Ik wil het liefste thuis bevallen, is mijn leeftijd een reden om dat niet te doen? Wie heeft ervaring/tips?
Ik ben op mijn 36e thuis bevallen van mijn eerste kind (en op mijn 38e van de tweede). Beide bevallingen verliepen vlot en zeer voorspoedig. Zolang je zwangerschap goed verloopt en je vk geen indicaties ziet voor een zkh-bevalling, hoeft dat totaal geen probleem te zijn. Ik vind je leeftijd geen reden om af te zien van een thuisbevalling.
Ziekenhuis. Niet vanwege je leeftijd maar je weet nooit hoe het gaat lopen. Zekere voor het onzekere!!!
Vanwege leeftijd is er geen voor/tegen. Je moet je echter wel ontspannen kunnen voelen thuis.. Ik heb helaas in mijn omgeving te veel situaties/verhalen gehoord met thuisbevallingen waarbij het niet goed ging of er alsnog naar het Zh gegaan moest worden waardoor ik het nooit zou willen.. Ik zou me gewoon niet relax voelen en dat is wel belangrijk voor je ontsluiting etc. Maar bij geen complicaties ben je vrij in je keuze hoor!
Ik was 36 toen ik beviel van de eerste, wilde graag thuis bevallen maar moest uiteindelijk toch naar het ziekenhuis maar dat had niks met mijn leeftijd te maken. Nu met de tweede ben ik 38 en ga het wederom thuis proberen. Volgens de vk is er ook geen reden om nu naar het ziekenhuis te gaan. Voor mij was de belangrijkste reden dat ik graag in mijn eigen omgeving wil bevallen, dus niet eerst verkassen naar het zh en vervolgens met kind en al weer terug te moeten. Maar goed, dat is eigen overweging. Ben ook niet zo bang dat er thuis iets zodanig misgaat dat er echt een probleem omtstaat. Zover laat een vk het ook niet komen, daar zijn ze voor opgeleid.
Na mijn eerste ervaring/bevalling, dacht ik: dat kan ook prima thuis. Maar na mijn bevalling vorige week zeg ik: nooit! Wat een geluk dat ik überhaupt al in het ziekenhuis was (meconium houdend vruchtwater). Hartslag van onze kleine man viel weg, ik moet er niet aan denken dat ik thuis was geweest. Weet niet of ik dan nu wel met mijn mooie kleine ventje zat te genieten op mijn buik. Brrr niet aan denken...
Het heeft niets met je leeftijd te maken, maar als ik jou was zou ik in het ziekenhuis bevallen. Met alle respect, iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt, maar ik vind het altijd moeilijk voor te stellen waarom je het risico neemt om thuis te bevallen. Ik heb in principe een modelbevalling gehad. Toch waren er drie momenten tijdens mijn bevalling waarop ik naar het ziekenhuis had gemoeten. Daarnaast inderdaad ook teveel verhalen in mijn omgeving gehoord waarbij het niet goed af zou zijn gelopen met moeder en/of kind als de bevalling thuis was geweest.