slaap-apneu

Discussie in 'De lounge' gestart door loopy, 15 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    zoals sommigen weten heb ik sinds kort weer verkering! Hij vertelde dat hij last heeft van slaap-apneu: hij 'vergeet' 's nachts soms om te ademen :confused: Hij hoopt met een andere slaaphouding (tennisbal onder zijn rug) en gewichtsverlies eraf te komen maar anders moet hij met een kapje op gaan slapen.

zijn er hier mensen wiens vriend/man dat ook heeft? ik vind het best een eng idee

2. een vriend van ons heeft dat ook. die ademt snachts soms 1,5 tot 2 minuten niet! daardoor is hij steeds erg moe, en voelde zich niet goed.
    nu slaapt hij met een zuurstofmaskertje op, waardoor hij snachts genoeg zuurstof krijgt. maar of dat romantisch is...

3. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik twijfel zelf of ik het heb omdat mijn man zegt dat ik regelmatig even lijk te stoppen met ademen. Op zich is het niet zo eng maar het is wel goed om het te behandelen. In extreme gevallen kan je geloof ik een hersenbeschadiging oplopen.

Trouwens, leuk dat je verkering hebt. Ik hoop dat het wat mag worden en wat oplevert ;)

4. Niet meer actief

yep m,n ex heeft dat, jammer genoeg ging hij na een tijdje altijd weer ademenen dus heb ik maar echtscheiding aangevraagd...

komt veel voor bij rokers, zwaarlijvigheid en drinkers van alcohol.
    Op zich kan het geen kwaad, maar op den lange duur raakt de persoon vermoeid en kan er wel steeds vaker een beschadiging optreden in de hersenen.

de persoon stopt even met ademhalen, wordt daardoor half wakker en snakt dan naar adem, wat klinkt als een zeer luide snurk, je schrikt je dan rot..
    persoon herinnert zich er trouwens niks van.

5. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ach ik hoef me in ieder geval niet zorgen te gaan maken dat hij zich aan MIJN gesnurk zal irriteren!

6. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    :confused: proest :) :)

7. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht

8. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    als je alsnog lid wil worden van de lentefee-fanclub kan dat hoor O:)

maar goed, als ik ooit weer zwanger wordt dan kan ik dus mooi een snurkwedstrijd gaan houden! want sjongejonge toen ik niet meer op mijn buik/zij kon liggen :confused: oorverdovend

9. WHahahahaha!

Ik zit hier echt tranen te lachen achter mijn pc!
    Mooi is dat!
    :)

10. boska

boska Lid

9 aug 2007
    24
    0
    0
    Adm. medewerkster
    ZH
    Mijn man heeft ook slaapapneu. We zijn daar als volgt achter gekomen:

Hij snurkte erg veel en had ook zeer regelmatig ademstops. Uiteindelijk werd ik er gek van en zijn we bij de huisarts terecht gekomen.
    Die stuurde ons door naar de KNO arts. Uit onderzoek bleek dat mijn man in het verleden een gebroken neus had gehad en daardoor wat obstructie was ontstaan. Dus een neusoperatie was het vervolg.

Het snurken was wel wat verminderd, maar niet voldoende naar mijn zin. Bovendien had hij nog steeds die ademstops. Toen naar een in snurken gespecialiceerde KNO arts. Die kon niet veel voor ons betekenen en stuurde ons door naar een longarts. Moet er nog bij zeggen dat mijn man extreem moe was en antidepressiva slikte.

Uiteindelijk heeft mijn man een slaaponderzoek in het ziekenhuis gehad en daaruit bleek dat hij 58 apneus per uur had, daardoor kwam hij niet in de vierde slaapfase, die juist zo belangrijk is. De longarts was behoorlijk bezorgd, mede doordat mijn man vrachtwagenchauffeur en door zijn vermoeidheid weleens een gevaar op de weg zou kunnen worden.

Nu slaapt hij de hele nacht met een zogenaamde CPAP. Dat is een apparaat met een masker dat lucht via de neus naar de keel blaast en daarmee apneus voorkomt. Het apparaat hoor je wel een beetje blazen, maar daar ben je zo aan gewend. Als iemand echt slaapapneu heeft, is het van groot belang dat het behandeld wordt.

Mijn man is nu weer fit doordat hij goede nachtrust heeft. En bovendien slikt hij geen antidepressiva meer.

Kijk eens op de website van de Vereniging van Slaapapneu patiënten. Het is een zeer onderschatte ziekte met grote gevolgen, waaraan veel meer mensen lijden dan men in eerste instantie zou denken.

www.apneuvereniging.nl

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal. Als je meer wilt weten, kan je ook een PB sturen.

PS. Ik zeg weleens dat ik naast een aliën in bed lig als hij met zijn masker op ligt, maar natuurlijk gaat zijn gezondheid voor alles.

11. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik weet dat mijn blonde reus al een slaaponderzoek heeft gehad en ook een ct-scan enzo. er is een kleine poliep uit zijn neus verwijderd en hij moet eerst proberen aan te leren om anders te slapen. misschien moet hij maar vaak bij mij komen slapen en dan lepeltjelepeltje liggen :D

12. ;) :)

13. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Loopy,het is de bedoeling dat hij slaapt..... ;)

14. Realtjuh

Realtjuh Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.181
    0
    0
    Tilburg
    Mijn vader heeft het ook.
    Hij snurkte veel en stopte ook regelmatig met ademhalen en dan schokkerig weer een soort van wakker worden en ademen... met als gevolg dat hij doodmoe wakker werd. (Waarschijnlijk is (over)gewicht een grote oorzaak)
    Hij heeft een slaaptest ondergaan in het ZH... bleek dat hij 32 keer (!) per uur een halve minuut stopte met ademen!
    Hij heeft dus hele ernstige slaap-apneu.
    Nu slaapt hij ook met een zuurstofmasker dat ervoor zorgt dat wanneer mijn vader dreigt te stoppen met ademen, het apparaat extra 'luchtdruk' geeft door zijn neus.

Tis idd niet romantisch, maar wel romantischer dan helemaal niet meer wakker worden.. want dat gevolg zou door de ernstige vorm in mijn vaders geval ook nog kunnen gebeuren.
    En als ik mijn moeder mag geloven, ben je als partner snel gewend aan het geluid wat dat apparaat maakt. En tijdens een lekkere vrijpartij hoeftie hem toch niet op.. ;)

15. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Mijn vader heeft dat ook. Hij is ervoor naar de HA geweest en ook naar de KNO. die kon niets bijzonders vinden. Nu slaapt hij met het hoofdeinde van zijn bed , wat omhoog. Dit gaat bij hem prima en heeft er veel minder last van. (voor zover ik weet dan)

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Een osteopaat schijnt ook te kunnen helpen, ik weet alleen niet of dat tijdelijk is of voor altijd.

17. Niet meer actief

hahahaha Lentefee jij brengt dingen altijd weer zo leuk.... ;) wilde er nog een opmerking achter plaatsen maar jaaaaaaaaaaa :-# :)

18. Ga je gang Ow, ben heeeeeeeel benieuwd :p

19. Niet meer actief

Neeeeee mag niet ;) Lentefee snapt het wel hahahaha :)

20. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Klinkt eng hoor..

Mijn man heeft dat wel eens als hij verkouden is, maar wel in hele lichte mate. Lig eerst naar dat gesnurk te luisteren en dan stopt hij met ademhalen en gaat na een halve minuut erg luid weer verder. Wordt er zelf doodmoe van, ga zelf helemaal meeademen...

Deel Deze Pagina