vraagje nav miskraam

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Laetitia, Jan 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

Hoi,

ik heb even een kort vraagje (kan mijn vk op normale nummer nu niet bereiken en het heeft niet zo'n haast dat ik het noodnr ga bellen dus vraag het ff hier).

Afgelopen woensdag heb ik een miskraam gehad. We werden daar heel erg door overdonderd en hadden er eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden omdat we al 3 kindjes hebben en het altijd heel goed is gegaan.
    Nu zijn we aan het zoeken om deze baby een plekje te geven in ons hart en in ons leven. Vanochtend las ik op internet dat het mogelijk was om bij een miskraam toch aangifte te doen bij de gemeente. Als ik dan kijk bij de gemeente dan zie ik dit staan bij de dingen die je nodig hebt:
    - bij een zwangerschap van minder dan 24 weken een verklaring van de geneeskundige waaruit de duur van de zwangerschap blijkt;

- B-envelop voor het CBS. Deze bevat het formulier waarop de geneeskundige die het overlijden heeft vastgesteld, de doodsoorzaak heeft ingevuld. Deze envelop geeft u gesloten aan de ambtenaar burgerlijke stand.

Nu mijn vragen: 1) zou het nog mogelijk zijn om de baby alsnog aan te geven bij de gemeente? 2) waar kan ik deze verklaring en formulier krijgen? Moet ik daarvoor bij een gyn zijn of kan de ha of ev. verlosk. deze ook afgeven?

Komende woensdag hebben we de echo om te kijken of mijn baarmoeder schoon is enzo.

Groetjes!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

wat verdrietig om te horen. Bij mijn weten kun je een miskraam niet aangeven voor 16 weken. Vanaf 16 weken kun je spreken van een vroeggeboorte. Als je het precies wilt weten zou ik eerder met het gemeentehuis bellen en het vragen.
    Je kunt het natuurlijk wel zelf een plekje geven door een herinneringsdoosje te maken of iets dergelijks.
    Sterkte!

Mirjam

3. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

Hoi Mirjam,

dankjewel voor de uitleg. Ik zal straks eens met de gemeente bellen om na te vragen hoe en wat.

Share This Page