Hoi dames! Wanneer zijn jullie voor het eerst naar de tandarts gegaan met jullie kindjes? En hoe is dat gegaan die eerste keer. Ik moet zelf binnenkort weer dus zat te denken Tygo dan ook te laten gaan. Maar ik weet zeker dat hij helemaal uit zijn dak gaat dan (haren knippen is al een drama, en ik ben zelf kapster dus knip zijn haar zelf) Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Thije is ongeveer met 2 jaar en 4 maanden naar de tandarts gegaan. We kregen daarvoor een oproep (na inschrijving) van de speciale jeugdtandarts. Ik denk dat we binnen 10 minuten weer buiten stonden; even nagekeken (echt heel speels en kindvriendelijk met het spiegeltje in de mond en hij mocht zelfs zelf even kijken met het spiegeltje in mama's mond!), tandjes en kiesjes geteld en wat uitleg gekregen. Nadat hij een mooie tandenborstel en tubetje pasta heeft uitgezocht, stonden we weer buiten!
hier is ze meegeweest vanaf dat ze kon lopen. Vorig jaar zijn we voor het eerst met z'n vieren geweest. Dat was voor de oudste de 3e keer ofzo. Deze keer mocht de tandarts in haar mondje kijken + de tandarts die we nu hadden, liet haar op papa's buik liggen, zodat ze mee kon kijken terwijl de tandarts bij papa bezig was- érg leuk oh wacht, in dit topic staat een foto ervan: http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/277161-1e-keer-tandarts.html
Mijn dochter ging voor het eerst mee toen ze 4 maanden was, haha. Ze is altijd mee gegaan als ik ging en toen ze een jaar of 2 was mocht ze ook in de stoel. Eerst bij mij op schoot en even met een spiegeltje kijken en de laatste keer zelf op de stoel in de ligstand en kijken met spiegel en haakje. Geen enkel probleem gelukkig. ik zou je kindje zeker meenemen!
Hier met 2,5 jaar. De tandarts hier adviseert tussen de 2 en 2,5 jaar, het liefst als alle tandjes en kiesjes door gekomen zijn.
Die zijn hier voorlopig nog niet allemaal door, ook al is de bijna 3, haha.. Ik heb onze dochter altijd meegenomen als ik zelf ging. Toen ze 2 (en een beetje..) was heeft de tandarts voor het eerst in haar mond gekeken, onder het mom van 'even je tandjes tellen..'. We gaan elk half jaar ongeveer, en dan gaan we met z'n drietjes.
Deze week zijn we geweest. Ze was van tevoren een beetje bang maar het ging super goed! Het was ook mijn controle dus geen speciale jeugdtandarts. Voorbereiding: - zelf tandjes poetsen 'zullen we aan de tandarts laten zien...' - naspelen met dokterssetje (spiegeltje kijken) - na afloop een knijpfruitje beloofd Ze liep naar binnen deed haar mond wagenwijd open en de tandarts keek met een spiegeltje. Daarna mocht ze met het spiegeltje ook bij mij kijken. De stoel vond ze ook leuk, ze mocht even op schoot. het ging al met al super goed.
Gewoon meenemen en niks forceren. Zeker niet van te voren zeggen dat ze niet bang hoeft te zijn of dat het geen pijn doet. Als je dat zegt worden ze juist bang. Gewoon gaan en doen of het de normaalste zaak van de wereld is. Van te voren kun je wel vertellen dat je zelf gaat en dat de tandarts jouw tandjes gaat tellen en dat je dan op een stoel gaat liggen die achterover gaat, dat de tandarts met een spiegeltje gaat kijken in je mond, dat er een grote lamp boven hangt etc. Mijn dochter vond het allemaal reuze interessant en toen ik klaar was ging ze zelf liggen met haar mond wijd open en moesten haar tandjes ook geteld worden. Ze was toen net 2. Misschien wil jouw kindje wel op schoot of misschien wil ze helemaal niet. Ook geen probleem. Succes.
Ik zou ook zeggen, gewoon direct meenemen. Bij 2 jaar mocht hij op de stoel proberen, bij 2,5 tandjes tellen, en daarna "gewoon" controle. Mijn jochie vond knippen ook een drama, maar de tandarts vindt hij geweldig, dus dat zegt niet zoveel. Vooral niet teveel gedoe eromheen, maak er een leuk uitje van, zoals je ook zou doen als je ergens op visite zou gaan
Hier geen succes. Tandarts mocht geen tandjes tellen. Volgende keer beter zei hij. Evy wordt volgende maand 3
Mijn kinderen gingen met mij mee vanaf ongeveer 1,5 jaar. Dan konden ze zien wat een tandarts doet. Als ze hun mond wilden opendoen keek de tandarts er even in (tanden tellen). En dan kregen ze een stuiterbal. Bij zoonlief nog nooit drama gehad, maar hij is overal coöperatief (ook bij kapper, dokter, ziekenhuis). Dochter is één keer meegeweest maar vertikte het haar mond open te doen. Ben benieuwd hoe dat de volgende keer gaat... Ze vond het wel heel leuk om boven op mij te zitten en mee te kijken wat de tandarts allemaal in mijn mond deed. Prima dus. Geen big deal van maken, het is immers de gewoonste zaak van de wereld. Dank voor dit topic, het is weer tijd om een afspraak te maken!
Hier meegeweest toen ze net 2 jaar was. ze had toen al haar tandjes. Eerst was mama aan de beurt en toen ze zag dat t niet veel voorstelde wilde ze ook wel in de grote stoel. mondje netjes opengedaan en hij keek met t spiegeltje. daarna mocht ze wat uitzoeken.
Arja; mooi verwoord! Deepfreese: over knippen, ik laat hier een thuiskapper komen. Ik laat van tevoren via youtube een kindje zien dat geknipt wordt. daarna zet ik mijn dochter op een stoel een tafel en mag ze een filmpje kijken. Dat gaat prima.
Wij hadden hem meegenomen toen hij 2.5 jaar was.. De tandarts vroeg zich af waarom wij hem meegenomen hadden
Inmiddels gaat het ook goed. En tot die tijd bleek de tondeuze een goede oplossing (want die gebruikte opa ook, dus niet eng
Ilias ging mee toen hij 2 jaar en 1 maand was. Ik ging voor controle en de tandarts had een half jaar ervoor gezegd dat ik hem de volgende keer mee kon nemen om te kijken. Dus eerst ik controle (Ilias bij oma op schoot) en toen Ilias bij mij op schoot in de stoel. Hij liet toch toch best goed kijken. Maar de tandarts keek ook echt alleen maar. (Tanden tellen inderdaad ) Hij zei: "Mooie tandjes, geen gaatjes, maar ik zie wel dat het allemaal een beetje krap is." Verbaast me niks, want dat is bij mijn en mijn man ook zo. Beugeltje dus ... Maar goed, de volgende keer (dan is hij dus 2 jaar en 7 maanden) mag hij voor het echt. Een tante vertelde laatst dat haar kinderen niet eerder móchten dan bij 3,5 jaar. Van de tandarts. Vind ik vreemd...
Lars gaat al sinds het begin mee en heeft laatst ook bij mij op de buik gelegen zodat de tandarts ook bij hem kon kijken en hij deed helemaal zelf de mond open. Bij onze tandarts hoeven ze pas vanaf hun 4de voor echte controle, tot die tijd bouwen ze op van kijken naar tandjes tellen en zo verder tot een daadwerkelijke controle....
Hier is Jesper al vaker mee geweest al ik moest. Vindt ie altijd reuze interessant! Maar toen de tandarts in zijn mondje wilde kijken drie maanden geleden, hield hij deze stijf dicht. Later in de auto": "Jesper niet mondje open doen!" In mei gaat hij voor het eerst echt op controle. Ben benieuwd!!
Formeel advies is vanaf 2 jaar. Hoe daar vervolgens mij om wordt gegaan zal in grote mate van je tandarts afhangen.