Voor de mensen die mij kennen: Don't worry, dit is niet voor mij Dit is de situatie: Papa en mama zijn uit elkaar. Papa wil graag het kindje om het weekend hebben. Maar hoe los je dit op? 1) Hoe oud moet een kindje zijn om een heel weekend weg te zijn van mama?[/*:m:csw0b2ph] 2) Papa heeft natuurlijk ook geen kraamhulp meegemaakt dus hem is niet uitgelegd hoe dingen moeten. Hoe kan dit het beste worden opgelost?[/*:m:csw0b2ph] 3) Mama heeft ervoor gekozen om borstvoeding te geven. Papa vindt dat het ook gewoon met de fles moet kunnen. Wat zijn hierbij de rechten van beide?[/*:m:csw0b2ph] 4) Het consultatiebureau komt altijd kijken of alles thuis in orde is, o.a. qua babykamer en zo. Moet papa's huis ook nog aan dingen voldoen en wordt dat gecontroleerd? [/*:m:csw0b2ph] Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben. En het liefst uit ervaring, of kennis van wetten enzo. Daar heb ik meer aan dan wat mensen zelf vinden. Maar dat mag je ook schrijven hoor Bedankt!
tja ik denk niet dat hier echt richtlijnen ofzo voor zijn. misschien anders voor de zekerheid een rechtswinkel of cb bellen, zou het anders niet weten eigenlijk. ik weet niet of pap en mam nog redelijk met elkaar overleg kunnen maar anders lijkt het mij verstandig om gewoon een goed gesprek aan te gaan. de borstvoeding kan misschien best doorgaan als er van te voren gekolfd wordt, en dan kan pap dit via een flesje geven. misschien moeten ze eerst proberen er samen uittekomen?! joyce
Papa wil de baby gewoon mee nemen als ie drie maanden is. Ik wil eigenlijk weten of dat wel kan, zo jong al een weekend weg van mama. Voor vraag 2 heb ik zelf al wat uitgevonden. De vader heeft namelijk ook recht op consultatie. Of hij daar zelf achteraan moet, weet ik niet, maar hij heeft er in ieder geval recht op. Wat borstvoeding en kolven betreft... Dat vind ik nogal dubbel. Ma wil per se borstvoeding. Pa wil het kind gewoon meenemen. Komt er dus op neer dat ma van tevoren extra moet kolven, voor een heel weekend lang... Naast de gewone borstvoeding die ze geeft doordeweeks. Kan dat wel?
Als mama en papa er samen niet uitkomen, en er geen omgangsregeling geregeld is, zou ik aanraden naar het juridisch loket te gaan, of naar een advocaat om dit te gaan regelen. Ik neem aan dat papa het kindje erkend heeft, dan heeft hij dus rechten en plichten. Maar zomaar als het kindje 3 maanden is het een weekend meenemen, zonder toestemming van moeder is niet mogelijk volgens mij. Maar nogmaals, ik zou dit uit laten zoeken door een advocaat, er zijn namelijk wel degelijk richtlijnen voor omgangsregelingen mbt zeer kleine kinderen, en de opbouw hiervan, dit begint niet met in 1 keer om het weekend, maar met middagen etc etc. (heb hierzelf ook naar gekeken omdat ik zwanger ben en de papa en ik niet samen zijn.) Nou is bij mij de erkenning ongedaan gemaakt dus heeft papa geen rechten en plichten, wat het op dit moment voor mij makkelijker maakt. Over de borstvoeding, als mama borstvoeding geeft en het kindje gaat mee met papa, dan zal ze idd moeten gaan kolven. Maar ook dit kan niet in 1 keer voor een heel weekend. En ook hier zijn richtlijnen voor. Ook zal vader moeite moeten doen om te zorgen dat het kindje de borstvoeding krijgt, en om te zorgen dat dit goed blijft gaan! Vader kan zelf achter dingen aan die hij behoort te weten, dmv het consultatie bureau, hier kan moeder ook terecht met vragen over deze situatie en ook zij kunnen haar door verwijzen. Mijn tip blijft: ga naar het juridisch loket, of een advocaat om over dit alles duidelijkheid te krijgen! En te zorgen dat dit goed geregeld is!
Bedankt! In je bericht staan een aantal nuttige dingen! Volgens mij heeft de moeder in kwestie al een juridisch adviseur of advocaat of zo, maar is dat meer voor de scheiding. Geen idee of die persoon ook ervaring heeft m.b.t. kleine kinderen. Wel handig om te weten dat het niet zomaar ineens een heel weekend is, maar een middagje ofzo.