :$

7. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    :) mijn moeder is geen 560 hoor (HAHA) maar 56. "Klein typfoutje"...

8. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    hahaha, stond wel grappig!

9. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Wij willen het ook in de familie houden want vrienden die kunnen altijd weggaan. Je kan het ook pas over 10 jaar nodig hebben! Wij kiezen voor mijn ouders - die zijn 48 en 49 als ze opa en oma worden. Bovendien kunnen wij het allebei goed vinden in hun denkbeelden (op hoofdlijnen) en zouden de kids het daar zeker goed krijgen. Mijn broertje is begin 20 en zou ik absoluut niet kunnen opzadelen met zoiets. Mijn schoonouders lopen tegen de 70 dus de keuze was niet zo heel moeilijk! Zij hebben ook hele andere denkbeelden dus mocht het andersom zijn (schoonouders jong, mijn ouders oud) dan zou ik het ook heel moeilijk vinden om te kiezen!

Chicken, lastig dat je in je familie weinig mogelijkheden ziet! Wij zijn ook bevriend met neven en nichten van mij - dat zou ik dan ook nog een veilige keuze vinden en anders vrienden die al heel lang meegaan en die dezelfde denkbeelden ongeveer hebben als jij en je vriend/ man?

10. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    @Odess, ja is zeker lastig. Met neven en nichten hebben we ook allemaal zo weinig contact. Mijn vriend ook niet. Dus dan blijft er echt weinig over. Mijn vriend en ik kennen elkaar nu 1 1/2 jaar, dat is natuurlijk ook nog niet lang, dus dan ken je elkaars vrienden ook nog niet door en door....hoewel ik bij één paar vrienden van hem wel een goed gevoel heb. Zij is ook een paar weken terug bevallen van de eerste.

11. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Misschien onnodig om erbij te vermelden, maar wij hebben het wel aan mijn moeder en zusje gevraagd of zij voogd willen zijn mocht het nodig zijn...

12. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Moeilijk he, ik denk er ook veel over na, maar we weten het eigenlijk niet.
    Wettelijk gezien, als je niks regelt, is moeder van moeder de eerste die aanspraak kan maken en het "sterkst" staat.
    Mijn moeder zou dan dus aangewezen worden als voogd, haar opvoed-ideeën zijn hetzelfde als die van mij, dus dat is prima.
    Maar mijn vader.. tja.. ik wil eigenlijk niet dat zij in zijn huis opgroeid.

Mijn schoonouders zijn geweldige liefdevolle mensen, ze zullen/kunnen haar alles geven wat ik hun mogelijkheid ligt, maar wil niet dat mijn moeder gepasseerd wordt. Vind eigenlijk dat er dan altijd met mijn moeder overleg moet zijn en als zij iets niet wil, het dan ook niet gebeurd.

Met de zussen zit ik weer met hetzelfde dilemma, ik zou eerder voor mijn schoonzusje kiezen als voor mijn eigen zus.
    Kortom, ik zou mijn eigen "gezin" dan volledig passeren en ik wil niemand kwetsen. :(
    Mijn moeder en mijn zus zijn namelijk wel heel belangrijk voor mij.
    Ik ben overigens wel voogd van de zoon van mijn zus.

Liefs Huismus

13. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    @Huismuis...jij zit ook al zo lastig. Dat is ook nog zo he, je wilt niemand kwetsen, maar eigenlijk zouden ze zich ook niet gekwetst moeten voelen. Het is je eigen keuze....maar wel een moeilijke. Ik ben ook benieuwd hoe mijn vriend er over denkt. Ik denk wel hetzelfde als ik.

14. moon30

moon30 Actief lid

14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    ik heb dat net vorige week geregeld bij de notaris..
    heb gekeken waar hij de beste gezinssituatie zou hebben en dat was bij me zwager en zn vriendin.
    me eigen zusje is nog zo aan t carriere maken, en die woond alleen, dus die zou alles moeten opgeven om voor 2 kinderen te zorgen..
    heb haar wel op de 2de plek gekozen.

bereid je voor op een zware rekening trouwens..
    ik had testament en samenlevingscontract voor 729 euries :(

15. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Goh, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht...

Ik zou helemaal niet weten wie we moesten vragen.
    Het eerste dat in mij opkomt is mijn moeder. Ze is pas 46 (ik 25) jong moeder geworden dus. Mijn ouders zijn gescheiden. MAARrrr ik zou mijn kindje nooit door mijn stiefvader op willen laten voeden omdat hij mijn hele jeugd verpest heeft.

Met mijn echte vader heb ik geen contact meer.

Ik heb geen broers of zussen. Mijn vriend heeft één zus die nu zwanger is van haar tweede kindje. Ze is wel lief voor haar kinderen maar houdt er iets andere normen en waarden op na. Bij haar komt carriere op nummer 1.

Mijn allerbeste vriendinnetje zou dan denk ik in aanmerking komen. Ze is al sinds mijn 3e mijn vriendin en eigenlijk meer een zusje voor mij. Ze heeft zelf 1 dochtertje waar ze heel goed mee omgaat. Wert ook in kdv dus is gek op kids.

Goh, moeilijke beslissing. Zal mijn moeder hier wel mee kwetsen denk ik....

16. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

@Huismus, hier dus hetzelfde probleem. Bang om mensen te kwetsen....
    Mijn moeder zou het eigenlijk wel moeten begrijpen. Ze is zwanger geweest van mijn stiefvader en heeft het kindje weg laten halen omdat ze er niet aan moest denken om met hem een eigen kindje te krijgen en op te voeden..
    Hij is ook 59 en heel erg van de oude stempel.

17. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    @Moon...fijn dat je het hebt kunnen regelen. En ik krijg korting bij de notaris...zakelijke relatie..:D

18. Poeh30

Poeh30 Actief lid

10 jun 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn getrouwd, dus als mij wat overkomt gaat het kindje naar mijn man en andersom naar mij. Ja naar wie gaat het als wij er allebei niet meer zijn en het is nog te klein om voor zichzelf te zorgen? Dat is wel een goede vraag! Kan er alleen nog geen antwoord op geven, maar ga er wel eens over nadenken.

19. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Moeilijk hoor! Wat gebeurt er eigenlijk als je niets regelt?

Als wij zouden moeten kiezen zou het denk ik mijn zus en haar man zijn. Ik weet dat dat enorm goede ouders zouden zijn maar nog belangrijker: zij zouden er alles aan doen om de contacten met beide kanten van de familie te onderhouden. Normaal heeft mijn zus natuurlijk niets met mijn schoonfamilie te maken (ja vaag viavia, maar niet direct), maar ze zou wel haar best doen om te zorgen dat die kleine ook de familie van mijn man goed zou kennen. Andersom betwijfel ik of dat het geval zou zijn. Dan zouden mijn ouders bijvoorbeeld hun kleinkind weinig/niet zien en dat kan niet natuurlijk.

Mijn ouders en schoonouders lopen allemaal tegen de 60, dus die worden echt te oud voor fulltime kleine kinderen.

20. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Omgeving Rotjeknor
    @Luna..zo dat is ook heftig zeg van je moeder en je stiefvader...kan me voorstellen dat je het dan ook even niet meer weet. Maar wel goed dat we er hier even over kunnen praten en nadenken!

Deel Deze Pagina