Mijn zoontje van 5 kan sinds een paar maanden lezen, we hadden al een vermoeden, maar sinds hij zich een paar keer versprak weten we het zeker. We zijn dus lekker aan de avi boekjes begonnen. Gaat hartstikke goed, maar nu vraag ik me af. Hij leest gelijk het hele woord en op toon, geen gehak en geplak. Lezen jullie kinderen ook zo? En hele zinnen achter elkaar. Hij onthoudt gelijk wat er staat als hij een woord ziet. Ik vraag me af of meer kinderen zo lezen. Ben benieuwd.
vreemde woorden hakt en plakt ze, maar heel veel woorden kent ze zo en leest ze dus in 1x. Maar aan hele verhalen waagt ze zich niet hoewel ze het best kan, ze roept al snel dat het te moeilijk is.
Onze zoon was 4.5 toen hij zichzelf heeft leren lezen, die hebben we nooit horen hakken en plakken ofzo, gewoon meteen het hele woord zonder horten en stoten.
Onze zoon leest ook zonder gehak en geplak (nu sinds +/- 1 jaar). Hij leest nu ons voor 's avonds uit de Borre-boekjes Hij vindt het geweldig om te lezen en neemt er uitgebreid de tijd voor
klinkt dus bekend bij de vroege lezers. Hoe lang hij al kan lezen, hebben we geen idee van. Hij heeft het heel lang verborgen gehouden, we vermoedden het al een lange tijd. Hij krijgt er nu steeds meer plezier in!
Wel goed in de gaten houden dat hij boekjes leest die bij hem passen. Het goed kunnen lezen houdt niet automatisch in dat ze ook goed zijn in het begrijpend lezen (dus echt het verhaal kunnen volgen die er ook staat). Hier hebben dus daarom alle boeken van mij uit de kamer gehaald omdat hij die ook begon te lezen en die gewoon nog lang niet geschikt voor hem zijn.
Inderdaad! Ben zelf als kind van een jaar of 6/7 een tijd erg bang geweest omdat ik mijn moeder`s boeken was gaan lezen van Stephan King. Was ook niet zo geschikt voor die leeftijd
Mijn dochter heeft ook nooit gehakt en geplakt. Ze las vanaf het begin gewoon hele woorden. Ik let ook op wat voor boeken ze leest. We halen vaak boeken die bedoeld zijn voor haar leeftijd maar dan om voorgelezen te worden. Ook wel gewone leesboeken maar dan moeten we wel goed zoeken dat het op haar belevingswereld aansluit aangezien ze zijn geschreven voor veel oudere kinderen. En de boekjes van mini informatie zijn ook leuk. Dat zijn dunne info boekjes in allerlei verschillende thema's.
Wij zien hier dat onze zoon op school gewone boeken leest (vaak avi midden of eind 6), thuis wil hij alleen maar boeken met grote gekleurde afbeeldingen waarin veel informatie staat. Helaas is de bieb (door zijn ASS) een moeilijke zaak want eenmaal in love met een boek wil hij het niet meer inleveren (gelukkig is de Action een goede oplossing)
hier ook een zoon die al leest...en schrijft... hij is nu 5 maar leest [wel hakken en plakken, want zo leren ze het op school] al sinds hij in groep 1 zit. en kan ook al behoorlijk wat woordjes schrijven. ik denk dat het heel veel vanuit school komt, ze waren in groep 1 al bezig met letterherkenning, en ja als je die eenmaal kent, kan je natuurlijk ook lezen en schrijven.. zo waren ze paar weken op school bezig met de herfst en hangen er nu papieren van de kindjes uit groep 2 met woorden, bv. kastanje, herfst, eikel, wind...ontzettend leuk om te zien! als ze het eenmaal in de gaten hebben en er plezier aan beleven gaat het ontzettend snel! ik haal bij de bieb, avi strart/ avi 1 boekjes voor hem.