Hey meiden, Straks gaan we voor de eerste keer naar z.haptonomie. Via mijn collega kom ik aan het adres en die was er lyrisch over. Maar nu begint (vooral) mijn vriend erg te twijfelen of hij dit wel wilt. Hij vind het te duur en te zweverig....aaaargh ook fijn dat hij daar de avond voordat we gaan mee aan komt. Zijn er meiden die haptonomie hebben gedaan? en wat zijn jullie ervaringen?? Ik hoor het graag! gr. debby
ik heb wel eens haptonomie ( weet niet of het goed geschreven is )gedaan..alleen niet in de zwangerschap ....het gaat om ademhalingstechnieken om je zo te leren ontspannen maar ook terug in jezelf te keren naar bepaalde plaatsen in je lichaam klinkt raar maar het kan echt..ik heb er destijds heel veel aan gehad ..
Ik hoorde van een collega dat het heel erg op aanraken gericht is. Dus bv de hand op de buik leggen en dan baby voelen enzo. Zoals hij het uitlegde zou het ook niets voor mij en mijn vriend zijn hoor, ook te zweverig, wij zijn alletwee wat nuchterder.
Ik ben maandag naar mijn eerste les Haptonomie geweest. Ik vond het echt heel leerzaam ondankt dat ik eerst dacht dat het erg zweverig was. Dit valt echt reuze mee. Mijn man vond het ook erg leuk, toen hij op een bepaalde manier zijn hand op mijn buik legde kroop de beeb helemaal met zijn ruggetje in zijn hand en als hij hem iets verschoof ging de kleine met hem mee. De laatste 2 lessen gaan geheel over de bevalling, verder gaan we nog aan mijn houding werken. Ik heb erg last van mijn rug. Mijn man had ook eerst zijn twijfels (niet dat hij niet wilde gaan maar hij dacht dat het te zweverig was) maar ik vind gewoon dat hij ook maar een beetje moeite moet doen. Het is immers ook zijn kind. Gelukkig vind hij het nu helemaal leuk.
Nou we zijn geweest en idd het is helemaal niet zweverig! Mijn vriend is achteraf blij dat we gegaan zijn en vond het het geld ook waard. Hij heeft geleerd hoe hij de beeb naar zijn hand kon sturen, echt om contact te maken met de beeb! Super leuk hoor. Pff nou ben wel opgelucht, we gaan er dus mee door! gr. debby
leuk om dit te lezen. Ik heb zaterdagvoormiddag de eerste keer en was ook wat bang. Mijn man is ook een bloednuchter type en was ook bang dat hij er helemaal op zou afknappen en ik zie er zo naar uit. Ik ben net zweverig genoeg denk ik . Saartje
Kunnen jullie hier misschien eens uit proberen te leggen hoe je dat moet doen met je hand op de buik leggen zodat de baby ernaar toe komt??? Dan kan ik het thuis eens uitproberen!!! Moet je je hand op een speciale manier wegleggen, en wat druk geven, of hoe werkt dat??
Poe is wel lastig uit te leggen denk ik, maar zal het proberen. Je hebt zeg maar twee manieren van aanraken, (zo legde mijn haptonome het uit) De ene manier is zoals de verloskundige het doet, zij voelt met haar vingers, heel klinische manier van aanraken zeg maar. De tweede manier is eigenlijk veel zachter, je voelt dan met je handpalm, gebruikt dan dus je hele hand. Eerst moet je voelen waar de baby ligt..... Dan leg je je hand daar op je buik. Je oefent dan wat druk uit met je handpalm..maaar doe dit heel bewust... vanuit je centrum (vanuit je gevoel/ midden van je lijf.) Als je half aan andere dingen denkt dan werkt het niet, de beeb voelt dit meteen..dat je er niet 'helemaal bij' bent. Als je zo duwt, maak je contact met de baby...heeel langzaam ga je dan achteruit met je handpalm....daarmee nodig je de baby uit om met jou mee die kant op te gaan. dit voel je echt, de beeb voel je echt mee gaan met jouw hand (of die van je partner bijvoorbeeld) Ik merk voor mezelf dat het niet werkt als ik de tv aan heb of het ff snelsnel wil doen. (jaja ik oefen heel veel, moest van de haptonome...hihi) Ik hoop dat je een beetje wijs kunt worden uit mijn ietwat warige verhaal! Succes gr. debby