Mijn zoontje is in Augustus 2 jaar geworden. Hij is nooit een grote/goede eter geweest en fruit eet ie al helemaal niet, heeeeel af en toe hapjes appel of stukje banaan. Ik hoop datals de jongste iets ouder is dat de oudste t mee gaat eten doordat ie t ziet bij zijn broertje. Wat ik mij nu afvraag is: wat eet jullie kindje van deze leeftijd op een dag? Hebben jullie een schema zoals bij babys of eet je kindje wat ie eet? Ik lees graag hoe jullie en jullie kindjes t doen, om te kijken of t hier normaal verloopt of dat we toch even een aanpassing moeten maken Hier is t namelijk niet echt alles meer met tijden maar hele dag door drinken in zijn fles/tuit/rietjesbeker etc opstaan = of bord granen pap of 1 broodje met thee middag vla, poffertjes, soms soep hij mag dan nog een bordje chips of een koekje avond eten om 6u dat gaat er wel in maar niet veel ( vergelijken met een 15mnd potje van olvarit, niet eens hele pot) 20u bord pap en naar bed Lees graag jullie schema's
onze dreumes is tegen de anderhalf dus geen twee maar eet wel goed volgens mij!!! ten eerste geven wij hem zelden iets als koek en al helemaal geen chips of erg zoute dingen... hij eet op een dag pap met 150ml melk, een hele banaan, sinaasappelsap vers en evt mandarijn of kiwi, twee boterhammen kaas/ham/appelstroop, een bord groenten met aardappels en wat vlees/vis of ei en yoghurt als hij zin heeft. hij drinkt twee keer 150ml melk en appelsap met water.
Hier hadden we niet echt een schema. Maar doorsnee: Ontbijt met Brinta, boterham of cornflakes. Tussen door fruit met drinken Lunch, boterham met melk/thee Tussendoor (als wakker) thee met een koekje Avondeten, met de pot mee. Soms 1 hap, soms 3 borden.. Voor het slapen nog wat thee met melk..
Mijn oudste van 2 eet: 's morgens 1 boterham met beker melk tussendoor fruit (minstens 1 stuks) 's middags 1 boterham + 1 cracker tussendoor een koekje of fruit warme hap: meestal redelijk goed warm + toetje, maar is beduidend minder gaan eten nadat hij 15 maanden was geweest. De inhoud van een potje vanaf 15 maanden zal hier ook niet meer op gaan. Ja, tijdens een groeispurt, want dan vreet ie. Voor het naar bed gaan nog een beker melk. Gewoon, omdat hij dat lekker vindt. En snoep lust ie niet. Misschien een keer een stukje chocola of een doosje rozijntjes. In het weekend es chips, maar de rest krijg ik gewoon terug.
Mijn oudste is nu 3, maar toen ze 2 was hadden we dezelfde dagindeling: - ontbijt: 1 tot anderhalve boterham (meestal zoet beleg) + beker melk - tussendoor: glaasje aanmaaklimo/roosvicee + fruit - lunch: 1 tot 2 boterhammen met kaas/worst/zoet + beker melk - tussendoor: glaasje drinken + koek (liga/plopkoek/dora/speculaasje/e.d.) - tussendoor: 2 snoepjes - diner: meestal niks, soms een paar plakjes komkommer, wat fruit of een klein schaaltje yoghurt (onze dame doet niet aan warm eten ) - voor het naar bed gaan: beetje drinken + kaakje Eigenlijk dus gewoon hetzelfde ritme als ik.
Wij hebben niet echt een schema maar dit is wat ze toen ongeveer allemaal at: ontbijt: brood met een beker thee en een beker water Tussendoor: Koek of ontbijtkoek Lunch: brood met een beker thee Tussendoor: koek of fruit (fruit niet dagelijks ivm allergie) Avondeten: met de pot mee en meestal aardig wat (alleen bij ziek zijn minder. Altijd groente en vlees/vis, afwisselend rijst/aardappelen/pasta Verder drinkt ze tussendoor best veel. Ze drinkt veel water en krijgt een pakje drinken. Daarnaast krijgt ze geitenmelk.
Mijn zoontje at met 2 jaar: - ontbijt: 1 belegde boterham + 100 ml volle melk + fruit - tussendoor fruit + beker drinken - lunch: zie ontbijt (soms geen fruit) - tussendoor: 1 kinderkoekje, rijstwafel etc + drinken - warme maaltijd: 150-200 gram van alles en nog wat + 100 ml zuiveltoetje (volle yoghurt met scheutje diksap) zoonlief at (en eet soms nog steeds) 2 - 4 stuks fruit op een dag en drinkt ongeveer 1 - 1,5 liter Hij heeft altijd goed warm gegeten maar eet niet heel veel brood (dat wordt nu pas wat meer met bijna 3,5). Hij lust ook bijna alles en is vooral dol op 'groentjes' en nasi (met pittige pindasaus)
@ alle meiden bedankt voor t delen van jullie schema's en ervaringen met mij. Als ik zo jullie schema's bekijk krijgt mijn zoontje per dag toch niet weinig binnen, als ik t over de hele dag zo bekijk lijkt t namelijk zo weinig! Hier is t dan: ochtend tussen 8 en 10u ( net wanneer hij wakker word) of 1 broodje met hartig beleg of een bord granen pap met melk en thee Lunch: ( wij eten vaak warm) of met ons warm mee of poffertjes of soep of yoghurt/vla middag: koek/chips met thee avond: warm avondeten met danoontje toe voor t slapen een bord pap met flesje sap Tussendoor drinkt hij tig flesjes drinken weg!!! Hij drinkt zoooooveel op een dag niet normaal... Ik geef hem roosvice 3 druppels en water dus als er maar beetje kleur aanzit, als ik t weer te donker van kleur maak hoeft ie t al niet meer Dus ons schema is ook redelijk dan toch? QAlleen wat ik moet aanpassen is misschien chips en poffertjes eraf. Wat minder te drinken geven zodat ie hongergevoel voelt en meer brood aanbieden en fruit...toch?
Misschien heb je hier wat aan. Dit is wat een kind van 1-3 jaar gemiddeld nodig heeft per dag. 2-3 sneetjes brood 1-2 aardappelen of 1-2 opscheplepel rijst / pasta 1-2 lepels groente 1-2 porties fruit 2-3 bekers melk / yogurt of ander melkporduct (300 ml) 1/2 plak kaas 1/2 plak vleeswaren 50 gr vlees of vleesvervanger 5 gram margarine per snee en 15 gr voor de bereiding van de warme maaltijd 750 ml drinkvocht (inclusief melk) Mijn zoontje komt, op de kaas (kma) het vlees en de groente's na 5 van de 7 dagen wel aan dat schema. Aan het aanbevolen vocht komt hij ook niet dagelijks. Drinkt soms slecht. Tussendoortjes zijn hier fruit / komkommer / paprika, maar ook koekje (van goodies) of liga.
Kijk ook even in voedingsgedeelte bij 'Wat eet je peuter vandaag?' Dat is best leuk, je leest wat kinderen werkelijk op een dag gegeten hebben. Hier is het ongeveer: - ontbijt: 1 boterham of 1 snee rozijnenbrood + 150cc melk - tussen: ong 2 stuks fruit + water - Lunch: 2 boterhammen met diksap - Tussendoor: tegenwoordig alleen wat drinken, ze willen niks eten om deze tijd - Avondeten: half bord tot een heel bord warm eten. Het ene dag is beter dan de ander, maar ze eten minder dan toen ze 1,5 waren; - na het eten nog wat lekker omdat ze 's middags niks willen. Dus een toetje/ rozijntjes/ koekje/ chocolaatje oid - 150cc melk en slapen Qua drinken zou ik het iig niet meer in een fles aanbieden. Met 2 jaar is dat niet goed meer voor de tandjes, en dan heb je de kans dat ie alleen drinkt als ie echt dorst heeft. Van andere kant denk ik soms, wees blij. Mijn dochter wil nooit drinken, ik moet het haast erin proppen (zonder eten vind ik minder erg, maar drinken moet nou eenmaal)
ik weet dat het niet je doel is van de vraag, toch nog even een goedbedoelde!! tip: ook 3 druppels roosvice en dat de hele dag door is zéér slecht voor het gebit. Dit is typisch waardoor er soms heel veel gaatjes ontstaan en ouders zeggen: 'maar hij snoept helemaal niet veel'. Als hij de hele dag door wilt drinken kun je beter water en als hij dat niet wilt, thee met een smaakje (hele lichte thee en die heb je in zo veel smaakjes dat er altijd wel iets tussen zit wat ze lekker vinden). Dat kan geen kwaad voor de tandjes
Je hebt gelijk hoor meid al die druppels maken samen over de hele dag wel wat suiker, maar ben blij dat in drinkt! Water wilt in niet, thee is ook maar paar slokken en dat wilt je zelfs met suiker... Ik heb t geprobeerd hoor maar helaas
ja kids van tegenwoordig zijn slim he en een stuk koppiger hahahaha wat wil je ook als er zoveel op de markt word gebracht Maar ik ben al blij dta een paar druppels voldoende is dan dat ie wilt dat zijn drinken meer uit roosvise bestaat. Hij heeft vandaag wel weer een halve appel op !!! Trotssss hihihi dus dat ga ik nu weer stimuleren en aanmoedigen( deed ik al hoor, maar ging er echt niet in) en proberen drinken af te bouwen zodat ie maybe een boterham meer lust. Blijft lastig heee ppfff, had altijd een goede eter gewild, hopelijk is de 2de wat makkelijker maarja bij de 2de heb je al ervaring en pak je t anders aan
Ik begrijp je goed hoor, maar hou je bij hoeveel hij nou drinkt per dag? Want AL die flessen zijn toch helemaal niet nodig? Naast 300cc melk is max 400-500cc ander vocht echt voldoende. Dat zijn 2 goede bekers. Buiten die hoeveelheden zou je gewoon water kunnen aanbieden, dat is dan niet erg als ie het niet drinkt. Heeft hij kans om echt te oefenen met niet zoete dranken, en heeft ie wat meer ruimte in zijn maag om beter te eten.
ik hou t niet bij hoeveel hij drinkt, elke keer als ie zegt mag ik drinken en zijn fles is leeg word het bijgevuld en anders is t wel thee. Maar 500 cc? nee daar gaat hij heeel ruim overheen, het is echt een drinker! Op zijn fles staat geen cc maar ML en als ik die helemaal vul is t 250 ML en dat zo een 6x per dag? ja denk als ie minder zou drinken dat ie meer zou eten maarja dat voor elkaar krijgen word drama, want drinken wilt hij heeeeele dag en geen idee of t vd dorst is of dat ie t lekker vind. Zo ver is hij nog niet in praten en uitleg geven
zo dat is wel veel hoor! cc en ml is hetzelfde. drinken vult ook de maag, dus kan me voorstellen dat hij dan niet zo veel meer wilt eten.. Je zegt zelf dat je niet weet of het van de dorst is of omdat hij het gewoon lekker vind. Mijn theorie zoals wij het hier gedaan hebben: als ze écht dorst heeft, drinkt ze wel water. Dus wij gaven haar flesjes melk en daarnaast water. heeft ze echt dorst, dan drinkt ze wel. zo niet: dan niet. Ze drogen zichzelf echt niet uit hoor. dan maar een paar dagen wat minder drinken, kan echt niet kwaad hoor. En nu vind ze water heerlijk, ze is niet anders gewend. Hier thuis drinkt ze eigenlijk alleen melk of water. Of het kdv krijgt ze wel sap. En mooi bijeffect als hij wat minder drinkt: misschien meer eten
ja is idd veel, had ik al door... maar als ikt vervang door melk zoals jij krijgt ie dan toch ook weer teveel melk binnen? Maar die optie valt al af omdat ie melk echt niet zo meer drinkt alleen in pap verwerkt Maar gaat al beter vandaag, hij heeft een halve appel op en een boterham vroeg die uit zichzelf en avond eten behoorlijk wat dus misschien maak ik me onnodig druk en komt t allemaal vanzelf goed..
Jonge kinderen maken nauwelijks onderscheid tussen honger en dorst. Beperk de vochtinname tot 1-1,5 liter per dag (inclusief melk en yoghurt) en goeie kans dat hij ook wat meer gaat eten
Ja maar ik zou ook niet alles door melk vervangen. 300 cc melk en de rest water zeg maar. hij is wel kieskeurig he mooi dat hij vandaag weer meer gegeten heeft. heel veel succes ermee en komt vast allemaal wel goed